Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipalveluiden ammattilaiset ja asiakkaat (5op)

Toteutuksen tunnus: BH00DR02-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2025 - 14.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
16.01.2026 - 09.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettajat
Katja Valkama
Tiina Hautamäki
Ryhmät
YSOS24
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opintojakso
BH00DR02

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida ammattilaisten ja asiakkaiden välisiä suhteita osana sosiaalipalveluita kykenee selittämään erilaisia asiakaslähtöisyyden periaatteita, rajoja ja mahdollisuuksia. Opiskelija tunnistaa kansallisten verkostojen roolin. Opiskelija osaa edistää monitoimijaista yhteistyötä. Opiskelija osaa suunnitella, johtaa ja arvioida asiakasprosesseja sekä arvioida niiden vaikutuksia. Opiskelija ymmärtää vaikuttavuuden mittaamisen merkityksen.

Sisältö

Ammattilaisten ja asiakkaiden oletetut roolit, asiakaslähtöisyys, asiakkaiden mahdollisuudet vaikuttaa palveluihin ja niiden tuottamisen tapoihin.
Monitoimijainen yhteistyö ja verkostot.
Asiakasprosessien arviointi ja mittaaminen.

Oppimateriaalit

Kirjallisuus (esim.)

Alasoini, T., Ala-Laurinaho, A., Känsälä, M., Saari, E., & Seppänen, L. (2022). Työelämän digikuilujen yli: Digitalisaatio kaikkien kaveriksi. Työterveyslaitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-261-997-6

Hoppania, H.-K., Karsio, O., Näre, L., Olakivi, A., Sointu, L., Vaittinen, T. & Zechner, M. (2016). Hoivan arvoiset — Vaiva yhteiskunnan ytimessä. Gaudeamus. Myös e-kirjana.

Jokinen, A. & Juhila K. (toim.) (2008). Sosiaalityö aikuisten parissa. Vastapaino.

Juhila, K. (2006). Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina: sosiaalityön yhteiskunnalliset tehtävät ja paikat. Vastapaino.

Juhila, K. (2018). Aika, paikka ja sosiaalityö. Vastapaino.

Kulmala, J. (toim.) (2019). Hyvä vanhuus - Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseksi. PS-Kustannus.

Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.

Raitakari, S. (2006). Neuvottelut ja merkinnät minuuksista - vuorovaikutuksellisuus ja retorisuus nuorten tukiasumisyksikön palavereissa ja tukisuunnitelmissa. Acta Universitatis Tamperensis; 1183, Tampereen yliopisto, Tampere. https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/67648/951-44-6753-1.pdf?sequence=1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija esittelee ammattilaisen ja asiakkaan rooleja ja nimetä asiakaslähtöisyyden periaatteita. Opiskelija tunnistaa monitoimijaista yhteistyötä ja verkostoja. Opiskelija tunnistaa asiakasprosessien arviointia ja mittaamista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla ammattilaisten ja asiakkaiden erilaisia rooleja ja niiden seuraamuksia palveluissa. Opiskelija osaa tulkita asiakaslähtöisyyden periaatteita ja käytäntöjä eri näkökulmista. Opiskelija selvittää monitoimijaista yhteistyötä ja verkostoja. Opiskelija jäsentää asiakasprosessien arviointia ja mittaamista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida ammattilaisen ja asiakkaan rooleja ja asiakaslähtöisyyden keinoja ja rajoja. Opiskelija osaa suhteuttaa näitä yhteiskunnan sosiaalipalveluille asettamiin rajoihin ja mahdollisuuksiin. Opiskelija selvittää ja osaa edistää monitoimijaista yhteistyötä ja verkostoja. Opiskelija analysoi asiakasprosessien arviointia ja mittaamista.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Siirry alkuun