Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (2op)
Toteutuksen tunnus: YPO1C2-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 11.01.2017 - 24.02.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Terveydenhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Virpi Maijala
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 14 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 14 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Opintojakso
- YPO1C2
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä
Sisältö
- tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote
Oppimateriaalit
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15.uudistettu painos. Helsinki: Tammi.
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2011. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: WSOY.
Hoitotiede-lehden artikkeli (2016 -2011)
Opetusmenetelmät
Luennot, seminaarityöskentely, itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
55 h yhteensä, josta kontakti + seminaarit + itsenäinen työskentely
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
x
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
- Hyväksytty/hylätty
- Hyväksytty: Opiskelija osoittaa osaamistavoitteissa esitetyn osaamisensa suorittamalla opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti.
- Hylätty: Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavoitteita eikä pysty osoittamaan osaamistaan niissä
Esitietovaatimukset
Aikaisempia opintoja ei tarvita