Lastenkirjallisuus työvälineenä (3op)
Toteutuksen tunnus: 4A00DY71-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 20.04.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
- Opettajat
- Laura Liikavainio
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 30 . Avoin AMK : 30.)
- Ryhmät
-
LAKIT26Lastenkirjastotyö
- Pienryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
- Opintojakso
- 4A00DY71
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Tavoitteet
Opiskelija osaa valikoida lastenkirjallisuutta asiakastarpeisiin sekä käytettyyn ohjausmenetelmään nähden. Opiskelija osaa keskustella muiden opiskelijoiden kanssa lastenkirjallisuudesta. Hän osaa arvioida lastenkirjallisuuden kokoelmia.
Sisältö
Lastenkirjaston kokoelmat ja aineistot
Lasten- ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävä (Seinäjoki Erte)
Lukudiplomit
Lorutuokiot kirjallisuuden valinnan näkökulmasta
Kirjallisuuden valinta ohjaustilanteiden näkökulmasta
Oppimateriaalit
Opintojakson alussa sovittavat lastenkirjat sekä teoriakirjallisuus:
- Huhtala, L. (ed.). 2003. Pieni suuri maailma: suomalaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historia. Helsinki: Tammi.
- Karasma, Katri: Ihmejuttuja ja tavattomia tarinoita : lasten- ja nuortenkirjallisuuden maailma / Katri Karasma ja Pirjo Suvilehto. Helsinki : Avain, 2014
- Korolainen, T. (ed.). 2001. Kirjaseikkailu: lasten- ja nuortenkirjallisuuden opas. Helsinki: Tammi., Huhtala, L. 2004.
- Reynolds, Kimberley: Children's Literature. A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2011.
Opetusmenetelmät
Etäopetus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on viisi (5) oppituntikertaa. Nämä oppitunnit ovat kestoltaan kolmen (3) tunnin mittaisia. Lisäksi oman työskentelyn osuus: 1 opintopiste vastaa 27 tuntia omaa opiskelua.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson suoritus on hyväksytty, kun opiskelija osaa valikoida lastenkirjallisuutta asiakastarpeisiin sekä käytettyyn ohjausmenetelmään nähden. Hän osaa keskustella muiden opiskelijoiden kanssa lastenkirjallisuudesta. Hän osaa arvioida lastenkirjallisuuden kokoelmia. Hän osaa selittää lasten- ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävän merkityksen lastenkirjastotyössä kokoelmien näkökulmasta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson suoritus on hyväksytty, kun opiskelija osaa valikoida lastenkirjallisuutta asiakastarpeisiin sekä käytettyyn ohjausmenetelmään nähden. Hän osaa keskustella muiden opiskelijoiden kanssa lastenkirjallisuudesta. Hän osaa arvioida lastenkirjallisuuden kokoelmia. Hän osaa selittää lasten- ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävän merkityksen lastenkirjastotyössä kokoelmien näkökulmasta.