Ammatilliset vuorovaikutus- ja ohjaustaidot (3op)
Toteutuksen tunnus: SH00DN06-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 22.08.2025 - 03.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 21.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Yksikkö
- SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Arviointiasteikko
1-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija 
-osaa kohdata asiakkaan, perheen ja yhteisön jäsenen oman elämänsä asiantuntijana 
-osaa toimia ammatillisessa ja hoidollisessa vuorovaikutuksessa eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa. 
-osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja vastaamaan oman toimintansa seurauksista tunnistamalla omat vuorovaikutus- ja yhteistyötaitonsa ja niiden kehittämisen
-osaa  arvioida  asiakkaan/  potilaan  tarpeet,  voimavarat   sekä   oman   vastuun   ohjauksen   suunnittelussa ja omahoidossa.
-osaa suunnitella toteuttaa ja arvioida yksilö- ja ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan/ potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.
-osaa käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus-ja ohjausmenetelmiä.
-osaa  arvioida  ohjauksen  tuloksia  yhdessä  asiakkaan/  potilaan ja  läheisten kanssa
-osaa  tukea  asiakasta/  potilasta  ja  läheisiä  hoitoon sitoutumisessa
                    
Sisältö
Yksilö, perhe ja yhteisö asiakkaana. 
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot. 
Ammatillinen ja hoidollinen vuorovaikutus. 
Työnjakomallit, työparityöskentely ja tiimityötaidot. 
Verkostotyötaidot
Osallistuminen tunneille
_______________________
Potilaan  voimavarojen  arviointi,  tukeminen  ja asioiden ajaminen  
Potilasohjauksen toteuttamisedellytykset 
Tiedollinen, sosiaalinen ja emotionaalinen ohjaus 
Ohjausmenetelmien  potilaslähtöinen  ja  monipuolinen  käyttö;  suullinen  ja  kirjallinen  ohjaus,  demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmäohjaus ja yksilöohjaus 
Ohjauksen vaikuttavuus, laatu ja riittävyys
Ohjaamista tukeva lainsäädäntö  ja ohjauksen eettisyys
                    
Oppimateriaalit
.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija 
-tunnistaa ja pyrkii kehittämään omien vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojensa vahvuuksia ja heikkouksia sekä pyrkii mukauttamaan toimintansa näiden mukaisesti. 
-osaa toimia yksittäisissä vuorovaikutus- ja yhteistyötilanteissa ohjeiden mukaisesti.
-osaa toimia asiakaslähtöisesti.
-tietää pinnallisesti ohjauksen käsitteen, osaa nimetä joitakin ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa pintapuolisesti soveltaa ohjausmenetelmiä. 
-opiskelija on pyrkii jäsentämään aihealuetta, mutta käsittely jää suppeaksi ja pinnalliseksi suhteessa ammattialaan.
-havainnollistamisvälineitä hyödynnetään niukalti tai ne eivät tue esitystä. 
-osaa tarkastella omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija 
-osaa toimia hyvin asiakaslähtöisesti vuorovaikutus- ja yhteistyötilanteissa.
-osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin ja opitun jakamiseen.
-osaa työskennellä perustellen tasa-arvoisesti ja ammatillisesti erilaisten toimijoiden kanssa. 
-kehittää itseään asiakaslähtöisessä ammatillisessa osaamisessa.
-tietää ohjauksen käsitteen, ohjauksen laatuun vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää näyttöön perustuvia ohjausmenetelmiä. 
-käsittelee aihealuetta opintojakson osaamistavoitteiden suuntaisesti esittäen joitakin yhteyksiä ammattialan viitekehykseen.  
-hyödyntää perustellusti lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa. 
-myönteinen asenne ohjausta kohtaan.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija 
-osaa arvioida ja kehittää omien vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojensa vahvuuksia ja heikkouksia sekä osaa mukauttaa toimintansa näiden mukaisesti. 
-osaa toimia perustellen asiakaslähtöisesti vuorovaikutus- ja yhteistyötilanteissa.
-osaa toimia erilaisissa työryhmissä ja jakaa asiakaslähtöistä ammatillista osaamistaan.
-osaa ottaa vastuuta ryhmän oppimisprosessista ja opitun jakamisesta.
-kehittää itseään ja osaamistaan aktiivisesti asiakaslähtöisessä ammatillisessa osaamisessa.
-ymmärtää ohjauksen käsitteen, ohjauksen laatuun vaikuttavat tekijät ja osaa soveltaa näyttöön perustuvia ohjausmenetelmiä hoitotyön käytäntöön. 
-käsittelee tietoa kriittisesti arvioiden ja rakentavasti. 
-perustelee tekemänsä ratkaisut hyödyntämällä perustellusti lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa. 
-pystyy osoittamaan itsenäistä, kriittistä ja luovaa ajattelua sekä oman alansa asiantuntijuutta. 
-myönteinen asenne ohjausta kohtaan ja hän osaa antaa rakentavaa vertaispalautetta.
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija 
-tunnistaa omien vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojensa vahvuuksia ja heikkouksia, mutta ei pyri kehittämään itseään ja mukauttamaan toimintaansa näiden mukaisesti. 
-ei kykene toimimaan vuorovaikutus- ja yhteistyötilanteissa ammatillisesti.
-ei kykene toimimaan ohjeiden mukaisesti asiakaslähtöisessä ammatillisessa osaamisessa.
-ei tunne ohjaus käsitettä ja sen ilmenemistä hoitotyön käytännössä. 
-ei tunnista ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä eikä osaa nimetä ohjauksessa käytettäviä menetelmiä.
-ei osallistu ryhmän oppimisprosessiin ja opitun jakamiseen.
-ei halua eikä osaa työskennellä tasa-arvoisesti ja ammatillisesti erilaisten toimijoiden kanssa.
                    
Esitietovaatimukset
Ei tarvita edeltäviä opintoja.
                    
