Keskushermoston häiriöt ja fysioterapia (6op)
Toteutuksen tunnus: KG10BP052-11
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.09.2016 - 31.01.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
- Opettajat
- Pirkko Mäntykivi
- Riitta Kiili
- Pia Haapala
- Marjut Koskela
- Tarja Svahn
- Opintojakso
- KG10BP052
Tavoitteet
Opiskelija 
- käyttää näyttöön perustuvaa tietoa opiskellessaan neurologista fysioterapiaa
- tietää neurologisten sairauksien vaikutuksia ikääntyvän toimintakykyyn
- osaa käyttää eri tutkimusmenetelmiä arvioidessaan neurologisen potilaan toimintakykyä ja itsenäistä selviytymistä
- osaa käyttää eri fysioterapiamenetelmiä neurologisen potilaan kuntoutuksessa
- osaa toimia asiantuntijana kuntoutustyöryhmissä
                    
Sisältö
Fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset muutokset ikääntyvän toimintakyvyssä
 Neurologisten sairauksien aiheuttamat muutokset ikääntyvän toimintakykyyn
 Terveyden edistäminen ja ikääntyminen
 Liikunnan ohjaaminen ikääntyville
 Ikääntyvien motoristen taitojen harjoittaminen eri aistikanavia hyödyntäen
 Lääkkeiden vaikutusten huomioiminen fysioterapiassa
 Ikääntyvän toimintakyvyn ja itsenäisen selviytymisen eri tutkimusmenetelmät
 Fysioterapian keinot vaikuttaa ikääntyvän ihmisen kipuun ja toimintakykyyn 
 Ikääntyvän apuvälineet ja asunnon/ympäristön muutostyöt
 Laadullinen tutkimus
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa osittain ikääntymisen mukana tuomia fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia muutoksia sekä tunnistaa jonkin verran ikääntyvän elämäntilanteeseen liittyviä terveyttä edistäviä ja sairauksia ehkäiseviä tekijöitä. Opiskelija tunnistaa niukasti eri elinjärjestelmien häiriöiden ja sairauksien vaikutuksia ikääntyvän toimintakykyyn. Opiskelija tarvitsee jonkin verran ohjausta ja tukea suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan ikääntyvän/neurologisen potilaan fysioterapiaprosessia. Opiskelija käyttää mekaanisia ratkaisumalleja fysioterapiatilanteissa toimiessaan. Opiskelija tunnistaa joitakin ikääntyvien toimintakykyä tukevia apuvälineitä, mutta tarvitsee vielä ohjausta apuvälineiden valinnassa, hankinnassa ja käyttämisessä. Opiskelija tunnistaa suppeasti projektityöskentelyn merkityksen ja tieteellisen tutkimuksen hyödyn fysioterapiatyössä. Hän osaa toimia ohjattuna alansa kuntoutustyöryhmissä
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä taso
Opiskelija osaa arvioida jonkin verran ikääntymisen mukana tuomia fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia muutoksia sekä tunnistaa ikääntyvän elämäntilanteeseen liittyviä terveyttä edistäviä ja sairauksia ehkäiseviä tekijöitä. Opiskelija tunnistaa eri elinjärjestelmien häiriöiden ja sairauksien vaikutuksia ikääntyvän toimintakykyyn. Opiskelija löytää ratkaisuja suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan ikääntyvän/neurologisen potilaan fysioterapiaprosessia. Opiskelija käyttää monipuolisia ratkaisumalleja fysioterapiatilanteissa toimiessaan. Opiskelija tunnistaa ikääntyvien toimintakykyä tukevia apuvälineitä, sekä osaa ohjata apuvälineiden valinnassa, hankinnassa ja käyttämisessä. Opiskelija tunnistaa projektityöskentelyn merkityksen ja tieteellisen tutkimuksen hyödyn fysioterapiatyössä. Hän osaa toimia alansa kuntoutustyöryhmissä.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä taso
Opiskelija osaa arvioida laaja-alaisesti ikääntymisen mukana tuomia fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia muutoksia sekä analysoida ikääntyvän elämäntilanteeseen liittyviä terveyttä edistäviä ja sairauksia ehkäiseviä tekijöitä. Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimaansa tietoa eri elinjärjestelmien häiriöiden ja sairauksien vaikutuksista ikääntyvän toimintakykyyn. Opiskelija löytää monipuolisia ratkaisuja suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan ikääntyvän/neurologisen potilaan fysioterapiaprosessia. Opiskelija käyttää yksilöllisiä ratkaisumalleja fysioterapiatilanteissa toimiessaan. Opiskelija osaa ohjata asiakastaan apuvälineiden valinnassa, hankinnassa ja käyttämisessä. Opiskelija osaa käyttää projektityöskentelyä tarvittaessa yhtenä työmenetelmänään. Hän perustelee ammatillisia ratkaisujaan näyttöön perustuvan fysioterapiatutkimuksen mukaisesti . Hän osaa toimia alansa asiantuntijana kuntoutustyöryhmissä.
                    
