Käyttäjälähtöinen tilasuunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: CA00CX23-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.04.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
10.02.2025 - 27.04.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
T&K-osuus
3 op
Yksikkö
UUSI SeAMK Restonomi
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
- Ilkka Latomäki
- Kirta Nieminen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
Opiskelijaryhmät
-
RESTO23Restonomi (AMK), Päivätoteutus
-
MRESTO24Restonomi (AMK), Monimuotototeutus
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opiskelija osaa tulkita ravintolan rakennus-, tila- ja sisustussuunnittelun perusteita. Opiskelija osaa erotella ravintolasalin ja keittiön toiminnallisen suunnittelun vaiheet ja selittää niiden merkityksen ravintolan rakennusprojektissa. Opiskelija osaa havainnollistaa tilasuunnittelun merkityksen yrityksen markkinointiviestinnän osa-alueena ja kuvata kokonaisvaltaisen yrityskuvan muodostumisen periaatteet ruokapalvelualalla. Opiskelija osaa suunnitella käyttäjän toimintaa palvelevat tilat, jotka vastaavat tila-, työpiste ja laiteratkaisuiltaan tuotteisiin ja palveluihin perustuvia toimintoja. Opiskelija tunnistaa käytännön harjoitteiden kautta visuaalisuuden ja esteettisyyden ilmentämisen perusteita ja oppii ymmärtämään erilaisten materiaalien, värien ja esillepanojen viestinnällistä vaikutusta.
Sisältö
Ammattikeittiön suunnittelu- ja rakentamisprosessi
Ammattikeittiön toiminnallinen suunnittelu
Ravintolaprojektiin liittyvät lupa-asiat
Ravintolan konseptin ilmentäminen ravintolasalissa
Ravintolasalin esteettisyys ja toiminnallinen suunnittelu
LVIS-suunnittelu, laite- ja kalustehankinnat, IT-järjestelmät
Keittiön ja salin layout-suunnittelu
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opetusmenetelmät
Luennot ja työelämälähtöinen kehittämisprojekti 5 op
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen kehittämisprojekti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen tunnistaminen (OT) ja opinnollistaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä yhteensä 135 h, josta itsenäistä opiskelua 111 h ja etäopetusta 24 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa luetella ravintolan rakennus-, tila- ja sisustussuunnittelun perusteita. Opiskelija osaa kuvata ravintolasalin ja keittiön toiminnallisen suunnittelun vaiheet ja selittää niiden merkityksen ravintolan rakennusprojektissa. Opiskelija osaa tunnistaa tilasuunnittelun merkityksen yrityksen markkinointiviestinnän osa-alueena ja kuvata kokonaisvaltaisen yrityskuvan muodostumisen periaatteet ruokapalvelualalla. Opiskelija osaa suunnitella käyttäjän toimintaa palvelevat tilat, jotka vastaavat tila-, työpiste ja laiteratkaisuiltaan tuotteisiin ja palveluihin perustuvia toimintoja. Opiskelija tunnistaa käytännön harjoitteiden kautta visuaalisuuden ja esteettisyyden ilmentämisen perusteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tulkita ravintolan rakennus-, tila- ja sisustussuunnittelun perusteita. Opiskelija osaa selittää ravintolasalin ja keittiön toiminnallisen suunnittelun vaiheet ja selittää niiden merkityksen ravintolan rakennusprojektissa. Opiskelija osaa selittää tilasuunnittelun merkityksen yrityksen markkinointiviestinnän osa-alueena ja kuvata kokonaisvaltaisen yrityskuvan muodostumisen periaatteet ruokapalvelualalla. Opiskelija osaa suunnitella käyttäjän toimintaa palvelevat tilat, jotka vastaavat tila-, työpiste ja laiteratkaisuiltaan tuotteisiin ja palveluihin perustuvia toimintoja. Opiskelija tunnistaa käytännön harjoitteiden kautta visuaalisuuden ja esteettisyyden ilmentämisen perusteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tulkita ravintolan rakennus-, tila- ja sisustussuunnittelun perusteita. Opiskelija osaa erotella ravintolasalin ja keittiön toiminnallisen suunnittelun vaiheet ja selittää niiden merkityksen ravintolan rakennusprojektissa. Opiskelija osaa havainnollistaa tilasuunnittelun merkityksen yrityksen markkinointiviestinnän osa-alueena ja kuvata kokonaisvaltaisen yrityskuvan muodostumisen periaatteet ruokapalvelualalla. Opiskelija osaa suunnitella käyttäjän toimintaa palvelevat tilat, jotka vastaavat tila-, työpiste ja laiteratkaisuiltaan tuotteisiin ja palveluihin perustuvia toimintoja. Opiskelija tunnistaa käytännön harjoitteiden kautta visuaalisuuden ja esteettisyyden ilmentämisen perusteita. ja oppii ymmärtämään erilaisten materiaalien, värien ja esillepanojen viestinnällistä vaikutusta.