Siirry suoraan sisältöön

Arviointimenetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: KG30TUAR03-5

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
08.09.2016 - 31.05.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opettajat
Eija Kyrönlahti
Vastuuopettaja
Tiina Hautamäki
Opintojakso
KG30TUAR03

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa vertailla erilaisia arviointisuuntauksia ja käyttää siihen soveltuvia erilaisia menetelmiä arviointiprosessin eri vaiheissa.

Sisältö

Arviointisuuntaukset ja -menetelmät
Summatiivinen arviointi
Prosessiarviointi
Osallistava arviointi
Realistinen arviointi

Oppimateriaalit

Suomeksi
Aalto-Kallio, M., Saikkonen, P. & Koskinen-Ollonqvist, P. 2009. Arvioinnin kartalla matka teoriasta käytäntöön. Terveyden edistämisen julkaisuja 7/2009. Pori: Kehitys Oy.
Kazi, M. 2000. Contemporary Perspectives in the Evaluation of Practice. British Journal of Social Work. 30 (6), 755-768.
Kivipelto, M. ym. 2012. Näkökulmia arviointiin. Kasteohjelman valtionavustushankkeet. Helsinki: THL.
Kivipelto, M. 2008. Osallistava ja valtaistava arviointi. Stakesin työpapereita 17/2008. Helsinki: Stakes.
Krogstrup, H.K. 2004. Asiakaslähtöinen arviointi, Bikva-malli. FinSoc Arviointiraportteja 1/2004. Helsinki, Stakes.
http://www.sosiaaliportti.fi/File/8579b014-b4a9-4ddd-8f14-la40136f2b2f/bikva.pdf
McCabe, A. & Horsley, K. 2008. The Evaluator`s Cookbook. Abingdon: Routledge
Seppänen-Järvelä, R. & Vataja. K. 2009. Työyhteisö uusille urille: kehittäminen osaksi arjen työtä. Jyväskylä: Ps-kustannus.
Patton, M. Q. 2002. Qualitative research & evaluation methods. Thousend Oaks: Sage cop.
Robson, C. 2001. Käytännön arvioinnin perusteet. Helsinki: Tammi.
Virtanen, P. 2007. Arviointi. Arviointitiedon luonne, tuottaminen ja hyödyntäminen. Helsinki: Edita.

Opetusmenetelmät

Luennot ja itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

40 t kontakti ja 90 t itsenäinen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun