Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (2 op)
Toteutuksen tunnus: BE00DT13-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
22.04.2025 - 27.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 28.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- SeAMK Sosionomi ja geronomi
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 90
- Koulutus
- Geronomi (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Pirita Hakoneva
- Ryhmät
-
SOS24BSosionomi (AMK)
-
SOS24CSosionomi (AMK)
-
AVOINAMK25AVOINAMK, Avoin amk, Yksittäiset opiskelijat
- Opintojakso
- BE00DT13
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa tieteellisen ja arkiajattelun eroja
- määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
- esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet (rakenne)
- selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
- antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä
Sisältö
- tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
- yleinen tutkimusetiikka
- keskeisiä tutkimusmenetelmiä
- tutkimuksen peruskäsitteet ja rakenne
- tutkimusprosessin ja - raportin vaiheet
- tutkiva ja kehittävä työote
Oppimateriaalit
Verkko-opiskelu -materiaalit Moodlessa.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara. 2009. Tutki ja kirjoita.
Heikkilä Tarja. Tilastollinen tutkimus.
Metsämuuronen. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä.
Tuomi & Sarajärvi. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Salonen, Kari et.al. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämistoiminnan menetelmiä ammatillisessa koulutuksessa
Vilkka Hanna. Tutki ja mittaa
Opetusmenetelmät
Verkkototeutus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 1h kontaktia (alkuorientaatio) ja 51 h tuntia itsenäistä verkko-opiskelua.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
x
Arviointikriteerit, hyvä (3)
x
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
x
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tunnistaa arkitiedon ja tieteellisen tiedon välisen eron ja tieteellisen tiedon merkityksen kehittämistyössä. Hän osaa selittää tutkimusprosessien vaiheita ja tunnistaa raportoinnin eri vaiheet. Opiskelija hallitsee tutkimukseen liittyviä peruskäsitteitä. Hän tunnistaa kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusotteet ja näiden välisen eron sekä teoriassa ja käytännössä. Opiskelija osaa määritellä eettisesti kestävän tutkimuksen peruspiirteet ja ymmärtää sen merkityksen tutkimustyössä.
Esitietovaatimukset
Aikaisempia opintoja ei tarvita