Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5op)

Toteutuksen tunnus: BC00DW96-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.08.2025 - 29.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.09.2025 - 17.01.2026
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Leena Elenius
Satu Lautamäki
Virpi Masonen
Vastuuopettaja
Elisa Kannasto
Ryhmät
YKUTU25
Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
Opintojakso
BC00DW96

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää tieteellisen tutkimuksen ja tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteet ja eron. Opiskelija osaa soveltaa joitakin kehittämistoiminnan menetelmiä oman alan tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa. Opiskelija ymmärtää tutkimusetiikan ja hyvän tieteellisen käytännön merkityksen tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa. Opiskelija osaa soveltaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen menetelmiä.

Sisältö

Tutkimuksellisen kehittämisen menetelmät
Laadulliset tutkimusmenetelmät
Määrälliset tutkimusmenetelmät

Oppimateriaalit

Suositeltavaa menetelmäkirjallisuutta, esim:
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Hirsjärvi, S.& Hurme, H. 2008. Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Helsinki: Yliopistopaino.
Hyvärinen, M., Nikander, P., Ruusuvuori, J. & Granfelt, R. 2017. Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Vastapaino.
Kananen, J. 2017. Kehittämistutkimus interventiotutkimuksen muotona: Opas opinnäytetyön ja pro gradun kirjoittajalle. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2014. Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona: Miten kirjoitan toimintatutkimuksen opinnäytetyönä? Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen Yliopistopaino Oy.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. p. Jyväskylä: PS-kustannus.

Opetusmenetelmät

Hybridiopetus: Luennot, harjoitukset ja tehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia, josta
-aikatauluun merkityt yhteiset tunnit 20 tuntia
-itsenäistä työskentelyä 115 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla kehittämisen menetelmiä, sekä määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämismenetelmiä, sekä määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä ja osaa valita niistä sopivimmat erilaisiin oman alansa tutkimus- ja/tai kehittämiskohteisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa perustella oman ammattialan kannalta keskeisiä tutkimus- ja kehittämiskohteita ja osaa valita, analysoida ja soveltaa kehittämismenetelmiä sekä määrällisiä ja laadullisia tutkimusmenetelmiä näihin kohteisiin.

Siirry alkuun