Opiskelijan psykofyysinen hyvinvointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: BB00DR07-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 16.02.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 28.04.2025
Laajuus
5 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Marjut Koskela
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Tavoitteet
Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija:
- osaa kertoa stressin fysiologiasta
- osaa luetella stressin ja tunteiden säätelyyn vaikuttavia tekijöitä
- osaa kertoa palautumisen ja levon merkityksestä terveydelle ja hyvinvoinnille
- osaa nimetä keinoja keskittymiskyvyn ja resilienssin lisääntymiseen
- tunnistaa oman kehon ja mielen tilaa ja niissä ilmeneviä muutoksia
Sisältö
- Stressin fysiologia ja keho-mieliyhteys
- Opiskelijan voimavarat, keskittymiskyky ja resilienssi
- Lepo, uni ja palautuminen
- Kognitiivinen ergonomia
- Vireystilat ja niiden säätely
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien ja tentin suorittamista aikataulun mukaisesti.
Hyväksytyn kriteerit, opiskelija:
Osaa kertoa yksilön kuormittuneisuuteen ja stressiin liittyvistä tekijöistä sekä stressin fysiologiasta. Opiskelija osaa luetella stressin ja tunteiden säätelyyn vaikuttavia keskeisiä tekijöitä ja nimetä palautumisen ja levon kannalta oleellisia asioita. Opiskelija osaa nimetä keinoja keskittymiskyvyn ja resilienssin lisääntymiseen. Opiskelija tunnistaa oman kehon ja mielen tilaa ja niissä ilmeneviä muutoksia sekä osaa nimetä jonkin verran säätelykeinoja hermoston toiminnan tasapainottamiseksi.
Hylätyn suorituksen kriteerit, opiskelija:
Ei osaa riittävästi kertoa yksilön kuormittuneisuuteen ja stressiin liittyvistä tekijöistä sekä stressin fysiologiasta. Opiskelija ei osaa luetella tarpeeksi stressin ja tunteiden säätelyyn vaikuttavia keskeisiä tekijöitä ja nimetä palautumisen ja levon kannalta oleellisia asioita. Opiskelija ei osaa nimetä keinoja keskittymiskyvyn ja resilienssin lisääntymiseen. Opiskelija tunnistaa puutteellisesti oman kehon ja mielen tilaa ja niissä ilmeneviä muutoksia eikä osaa nimetä säätelykeinoja hermoston toiminnan tasapainottamiseksi.