Mediakasvatus lastenkirjastotyössä (3op)
Toteutuksen tunnus: 4A00DY72-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 31.08.2026 - 25.10.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
- Opettajat
- Laura Liikavainio
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 30 . Avoin AMK : 30.)
- Ryhmät
-
LAKIT26Lastenkirjastotyö
- Pienryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
- Opintojakso
- 4A00DY72
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa selittää, mitä mediakasvatus tarkoittaa. Hän osaa tulkita mediakasvatuksen roolin lukemisen edistämisen näkökulmasta. Opiskelija osaa luetella erilaisia mediakasvatuksellisia yhteistyön muotoja varhaiskasvatus- ja kouluyhteistyössä. Opiskelija osaa tunnistaa mediakasvatuksen merkityksen osana kestävän kehityksen osaamista. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia mediakasvatussuunnitelmia ja niiden sisältöjä sekä suunnitella ja rakentaa oman mediakasvatussuunnitelman yhdessä toisen opiskelijan kanssa.
Sisältö
Varhaiskasvatussuunnitelma
Perusopetuksen opetussuunnitelmat
Monilukutaito
Ilmiöpohjainen opetus
Mediakasvatussuunnitelmat
Mediasatutuokiot
Pakopelit
Oppimateriaalit
Ifla Media and Information Literacy Recommendations (2011) IFLA.
Mediakasvatus kirjastossa (2009). Seppo Verho, toim. Helsinki: BTJ Finland Oy.
Merilampi, Ritva-Sini (2014). Mediakasvatuksen perusteet. Helsinki: Avain.
Sormunen, Eero & Poikela, Esa (toim.) (2008) Informaatio, informaatiolukutaito ja oppiminen.
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Etätoteutus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on viisi (5) oppituntikertaa. Nämä oppitunnit ovat kestoltaan kolmen (3) tunnin mittaisia. Lisäksi oman työskentelyn osuus: 1 opintopiste vastaa 27 tuntia omaa opiskelua.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson suoritus on hyväksytty, kun opiskelija osaa selittää, mitä mediakasvatus tarkoittaa. Hän osaa tulkita mediakasvatuksen roolin lukemisen edistämisen näkökulmasta. Opiskelija osaa luetella erilaisia mediakasvatuksellisia yhteistyön muotoja varhaiskasvatus- ja kouluyhteistyössä. Opiskelija osaa tunnistaa mediakasvatuksen merkityksen osana kestävän kehityksen osaamista. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia mediakasvatussuunnitelmia ja niiden sisältöjä sekä suunnitella ja rakentaa oman mediakasvatussuunnitelman yhdessä toisen opiskelijan kanssa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson suoritus on hyväksytty, kun opiskelija osaa selittää, mitä mediakasvatus tarkoittaa. Hän osaa tulkita mediakasvatuksen roolin lukemisen edistämisen näkökulmasta. Opiskelija osaa luetella erilaisia mediakasvatuksellisia yhteistyön muotoja varhaiskasvatus- ja kouluyhteistyössä. Opiskelija osaa tunnistaa mediakasvatuksen merkityksen osana kestävän kehityksen osaamista. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia mediakasvatussuunnitelmia ja niiden sisältöjä sekä suunnitella ja rakentaa oman mediakasvatussuunnitelman yhdessä toisen opiskelijan kanssa.