Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: KA33B10-1

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2015 - 02.08.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2015 - 21.02.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opettajat
Jussi Esala
Margit Närvä
Opintojakso
KA33B10

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opintojakso antaa valmiudet ymmärtää ja arvioida tieteellisiä tutkimuksia sekä työelämässä tarvittavia kehittämisprosesseja. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa sekä raportoida itsenäisesti tieteellisen tutkmimuksen ja työelämän kehittämistehtävän.

Sisältö

- Oman toimialan tutkimuksissa käytettävät yleisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kvantitatiiviset menetelmät
- Tilasto-ohjelmistojen tulosteet: frekvenssitaulukot, ristiintaulukot, tunnusluvut, graafiset esitykset, tilastolliset testit
- Laadullisen tutkimuksen perusteet, tavallisimmat tutkimusmenetelmät, aineiston keruu- ja analysointitavat ja tutkimuksen luotettavuus
- Empiiriseen tutkimuksen suunnittelu ja toteuttaminen
- Tutkimusetiikka
- Tutkimus- ja kehittämistehtävän raportointi

Oppimateriaalit

-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos.
- Alasuutari, P. 2001. Laadullinen tutkimus. 3. painos. Vastapaino.
- Heikkilä, T. 1999. Tilastollinen tutkimus. Hki. Edita. (tai uusin painos)
- Metsämuuronen, J. 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. Jyväskylä: Gummerus
- Silverman, D. 2005. Doing Qualitative Research. 2nd ed. Sage Publications.
- Eskola & Suoranta: Johdatus laadulliseen tutkimukseen.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.

Opetusmenetelmät

- Luennot
- Oman opinnäytteen alaan liittyvä menetelmäessee

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei harjoittelua

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä yhteensä 135 h, mistä
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 32 h
- itsenäistä opiskelua 103 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tehtävien arviointi asteikolla hyväksytty/korjattava. Ohjauksessa ja arvioinnissa keskitytään opiskelijan valmiuksien kehittymiseen siten, että hän osaa valita sopivan menetelmän ja soveltaa sitä opinnäytetyönsä suunnittelussa ja toteutuksessa.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun