Maidontuotanto (10op)
Toteutuksen tunnus: 9A00CY14-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.04.2024 - 03.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 - 10
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- SeAMK Agrologi
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Agrologi (AMK)
- Avoin amk
- Opettajat
- Teija Rönkä
- Ryhmät
-
MAGRO23Agrologi (AMK)
-
MAGRO24Agrologi (AMK)
-
AGRO23PRAgrologi (AMK)
- Opintojakso
- 9A00CY14
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa seurata, arvioida, suunnitella ja kehittää lypsykarjatilan toimintaa eläinten tuottavuuden, terveyden ja hyvinvoinnin huomioivassa resurssitehokkaassa ja kestävässä tuotannossa. Opiskelija pystyy osallistumaan ammattimaiseen keskusteluun maidontuotannosta.
Sisältö
Ajankohtaiset lypsylehmien ja lypsykarjan uudistukseen käytettävän nuorkarjan ravitsemuksen ja hoidon erityiskysymykset suomalaisissa ja ulkomaisissa lähteissä, tuotannossa ja sen seurannassa käytettävät digitaaliset tietolähteet ja teknologiset ratkaisuvaihtoehdot, eri lähteistä kerätyt tuotannon tunnusluvut ja niiden tulkinta painottuen tuotokseen sekä rehun ja ravintoaineiden käytön tehokkuuteen, maidon tuottajahinnan muodostuminen, mahdollisuudet vaikuttaa keskeisiin tuotantokustannuksiin, eläinaineksen kehittämisen perusteet, ajankohtaiset terveydenhoitoasiat ja terveydenhuoltoon liittyvä kartoitus ja suunnittelu sekä näissä esiin tulevien seikkojen merkitys eläimille, tuotannon ympäristövaikutukset, tyypillisten tuotantosairauksien synty ja ennaltaehkäisy
Oppimateriaalit
Kyntäjä, J., Nokka, S., Harmoinen, T., & Ellä, A. (2010). Lypsylehmän ruokinta. ProAgria keskusten liitto.
Autio, T., Järvenpää, M., Savela, P., & Harmoinen, T. (2014). Teknologian hyödyntäminen maatilalla. ProAgria Keskusten Liitto. (soveltuvin osin)
Hulsen, J., Aerden, D., & Kyntäjä, J. (2014). Ruokintahavaintoja: Käytännön opas terveiden ja tuottavien lypsylehmien ruokintaan. ProAgria Keskusten Liitto.(soveltavin osin)
Hulsen, J., Lam, T. J. G. M., & Tirkkonen, M. (2011). Utareterveys. ProAgria Keskusten Liitto.(soveltuvin osin)
Hulsen, J. (2009). Automaattilypsy. Roodbont.
Hulsen, J., Atkinson, O., Schie, T. v., Lubbers, C., Michels, T., Roozen, H., Bruin, E. d. (2016). Young stock signals: A practical guide to the healthy rearing of dairy cows (First edition.). Roodbont Publishers B.V.
Hulsen, J. (2011). Hoof signals: Success factors for healthy hooves. Roodbont ; Vetvice.
Opettajan osoittamat suomen - , englannin- ja ruotsinkieliset tutkimukset ja muut ajankohtaiset julkaisut.
Opetusmenetelmät
Luennot, tallenteet saatavilla Moodlessa
Verkossa suoritettavat tehtävät; tehtävien yhteisiin purkutilaisuuksiin osallistuminen (myös etämahdollisuus) on pakollista, ajankohdat sovitaan opintojakson alussa.
Demonstraatiot ja opintoretket; ajoittuvat viikoille 12 ja/tai 17 keväällä 2026, osallistuminen pakollista tai korvaava suoritustapa sovittava opettajien kanssa etukäteen.
