Siirry suoraan sisältöön

Strateginen henkilöstövoimavarojen johtaminen, oppiva organisaatio (5op)

Toteutuksen tunnus: BG00DX15-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2025 - 03.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2025 - 30.11.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
Opettajat
Kaija Loppela
Vastuuopettaja
Elisa Kannasto
Ryhmät
YKEJO25
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Kehittäminen ja johtaminen
Opintojakso
BG00DX15

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija tietää henkilöstöjohtamisen sekä strategisen henkilöstövoimavarojen johtamisen osa-alueet ja merkityksen organisaation menestyksekkäälle toiminnalle sekä työntekijöiden työmotivaatiolle ja työhyvinvoinnille. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan suhteessa sosiaali- ja terveysalan johtamiseen. Opiskelija osaa johtaa ja kehittää henkilökunnan osaamista asiantuntijuuden ja ammatillisen toimijuuden sekä työmotivaatiota ja työn hallintaa tukevasti. Opiskelija ymmärtää osaamisen ja oppivan organisaation merkityksen työyhteisön toiminnan ja laadun kehittämisen näkökulmista tarkasteltuina ja osaa johtaa organisaation oppimista ja uudistumista. Opiskelija osaa arvioida, tukea ja kehittää henkilökunnan horisontaalista urakehitystä.

Sisältö

- Strategisen johtamisen osa-alueet ja merkitys organisaation toiminnalle
- Henkilöstöjohtaminen, strateginen henkilöstövoimavarojen johtaminen
- Osaamista, asiantuntijuutta ja ammatillista toimijuutta tukeva johtaminen
- Oppivan ja uudistuva organisaatio ja sen johtaminen
- Oman asiantuntijuuden ja osaamisen tarkastelu
- Urateoriat ja uraohjaus
- Vertikaalinen ja horisontaalinen urakehitys ja niiden tukeminen

Oppimateriaalit

Aura, Ossi, ja Guy Ahonen. Strategisen Hyvinvoinnin Johtaminen. Helsinki: Talentum Pro, 2016.
Engeström, Y. (2004). Ekspansiivinen oppiminen ja yhteiskehittely työssä. Vastapaino.
Laaksonen, H. ja Ollila, S. 2022. (toim.) Henkilöstöjohtamisen moninaisuus. Ajateltua, koettua, tutkittua. Oppian.
Otala, L., & Meklin, S. (2021). Ketterä oppiminen: 2, Strategiasta käytäntöön. Kauppakamari.
Viitala, R. (2021). Henkilöstöjohtaminen: Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit (1. painos.). Edita.
Viitala, R., Jylhä, E., & Sanoma Pro. (2025). Johtaminen: Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit (3. painos.). Sanoma Pro.

Opetusmenetelmät

Asiantuntija-alustukset, opetuskeskustelut, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää n. 135 t työskentelyä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa kuvailla aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelija osaa määritellä opintojakson peruskäsitteistöä opintojaksotehtävissään.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa analysoida aiheen käsitteistöä ja osaa kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan suhteessa sosiaali- ja terveysalan johtamiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut erittäin aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa vertailla aiheen käsitteistöä ja osaa monipuolisesti ja kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan. Opiskelija osaa kehittää luovia ratkaisuja opintojaksotehtävissään. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää analyyttisesti ja monipuolisesti osaamistaan ja asiantuntijuuttaan suhteessa sosiaali- ja terveysalan johtamiseen.

Siirry alkuun