Siirry suoraan sisältöön

Lastenkirjallisuus työvälineenä (3op)

Toteutuksen tunnus: 4A00DY71-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
20.04.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettajat
Laura Liikavainio
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 30 . Avoin AMK : 30.)
Ryhmät
LAKIT26
Lastenkirjastotyö
Pienryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Opintojakso
4A00DY71

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Tavoitteet

Opiskelija osaa valikoida lastenkirjallisuutta asiakastarpeisiin sekä käytettyyn ohjausmenetelmään nähden. Opiskelija osaa keskustella muiden opiskelijoiden kanssa lastenkirjallisuudesta. Hän osaa arvioida lastenkirjallisuuden kokoelmia.

Sisältö

Lastenkirjaston kokoelmat ja aineistot
Lasten- ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävä (Seinäjoki Erte)
Lukudiplomit
Lorutuokiot kirjallisuuden valinnan näkökulmasta
Kirjallisuuden valinta ohjaustilanteiden näkökulmasta

Oppimateriaalit

Opintojakson alussa sovittavat lastenkirjat sekä teoriakirjallisuus:
- Huhtala, L. (ed.). 2003. Pieni suuri maailma: suomalaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historia. Helsinki: Tammi.
- Karasma, Katri: Ihmejuttuja ja tavattomia tarinoita : lasten- ja nuortenkirjallisuuden maailma / Katri Karasma ja Pirjo Suvilehto. Helsinki : Avain, 2014
- Korolainen, T. (ed.). 2001. Kirjaseikkailu: lasten- ja nuortenkirjallisuuden opas. Helsinki: Tammi., Huhtala, L. 2004.
- Reynolds, Kimberley: Children's Literature. A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2011.

Opetusmenetelmät

Etäopetus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on viisi (5) oppituntikertaa. Nämä oppitunnit ovat kestoltaan kolmen (3) tunnin mittaisia. Lisäksi oman työskentelyn osuus: 1 opintopiste vastaa 27 tuntia omaa opiskelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson suoritus on hyväksytty, kun opiskelija osaa valikoida lastenkirjallisuutta asiakastarpeisiin sekä käytettyyn ohjausmenetelmään nähden. Hän osaa keskustella muiden opiskelijoiden kanssa lastenkirjallisuudesta. Hän osaa arvioida lastenkirjallisuuden kokoelmia. Hän osaa selittää lasten- ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävän merkityksen lastenkirjastotyössä kokoelmien näkökulmasta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson suoritus on hyväksytty, kun opiskelija osaa valikoida lastenkirjallisuutta asiakastarpeisiin sekä käytettyyn ohjausmenetelmään nähden. Hän osaa keskustella muiden opiskelijoiden kanssa lastenkirjallisuudesta. Hän osaa arvioida lastenkirjallisuuden kokoelmia. Hän osaa selittää lasten- ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävän merkityksen lastenkirjastotyössä kokoelmien näkökulmasta.

Siirry alkuun