Mahdollisuus henkilökohtaiseen ohjaukseen. Päiväopiskelijoiden ohjauskerrat näkyvillä lukujärjestyksessä. Monimuoto-opiskelijoiden kanssa voidaan sopia etäohjauksesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi myös opinnollistaa, mikäli opiskelija on työpaikassa, jossa työtehtävissä tulee vastaavia sisältöjä. Asia sovitaan tarkemmin opettajan kanssa opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 270 h.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa seurata tuotantoa, eläinten terveyttä ja hyvinvointia päivittäisellä tasolla, laatia ohjatusti lypsykarjatilan eläinryhmien ruokintasuunnitelmia ja kartoittaa terveydenhuollon suunnittelun edellyttämiä tietoja. Hän osaa määritellä tuottajahintaan vaikuttavat asiat ja nimetä keinoja vaikuttaa tuotantokustannuksiin. Hän osaa kuvailla ja vertailla ajanmukaisia teknologisia ratkaisuja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa seurata ja suunnitella tuotantoa itsenäisesti ja pidemmällä aikavälillä. Hän osaa laatia itsenäisesti eri eläinryhmien ruokintasuunnitelmia. Hän osaa arvioida ja selittää eläinaineksen kehittämisen ja eläinten terveydenhuollon keinoja. Opiskelija osaa tunnistaa ruokinnan, hoidon ja tuotantoympäristön vaikutuksen tuotantoon, terveyteen, ympäristöön ja kustannuksiin. Hän osaa perustellusti valita ruokinnallisia ja teknologisia ratkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa ottaa huomioon ja soveltaa ravitsemus- ja tuotantobiologisia yksityiskohtia suunnitelmia laatiessaan. Hän osaa itsenäisesti hakea alan tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa ja ratkaisujen perusteluissa. Opiskelija osaa rakentaa laaja-alaista tietämystä osoittavaa kokonaiskuvaa, jossa yhdistyvät eläinten hyvinvoinnin ja tuottavuuden, teknologisten valintojen ja resurssitehokkuuden näkökulma.
Esitietovaatimukset
Yhteiset kotieläintuotannon ammattiopinnot tai vastaavat tiedot.
Lisätiedot
Lisätietoa ilmoittautumisesta niille, jotka eivät ole SEAMKin tutkinto-opiskelijoita
* Ilmoittautumisesi jälkeen opettajan on vielä hyväksyttävä ilmoittautuminen. Tämä tapahtuu keskiviikkoisin ilmoittautumisaikana ja ilmoittautumisen päättymisen.
* Kun opettaja on hyväksynyt opiskelijan toteutukselle, SEAMKin ja muiden korkeakoulujen opiskelijat löytävät kurssin SEAMKin Moodlesta viimeistään ilmoittautumisen hyväksymistä seuraavana päivänä.
* Avoimen AMK:n opiskelija, jolla ei ole vielä ole SEAMK:in tunnuksia, saa automaattisen viestin, jossa kerrotaan tarkemmat ohjeet käyttäjätunnuksista ja muista opintojen käytäntöjen järjestelyistä. Tämän automaattiviestin jälkeen on rajoitetusti (muutama päivä) aikaa käyttäjätunnusten aktivointiin. Käyttäjätunnukset ovat välttämättömät opintojaksolle osallistumiseen.
Nurmen tuotanto ja käyttö opintojakson suoritus ennen tätä opintojaksoa antaa tietoa nurmirehujen tuotannosta, säilönnästä, rehuarvoista, rehukäytön perusteista sekä toteutuneen rehukäytön selvittämisestä lypsykarjatilalla.
Tuotantokierron ja hedelmällisyyden tunnusluvut maidontuotannossa- opintojaksolla paneudutaan tarkemmin näiden tunnuslukujen määritelmiin, seurantavälineisiin ja tähän aihepiiriin liittyvään tutkimustietoon.
Luennot nauhoitetaan. Mahdollisuus henkilökohtaiseen tehtävien ohjaukseen.
Tehtävien yhteisiin purkutilaisuuksiin osallistuminen (myös etämahdollisuus) on pakollista, ajankohdat sovitaan opintojakson alussa.
Demonstraatiot ja opintoretket; ajoittuvat viikoille 7 ,12 tai 17 keväällä 2026, osallistuminen pakollista tai korvaava suoritustapa sovittava opettajien kanssa etukäteen.