Siirry suoraan sisältöön

Nuortenkirjastotyö (5op)

Toteutuksen tunnus: 4A00CW77-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 14.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
07.01.2026 - 29.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettajat
Laura Liikavainio
Ryhmät
KITI24
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
KITI23
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opintojakso
4A00CW77

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa kertoa nuortenkirjastotoiminnan kansalliset ja kansainväliset tavoitteet. Hänellä on yleiskuva kotimaisen nuortenkirjastotoiminnan kehityksestä ja nykytilanteesta, ja hän osaa kertoa alan tulevaisuuden kehityssuuntia. Hänellä on käsitys nuortenosaston aineistoista. Hän osaa valita ja soveltaa työmuotoja, joita nuortenkirjastotyössä käytetään. Opiskelija osaa nimetä nuortenkirjastotyön tärkeät yhteistyötahot ja hän osaa analysoida moniammatillisen yhteistyön merkitystä nuortenkirjastotyössä.

Sisältö

nuortenkirjastotyön kansalliset ja kansainväliset tavoitteet sekä kehittäminen alueellisesti ja valtakunnallisesti
nuortenkirjaston kokoelmat ja aineistot
nuortenkirjastotoiminnan työmuotoja
Nuoret ja nuoret aikuiset asiakkaina ja yhteistyökumppaneina ja osallistaminen palvelujen suunnitteluun ja toteuttamiseen
Moniammatillinen yhteistyö ja nuortenkirjastotoiminnan yhteistyötahot

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Etätoteutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op kurssi vastaa 11 x 3 tunnin mittaista oppitunteja. Itsenäistä työskentelyä: 1 op vastaa 27 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa kertoa nuortenkirjastotyön tärkeimmät tavoitteet. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja hän osaa kertoa moniammatillisesta yhteistyöstä nuorten ja nuorten aikuisten parissa. Hän osaa toteuttaa joitakin nuortenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia nuorten ja nuorten aikuisten kanssa. Opiskelija osaa nimetä menetelmiä, joilla nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät hyvin ja käyttänyt useita lähteitä. Opiskelija osaa analysoida nuortenkirjastotyön tavoitteita ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä nuortenosaston aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia moniammatillisen yhteistyön kehittämisessä. Hän osaa toteuttaa monipuolisesti nuortenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia nuorten ja nuorten aikuisten kanssa. Opiskelija osaa vertailla erilaisia menetelmiä, joilla nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti kansainvälisiä lähteitä Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida nuortenkirjastotyön tavoitteita, nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja nuorille suunnattuja palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä nuortenosaston aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida moniammatillista yhteistyötä ja toimintaa eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monipuolisesti nuortenkirjastotyön työmuotoja ja löytää uusia tapoja toimia nuorten ja nuorten aikuisten kanssa.

Siirry alkuun