Lapsen ja perheen varhainen tuki (3 op)
Toteutuksen tunnus: BE00BS21-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 11.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 15.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- SeAMK Sosionomi ja geronomi
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 35
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Pia-Christine Sainio
- Ryhmät
-
SOS24ASosionomi (AMK)
-
SOS23BSosionomi (AMK)
-
SOS23CSosionomi (AMK)
-
MSOS24KSosionomi (AMK), Monimuotototeutus
- Opintojakso
- BE00BS21
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
-
Tavoitteet
Opiskelija tietää lapsen ja perheen elämäntilanteeseen liittyviä voimavaroja ja riskitekijöitä sekä osaa määritellä varhaisen tukemisen periaatteet varhaiskasvatuspalveluissa. Opiskelija osaa määritellä varhaiskasvatuksen ja eri tahojen tuottamia lapsiperheiden palveluita ja osaa ohjata perheitä palveluiden piiriin. Opiskelija osaa tukea lasta ja perhettä kasvatuksellisen yhteistyön periaatteiden mukaisesti ja ymmärtää monialaisen yhteistyön merkityksen varhaisen tuen näkökulmasta. Opiskelija osaa määritellä dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä. Opiskelija osaa toimia lapsilähtöisesti huomioiden lapsen oikeuksien toteutumisen ammatillisessa toiminnassaan. Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen ja perheen kuulluksi tulemista sekä osallisuutta varhaiskasvatuksen ympäristössä.
Sisältö
- varhaiskasvatuksen ja lapsiperheiden palvelut
- kasvatuksellinen yhteistyö ja monialaisuus varhaiskasvatuksessa
- lapsen ja perheen elämäntilanteeseen liittyvien voimavarojen sekä riskitekijöiden tunnistaminen ja puheeksi ottaminen
- dialogisen vuorovaikutuksen periaatteet
- varhaisen tuen periaatteet ja toteuttaminen
- lapsen oikeudet ja lapsilähtöinen toiminta osana varhaiskasvatuspalveluita
- osallisuuden edistäminen varhaiskasvatuksen palveluissa, Vasu
Aika ja paikka
ITSENÄISESTI SUORITETTAVA VERKKO-OPINTO
Opinnot mahdollistavat opintojen suorittamisen oman aikataulun mukaan.
Kirjallisuustentti suoritetaan Exam-tilassa, jonka voi suorittaa myös toisen korkeakoulun Exam-tilassa.
Oppimateriaalit
Ahonen, Liisa (2019). Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
Pienet tuetut askeleet. Varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytänteet (2022). Heiskanen, Noora & Marja Syrjämäki (toim.). PS-kustannus.
Sandberg, Erja (2021). Pedagoginen tuki varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa.
Varhaiserityiskasvatus (2019). Päivi Pihlaja & Riitta Viitala (toim.).
Philippa, Perry (2021). Kunpa vanhempasi olisivat lukeneet tämän kirjan (ja lapsesi kiittävät, että sinä luit). Otava.
Tahkokallio, Keijo &Aulikki Uski (2024) Kuka kasvattaisi lapsesi? Minerva.
Hyytiäinen, Hanni & Anni Vuorinen (2025). Lapsen kehitys. Opas vanhemmille ja kasvattajille. Readme.fi
Kennedy, Becky (2024). Vahva vanhemmuus. Otava.
Pöyhönen, Julia & Heidi, Livingston (2023) Hyvän vanhemman salaisuus. Tuuma-kustannus.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.
Opetusmenetelmät
VERKKO-OPINTO
Täysin itsenäisesti suoritettava verkko-opintojakso. Opintojakso suoritetaan itsenäisesti omaan tahtiin toteutusaikana 15.5.2026 saakka.
Opintojakso suoritetaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä, lukuun ottamatta kirjallisuustenttiä, joka suoritetaan Exam-tenttinä (Exam tentin voi suorittaa myös toisen korkeakoulun Exam-tilassa).
Opinto ei sisällä yhteisiä tapaamisia eikä pari- tai ryhmätyöskentelyä.
Opiskelija perehtyy itsenäisesti teoria-aineistoon, tekee verkkotehtävät ja tentin annettujen ohjeiden mukaisesti.
Opintojakso edellyttää itsenäistä työskentelyä ja aikataulun suunnittelua.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä harjoittelua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ja tehtävät voi suorittaa opiskelijan oman aikataulun mukaan, kuitenkin ennen 15.5.2026.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yht. 81 tuntia. Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä kasvatuksellisen yhteistyön ja dialogisen toiminnan periaatteita. Hän osaa nimetä lapsen oikeuksien huomioimiseen ja lapsilähtöiseen toimintaan liittyviä periaatteita. Hän osaa kuvata erilaisten perheiden tarpeita, mukaan lukien riskitilanteessa elävät perheet ja lapset. Opiskelija osaa nimetä varhaisen tukemisen periaatteita. Hän tuntee pääpiirteissään lapsiperhepalveluita ja hän osaa kuvata, kuinka niitä voidaan hyödyntää. Opiskelija osaa kuvata lapsen ja perheen osallisuuteen vaikuttavia seikkoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tukea lasta ja perhettä kasvatuksellisen yhteistyön periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia sekä lasten että perheiden kanssa dialogisesti. Hän tietää lapsen oikeuksien huomioimiseen ja lapsilähtöiseen toimintaan liittyvät periaatteet. Hän osaa huomioida erilaisten perheiden tarpeet, mukaan lukien riskitilanteessa elävät perheet ja lapset. Opiskelija tietää varhaisen tukemisen periaatteet ja osaa tukea lasta ja perhettä niiden mukaisesti. Hän tuntee eri tahojen tuottamat lapsiperhepalvelut pääpiirteissään ja hän osaa hyödyntää niitä lasten ja perheiden tukemisessa. Opiskelija tietää ja osaa hyödyntää lapsen ja perheen osallisuutta edistäviä menetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tukea lasta ja perhettä kasvatuksellisen yhteistyön periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia sekä lasten että perheen kanssa dialogisesti. Hän osaa kriittisesti arvioida ja analysoida lapsen etua ja lapsilähtöisyyden toteutumista omassa toiminnassaan sekä huomioida erilaisten perheiden tarpeet, mukaan lukien riskitilanteessa elävät perheet ja lapset. Opiskelija osaa analysoiden soveltaa varhaisen tukemisen periaatteita omat ammatilliset vahvuudet ja heikkoudet huomioiden. Hän tuntee eri tahojen tuottamien lapsiperheiden palveluiden kokonaisuuden ja osaa hyödyntää niitä lapsen ja perheen tukemiseksi. Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen ja perheen kuulluksi tulemista sekä osallisuutta eri yhteisöissä. Opiskelija osaa analysoida lapsen ja perheen varhaisen tuen toteutumisen edellytyksiä ja siihen käytettäviä menetelmiä.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Lapsen kehitys ja oppiminen, Varhaiskasvatuksen pedagogiikka, Pienryhmätoiminta ja yhteisöllisys varhaiskasvatuksessa
Lisätiedot
Opintojakso on ensisijaisesti varhaiskasvatuksen opintopisteitä suorittaville. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää muiden aikaisempien varhaiskasvatuksen opintojaksojen suorittamista ennen tämän opintojakson aloittamista.
Muille kuin varhaiskasvatuksen opintopisteitä opiskeleville opiskelijoille opintojakso on vapaastivalittava opintojakso, jonka voi suorittaa osana opintojaan. Opintojakson sisältö painottuu varhaiskasvatukseen.
Opintojakson voi suorittaa omaan tahtiin opintojakson toteutusaikana.