Siirry suoraan sisältöön

Vanhustyön etiikka (4op)

Toteutuksen tunnus: GERATP300-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
31.12.2016 - 29.01.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
30.01.2017 - 05.05.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Geronomi (AMK)
Opettajat
Marita Lahti
Kari Jokiranta
Opintojakso
GERATP300

Tavoitteet

Opiskelija osaa muodostaa näkemyksen vanhustyön etiikasta arvojen, eettisten teorioiden ja normien pohjalta. Hän tunnistaa oman vastuunsa iäkkään ihmisen oikeuksien edistäjänä ja puolustajana. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja osaa soveltaa niitä. Opiskelija osaa analysoida ja kehittää omaa ja työyhteisönsä eettistä toimintaa.

Sisältö

- etiikka filosofian osa-alueena
-yhteiskuntaetiikka
- sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta
- eettinen sensitiivisyys vanhustyössä
- eettisen ongelman tulkinta ja ratkaisutaidot käytännön tasolla
- ammattieettiset normit ja ohjeet
- eettinen toiminta työyhteisössä
- oma eettinen kehittyminen.
- kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu

Aika ja paikka

1) Kari Jokirannan osuus opintojaksosta on viikoilla 5-8/2017, 2 op, 6 x 3h
2) Marita Lahden 2op osuus opintojaksosta sijoittuu viikoille 15-18/2017. 4 x 4 h.

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaali
- Juujärvi, S., Myyry, L.& Pesso, K. 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi.
- Pehkonen A.&Väänänen-Fomin, M. 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
- Sarvimäki, A.&Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
ETENE- julkaisut 20, 30, 32 ja 37. Saatavuus: http://www.etene.fi/fi

Opetusmenetelmät

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
yhteistoiminnallinen työskentely, keskusteluluennot, oppimispäiväkirjan laatiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson päättyessä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä
106 tuntia
Kontaktiopetus 34 tuntia
Opintopäiväkirjojen laadinta ja yhteistoiminnallinen työskentely 102 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa muodostaa näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa kuvata esimerkkejä ratkaisuvaihtoehdoista hyödyntäen ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa muodostaa perustellun näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa vertailla ratkaisuvaihtoehtoja hyödyntäen eettisiä teorioita ja malleja sekä ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista. Opiskelija osaa pohtia omaa eettistä vastuutaan ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa muodostaa teoreettisesti perustellun näkemyksen vanhustyön etiikasta. Hän osaa analysoida ja arvioida eri ratkaisuvaihtoehtoja hyödyntäen eettisiä teorioita ja malleja sekä ammattieettistä normistoa. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista. Opiskelija osaa pohtia ja kehittää omaa eettistä toimintaansa ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.

Siirry alkuun