Arviointimenetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: KG30TUAR03-5
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 08.09.2016 - 31.05.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa vertailla erilaisia arviointisuuntauksia ja käyttää siihen soveltuvia erilaisia menetelmiä arviointiprosessin eri vaiheissa.
Sisältö
Arviointisuuntaukset ja -menetelmät
Summatiivinen arviointi
Prosessiarviointi
Osallistava arviointi
Realistinen arviointi
Oppimateriaalit
Suomeksi
Aalto-Kallio, M., Saikkonen, P. & Koskinen-Ollonqvist, P. 2009. Arvioinnin kartalla matka teoriasta käytäntöön. Terveyden edistämisen julkaisuja 7/2009. Pori: Kehitys Oy.
Kazi, M. 2000. Contemporary Perspectives in the Evaluation of Practice. British Journal of Social Work. 30 (6), 755-768.
Kivipelto, M. ym. 2012. Näkökulmia arviointiin. Kasteohjelman valtionavustushankkeet. Helsinki: THL.
Kivipelto, M. 2008. Osallistava ja valtaistava arviointi. Stakesin työpapereita 17/2008. Helsinki: Stakes.
Krogstrup, H.K. 2004. Asiakaslähtöinen arviointi, Bikva-malli. FinSoc Arviointiraportteja 1/2004. Helsinki, Stakes.
http://www.sosiaaliportti.fi/File/8579b014-b4a9-4ddd-8f14-la40136f2b2f/bikva.pdf
McCabe, A. & Horsley, K. 2008. The Evaluator`s Cookbook. Abingdon: Routledge
Seppänen-Järvelä, R. & Vataja. K. 2009. Työyhteisö uusille urille: kehittäminen osaksi arjen työtä. Jyväskylä: Ps-kustannus.
Patton, M. Q. 2002. Qualitative research & evaluation methods. Thousend Oaks: Sage cop.
Robson, C. 2001. Käytännön arvioinnin perusteet. Helsinki: Tammi.
Virtanen, P. 2007. Arviointi. Arviointitiedon luonne, tuottaminen ja hyödyntäminen. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
Luennot ja itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
40 t kontakti ja 90 t itsenäinen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida erilaisia arviointisuuntauksia ja -menetelmiä.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.