Ehkäisevät ja valtaistavat menetelmät (3op)
Toteutuksen tunnus: GERAEV100-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.03.2017 - 09.04.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.01.2017 - 31.05.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Geronomi (AMK)
- Opettajat
- Annamari Njie
- Pirjo Takala
- Marita Lahti
- Opintojakso
- GERAEV100
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön käsitteitten sisällön ja tunnistaa ennakoivan, ehkäisevän ja valtaistavan työn teoreettisia perusteita. Opiskelija osaa nimetä ennakoivan ja ehkäisevän vanhustyön keskeisimmät toimijat ja toimintamuodot sekä osaa antaa esimerkkejä valtaistaistavan työn toimintamuodoista.
Sisältö
- hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen teoreettiset perusteet
- valtaistavan työn teoreettiset perusteet
- ehkäisevän vanhustyön toimijoita sekä toteutusmuotoja
- ehkäisevä työ monialaisena työnä
- valtaistavan vanhustyön toteutusmuotoja
- asiakasryhmien ohjaaminen
Oppimateriaalit
ks. OPS
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus / ryhmätyön menetelmät/ 8 h Njie ja muu teoriopetus opettaja ?
Viikottaiset työpajat / 2h viikko 2-7 + 15.2. 8 h toteutus
- työpajat jatkuu viikoilla 15-16 + 8 h 20.4.
KOHDEN: 15.2.2017 75-v Koskenalantiellä (tila varattu) ja 20.4.2017 8 h/päivä HYVINVOINTIPÄIVÄ 75-V SEINÄJOKISILLE.
TEORIAOPETUKSEN SISÄLTÖ
- hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen teoreettiset perusteet
-ryhmätyö
- valtaistavan työn teoreettiset perusteet
- ehkäisevän vanhustyön toimijoita sekä toteutusmuotoja
- ehkäisevä työ monialaisena työnä
- valtaistavan vanhustyön toteutusmuotoja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja sekä arvioida eri työmuotojen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön merkitystä iäkkään ihmisen osallisuuden tukemisessa, voimavarojen vahvistamisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää ehkäisevän ja valtaistavan työn menetelmiä.