Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurihyvinvointi sosiaali- ja terveyspalveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: BH00DE47-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.08.2025 - 15.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2026
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Opettajat
Tiina Hautamäki
Marjaana Araneva
Pia-Christine Sainio
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 20 . Avoin AMK : 20.)
Ryhmät
YSOS24
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Sosiaaliala
Pienryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Opintojakso
BH00DE47

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa selvittää kulttuurihyvinvoinnin roolia sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä nimetä kulttuurihyvinvoinnin tavoitteita, keinoja ja menetelmiä. Opiskelijan tavoitteena on perehtyä kulttuurihyvinvointiin osana sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämistä sekä osana erilaisten ja eri ikäisten asiakkaiden kanssa tehtävää työtä. Opiskelija osaa arvioida kulttuurihyvinvoinnin kehittämistä osana sosiaali- ja terveyspalveluita. Opiskelija on perehtynyt kulttuurihyvinvoinnin käsitteeseen ja osaa esittää kehittämisehdotuksia, joilla kulttuurin kautta voidaan tukea yksilöiden hyvinvointia. Tavoitteena on kehittää asiakaslähtöistä ja kestävää kulttuurihyvinvointiin liittyvää toimintaa.

Sisältö

Kulttuurihyvinvoinnin määritelmä ja tutkimuksellinen perusta.
Hyvinvoinnin ja kulttuurin välinen yhteys.
Kulttuurihyvinvointi erilaisissa konteksteissa osana sosiaali- ja terveyspalveluita. Kulttuurihyvinvointi osana yksilöiden kanssa tehtävää työtä ja osallistamista sosiaali- ja terveysalalla.
Kulttuurihyvinvoinnin kestävä kehittäminen osana palveluita.
Kulttuurihyvinvoinnin edistäminen.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta (esim.)

Bruun, E. & Steigum, J. (2023). The Drama Space as Companion: Students´ Perspectives on Mental Health in Upper Secondary Drama Education. Nordic Journal of Arts, Culture and Health. Nr 2. s.1-11. https://doi.org/10.18261/njach.4.2.3

Colliander, M. (2017). Kulttuuri ja taide hoivalaitoksissa. Laitosarjen ja kulttuuritoiminnan ideaalien kohtaamisia. Sosiologia, 54(3), 305-321.
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/102454/kulttuuri_ja_taide_
hoivalaitoksessa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Culture for Health Project, EU (2022). https://www.cultureforhealth.eu/app/uploads/2023/02/Final_C4H
_FullReport_small.pdf

Houni P., Turpeinen I. & Vuolasto J. (2020). Taidetta! Kulttuurihyvinvoinnin käsikirja. Helsinki. Taiteen edistämiskeskus. https://www.taike.fi/fi/kulttuurihyvinvointikirja

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, Itsenäiset tehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa kulttuurihyvinvoinnin roolia ja keskusteluja. Opiskelija osaa nimetä kulttuurihyvinvoinnin tavoitteita, keinoja ja menetelmiä sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseen. Opiskelija on perehtynyt kulttuurihyvinvoinnin käsitteeseen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvailla kulttuurihyvinvoinnin roolia ja keskusteluja. Opiskelija osaa soveltaa kulttuurihyvinvoinnin tavoitteita, keinoja ja menetelmiä sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseen. Opiskelija on perehtynyt kulttuurihyvinvoinnin käsitteeseen ja esittää kehittämisehdotuksia, joilla kulttuurin kautta voidaan tukea asiakkaiden hyvinvointia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analyyttisesti ja kriittisesti kuvailla kulttuurihyvinvoinnin keskusteluja. Opiskelija osaa analyyttisesti soveltaa kulttuurihyvinvoinnin tavoitteita, keinoja ja menetelmiä sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseen. Opiskelija on perehtynyt kulttuurihyvinvoinnin käsitteeseen ja esittää innovatiivisia ehdotuksia, joilla kulttuurin kautta voidaan tukea ihmisten hyvinvointia.

Siirry alkuun