Siirry suoraan sisältöön

Mediakasvatus lastenkirjastotyössä (3op)

Toteutuksen tunnus: 4A00DY72-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
31.08.2026 - 25.10.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettajat
Laura Liikavainio
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 30 . Avoin AMK : 30.)
Ryhmät
LAKIT26
Lastenkirjastotyö
Pienryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Opintojakso
4A00DY72

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa selittää, mitä mediakasvatus tarkoittaa. Hän osaa tulkita mediakasvatuksen roolin lukemisen edistämisen näkökulmasta. Opiskelija osaa luetella erilaisia mediakasvatuksellisia yhteistyön muotoja varhaiskasvatus- ja kouluyhteistyössä. Opiskelija osaa tunnistaa mediakasvatuksen merkityksen osana kestävän kehityksen osaamista. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia mediakasvatussuunnitelmia ja niiden sisältöjä sekä suunnitella ja rakentaa oman mediakasvatussuunnitelman yhdessä toisen opiskelijan kanssa.

Sisältö

Varhaiskasvatussuunnitelma
Perusopetuksen opetussuunnitelmat
Monilukutaito
Ilmiöpohjainen opetus
Mediakasvatussuunnitelmat
Mediasatutuokiot
Pakopelit

Oppimateriaalit

Ifla Media and Information Literacy Recommendations (2011) IFLA.
Mediakasvatus kirjastossa (2009). Seppo Verho, toim. Helsinki: BTJ Finland Oy.
Merilampi, Ritva-Sini (2014). Mediakasvatuksen perusteet. Helsinki: Avain.
Sormunen, Eero & Poikela, Esa (toim.) (2008) Informaatio, informaatiolukutaito ja oppiminen.

Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Etätoteutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on viisi (5) oppituntikertaa. Nämä oppitunnit ovat kestoltaan kolmen (3) tunnin mittaisia. Lisäksi oman työskentelyn osuus: 1 opintopiste vastaa 27 tuntia omaa opiskelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson suoritus on hyväksytty, kun opiskelija osaa selittää, mitä mediakasvatus tarkoittaa. Hän osaa tulkita mediakasvatuksen roolin lukemisen edistämisen näkökulmasta. Opiskelija osaa luetella erilaisia mediakasvatuksellisia yhteistyön muotoja varhaiskasvatus- ja kouluyhteistyössä. Opiskelija osaa tunnistaa mediakasvatuksen merkityksen osana kestävän kehityksen osaamista. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia mediakasvatussuunnitelmia ja niiden sisältöjä sekä suunnitella ja rakentaa oman mediakasvatussuunnitelman yhdessä toisen opiskelijan kanssa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson suoritus on hyväksytty, kun opiskelija osaa selittää, mitä mediakasvatus tarkoittaa. Hän osaa tulkita mediakasvatuksen roolin lukemisen edistämisen näkökulmasta. Opiskelija osaa luetella erilaisia mediakasvatuksellisia yhteistyön muotoja varhaiskasvatus- ja kouluyhteistyössä. Opiskelija osaa tunnistaa mediakasvatuksen merkityksen osana kestävän kehityksen osaamista. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia mediakasvatussuunnitelmia ja niiden sisältöjä sekä suunnitella ja rakentaa oman mediakasvatussuunnitelman yhdessä toisen opiskelijan kanssa.

Siirry alkuun