Matkailu- ja elämyspalvelut (2op)
Toteutuksen tunnus: CA00DA66-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 14.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 07.01.2026 - 26.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- SeAMK Restonomi
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Tavoitteet
Opiskelija osaa luokitella matkailuun ja ruokamatkailuun liittyviä ilmiöitä. Opiskelija osaa selittää elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä. Opiskelija osaa erotella, mistä elämyskokemukset syntyvät ja mikä on asiakaskohtaamisen merkitys elämysperusteisessa ruokapalvelussa. Opiskelija osaa selittää ja soveltaa lisämyyntitekniikoita ravintolan asiakaspalvelutyössä.
Sisältö
Matkailu ilmiönä ja ruokamatkailun kehittäminen
Elämyksellisyys ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä
Ruokapalveluiden elämyksellisyys
Asiakaspalvelun rooli elämysten tuottajana ja ohjaajana
Asiakaspalvelijan keinot vaikuttaa asiakkaan palvelukokemukseen
Aika ja paikka
Aikataulutetun verkko-opetuksen aikataulut löytyvät lukujärjestyksestä osoitteesta https://lukkarikone.seamk.fi/. Lukujärjestyksiä on julkaistuna kuusi seuraavaa viikkoa. Syksyn 6 ensimmäistä viikkoa julkaistaan juhannukseen mennessä ja kevään 6 ensimmäistä viikkoa jouluun mennessä. Lukujärjestyksiin voi tulla muutoksia.
Opetusmenetelmät
Opinto suoritetaan verkossa Moodle-oppimisympäristössä.
Opinto edellyttää itsenäistä työskentelyä ja aikataulun suunnittelua.
Opinto edellyttää aikataulutettuun etäopetukseen osallistumista verkossa.
Opetuskertojen tallenteet ovat katsottavissa jälkikäteen Moodlessa.
Opiskelija perehtyy teoria-aineistoon, tekee tehtävät annettujen ohjeiden mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa myös :
Opinnollistamalla
Osaamisen tunnistamisella (OT)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä matkailun ilmiönä ja siihen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa nimetä palvelujen myyntiin sekä asiakkaiden kokemuksiin liittyvät erityispiirteet. Opiskelija osaa määritellä elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija selittää matkailun ilmiönä ja siihen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa luokitella palvelujen myyntiin sekä palvelun kokemuksellisuuteen liittyviä erityispiirteitä. Opiskelija osaa selittää elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa esitellä matkailun ilmiönä ja siihen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa selittää palvelujen myyntiin sekä asiakkaiden kokemuksiin liittyvät erityispiirteet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti toiminnassaan. Opiskelija osaa selittää elämyksellisyyden ja vieraanvaraisuuden keskeisen merkityksen ruoka- ja matkailuelinkeinon laatutekijänä ja osaa soveltaa periaatteita käytäntöön.