Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (2 op)

Toteutuksen tunnus: BE00DT13-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2025 - 27.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2025 - 28.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Paikat
12 - 90
Koulutus
Geronomi (AMK)
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Pirita Hakoneva
Ryhmät
SOS24B
Sosionomi (AMK)
SOS24C
Sosionomi (AMK)
AVOINAMK25
AVOINAMK, Avoin amk, Yksittäiset opiskelijat
Opintojakso
BE00DT13

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä

Sisältö

- tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote

Oppimateriaalit

Verkko-opiskelu -materiaalit Moodlessa.

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara. 2009. Tutki ja kirjoita.
Heikkilä Tarja. Tilastollinen tutkimus.
Metsämuuronen. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä.
Tuomi & Sarajärvi. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Salonen, Kari et.al. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämistoiminnan menetelmiä ammatillisessa koulutuksessa
Vilkka Hanna. Tutki ja mittaa

Opetusmenetelmät

Verkkototeutus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 1h kontaktia (alkuorientaatio) ja 51 h tuntia itsenäistä verkko-opiskelua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

x

Arviointikriteerit, hyvä (3)

x

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

x

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa arkitiedon ja tieteellisen tiedon välisen eron ja tieteellisen tiedon merkityksen kehittämistyössä. Hän osaa selittää tutkimusprosessien vaiheita ja tunnistaa raportoinnin eri vaiheet. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyviä peruskäsitteitä. Hän tunnistaa kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusotteet ja näiden välisen eron sekä teoriassa ja käytännössä. Opiskelija osaa määritellä eettisesti kestävän tutkimuksen peruspiirteet ja ymmärtää sen merkityksen tutkimustyössä.

Esitietovaatimukset

Aikaisempia opintoja ei tarvita

Siirry alkuun