Esihenkilötyö ja toiminta työyhteisössä (4op)
Toteutuksen tunnus: LT00DM31-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 22.04.2025 - 17.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 30.11.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
- Opettajat
- Sami Kautto
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 3 . Avoin AMK : 3.)
- Ryhmät
-
MPK24Tradenomi (AMK), monimuotototeutus
- Pienryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
- Opintojakso
- LT00DM31
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija tuntee organisaation perusrakenteet, niiden syntyhistoriaa ja merkityksen organisaation toimintaan. Hän tuntee organisaatiokäyttäytymisen eri näkökulmat ja osaa soveltaa niitä johtamistoiminnassaan.
Opiskelija osaa esihenkilötyön kokonaisuuden. Hän osaa esihenkilön erilaiset roolit, vastuut ja velvoitteet. Hän osaa toimia erilaisissa esihenkilön ja alaisen välisissä vuorovaikutustilanteissa ja ratkoa erilaisia työyhteisön ongelmatilanteita. Hän osaa arvioida ja kehittää työhyvinvoinnin johtamisen toimintatapoja. Opiskelija osaa määritellä ja selittää erilaisia tapoja arvioida, tunnistaa ja kehittää osaamista organisaatiossa. Hän osaa soveltaa osaamisen johtamisen menetelmiä yhteistyössä organisaation johdon kanssa. Hän osaa myös hyödyntää osaamisen johtamista liiketoiminnan johtamisen välineenä.
Sisältö
- organisaatiokäyttäytyminen, organisaation rakenteet ja organisaatiokäyttäytymisen suuntaukset ja ilmiöt liittyen ihmisten toimintaan organisaatioissa
- esihenkilö strategian toteuttajana
- valmentava esihenkilö
- palautteen antaminen
- suorituksen johtaminen
- ongelmia ratkova esihenkilö
- esihenkilö työhyvinvoinnin johtajana
- ajankohtaiset trendit esihenkilötyössä
Oppimateriaalit
Kurssikirja: Lämsä, A. & Päivike, T. (2013). Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita.
https://seamk.finna.fi/Record/seamk_electronic.991109396805969?sid=3375192376
https://seamk.finna.fi/Record/plari.57772
Lisäksi uudempi teos soveltuvin osin:
Mannermaa, K. (2024). Työntekijätaidot: Käsikirja. Alma Talent.
https://seamk.finna.fi/Record/seamk_electronic.991388494205969?sid=4762633499
https://seamk.finna.fi/Record/seamk.991377993605969?sid=4762633499
Muu suositeltava kirjallisuus:
Rauhala, I., Leppänen, M., & Heikkilä, A. (2013). Pääasia: Organisaation psykologinen pääoma. Talentum. https://seamk.finna.fi/Record/seamk_electronic.991133116805969?sid=4764990296
https://seamk.finna.fi/Record/seamk.991051376805969?sid=4764990296
Ikonen, O., Aro, A., Heikkilä, A., Holmgren, E., Juujärvi, P., Morikawa, M., Råman, S. & Sahimaa, J. (2023). Inhimillinen tehokkuus: Jännitteet hyötykäyttöön. Alma Talent Oy.
https://seamk.finna.fi/Record/seamk_electronic.991370594105969?sid=4762642838
Lisäksi videoluennot ja muut opettajan osoittamat materiaalit.
Opetusmenetelmät
100% verkkokurssi, johon kuuluu parityönä tehtävä ryhmätyö.
1. Ennakkotehtävä, arviointi hyväksytty/hylätty
2. Videoluentojen katsominen ja kuuntelu sekä kommentointi, hyväksytty/hylätty
3. Essee lähijohtamisesta ja/tai työyhteisön toiminnasta kirjan perusteella, arviointiasteikko 0-5, 38% opintojakson arvosanasta (painoarvo 1,5 opintopistettä)
4. Käsitekartta parityönä, edellytyksenä ensin muiden tehtävien hyväksytty opiskelu, arvointiasteikko 0-5, 62% opintojakson arvosanasta (painoarvo 2,5 opintopistettä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4*27h=108h
Ennakkotehtävä ja videoluennot 27 h
Essee 27 h
Käsitekartta 54 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset ihmisen toimintaan työyhteisössä kuuluvat asiat ja esihenkilötyön perusasiat ja osaa hyödyntää niitä työtehtävissä. Hänellä on mielenkiintoa esihenkilötyötä ja työyhteisön toimintaa kohtaan ja hänen toiminnassaan on yrittämisen halua.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset työyhteisön toiminnan ja esihenkilötyön perusasiat hyvin ja osaa hyödyntää niitä opintojakson alaan kuuluvissa työtehtävissä, kuten esihenkilönä. Hän osaa arvioida omaa oppimaansa sekä analysoida opittujen asioiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tiedostaa omat kehittymistarpeensa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee osaamistavoitteiden mukaiset työyhteisön toiminnan ja esihenkilötyön tiedot syvällisesti ja laaja-alaisesti. Hän osaa perustella ja arvioida opintojakson sisältöön kuuluvia teorioita, keskeisiä käsitteitä, menetelmiä ja periaatteita. Opiskelija on aloitteellinen ja osaa soveltaa esihenkilötyötä käytännön tilanteisiin ja kehittää omaa ja työyhteisönsä toimintaa.