Siirry suoraan sisältöön

Ruokakasvatus (4 op)

Toteutuksen tunnus: CA00CX29-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 27.04.2025

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut

Opettaja

  • Kaija Nissinen
  • Leena Arjanne

Opiskelijaryhmät

  • RESTO22
    Restonomi (AMK)
  • MRESTO23
    Restonomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa analysoida ruokakasvatuskäsitettä. Opiskelija tunnistaa ruokakasvatuksen osana hyvinvoinnin edistämisen kenttää. Opiskelija osaa vertailla erilaisia kasvatustieteen lähestymistapoja ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen taustalla. Opiskelija osaa myös tarkastella ruokakasvatusta eri näkökulmien kautta. Opiskelijan ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen suunnittelu- ja analysointitaidot kehittyvät. Opiskelija osaa perustella erilaisten opetusmenetelmien, -materiaalien ja -välineiden käyttöä.

Sisältö

Ruokakasvatus ja hyvinvoinnin edistäminen
Eettiset, ekologiset, sosiaaliset, kulttuuriset, psykologiset näkökulmat ruokakasvatuksessa
Kasvatustieteen lähestymistapoja
Ruoka- ja ravitsemuskasvatusprojektien analysointi

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan kurssin alkaessa ja aikana.

Opetusmenetelmät

Noin 80 % verkko-opetuksena ja 20 % lähiopetuksena. Opintojakson aikana sovitaan työryhmäkohtaisesti käytännön harjoitusten aikataulu.

Lähiopetus sisältää käytännön harjoituksia yhteistyössä TKI-hankkeen kanssa: Ruokakasvatukseen, ruokakäyttäytymisen muuttamiseen sekä terveellisiin ja kestäviin ruokavalioihin liittyvää yhteiskehittämistä ja toteuttamista, kohderyhminä kotitaloudet, ruokapalvelut ja perusopetuksen luokat.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla teemme yhteistyötä TKI-hankkeen kanssa, ja sitä kautta kotitalouksien, ruokapalveluiden ja peruskoulujen kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija on estynyt osallistumasta kontaktikerroille ja/tai ruokakasvatuksen teemapäivään, opettaja arvioi tilanteen mukaan onko opintojaksolla kerrytettävää osaamista mahdollista hankkia muuten.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä 108 h, josta
- kontaktikerrat 22 h
- itsenäinen opiskelu 70 h
- Käytännön harjoittelu kentällä noin 16 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa analysoida ravitsemuskasvatuksen käsitettä. Hän osaa kuvata ruokakasvatuksen merkitystä osana hyvinvoinnin kenttää. Opiskelija tunnistaa kasvatustieteen lähestymistapoja ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen taustalla. Opiskelija tunnistaa erilaisia ruokakasvatukseen liittyviä näkökulmia. Opiskelija osaa analysoida erilaisten opetusmenetelmien käyttöä. Opiskelija osoittaa kiinnostusta ruokakasvatukseen. Hän noudattaa joiltakin osin annettuja ohjeita ja toimii annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa analysoida ravitsemuskasvatuksen käsitettä monipuolisesti. Hän osaa kuvata hyvin ruokakasvatuksen merkitystä osana hyvinvoinnin kenttää. Opiskelija osaa esittää kasvatustieteen lähestymistapoja ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen taustalla. Opiskelija osaa analysoida erilaisia ruokakasvatukseen liittyviä näkökulmia. Opiskelija osaa analysoida erilaisten opetusmenetelmien käyttöä perustellen. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan ja havaitsee kehittämismahdollisuuksia toiminnassaan. Hän osoittaa toiminnassaan näkemyksellisyyttä ja analysointikykyä. Hän noudattaa annettuja ohjeita ja toimii annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ravitsemuskasvatuksen käsitettä monipuolisesti ja syvällisesti. Hän osaa kuvata laaja-alaisesti ruokakasvatuksen merkitystä osana hyvinvoinnin kenttää. Opiskelija osaa esitellä hyvin kasvatustieteen lähestymistapoja ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen taustalla. Opiskelija osaa analysoida syvällisesti erilaisia ruokakasvatukseen liittyviä näkökulmia. Opiskelija osaa analysoida erilaisten opetusmenetelmien käyttöä hyvin perustellen. Opiskelija on aloitteellinen ja hänellä on valmius soveltaa oppimaansa käytäntöön sekä kehittää omaa ja työyhteisönsä toimintaa. Hän noudattaa annettuja ohjeita ja toimii prosessin aikana annetussa aikataulussa täsmällisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus kontaktikerroilla
Itsenäiseen työskentelyyn liittyvät tehtävät
Portfolio
Osallistuminen ruokakasvatukseen, ruokakäyttäytymisen muuttamiseen sekä terveellisiin ja kestäviin ruokavalioihin liittyvän osaamisen lisäämiseen ja käytännön harjoittelemiseen osana kotitalouksien, ruokapalveluiden ja perusopetuksen yhteistyötä

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu kontaktikerroille
Opiskelija ei suorita tehtäviä hyväksytysti annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa analysoida ravitsemuskasvatuksen käsitettä. Hän osaa kuvata ruokakasvatuksen merkitystä osana hyvinvoinnin kenttää. Opiskelija tunnistaa kasvatustieteen lähestymistapoja ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen taustalla. Opiskelija tunnistaa erilaisia ruokakasvatukseen liittyviä näkökulmia. Opiskelija osaa analysoida erilaisten opetusmenetelmien käyttöä. Opiskelija osoittaa kiinnostusta ruokakasvatukseen. Hän noudattaa joiltakin osin annettuja ohjeita ja toimii annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa analysoida ravitsemuskasvatuksen käsitettä monipuolisesti. Hän osaa kuvata hyvin ruokakasvatuksen merkitystä osana hyvinvoinnin kenttää. Opiskelija osaa esittää kasvatustieteen lähestymistapoja ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen taustalla. Opiskelija osaa analysoida erilaisia ruokakasvatukseen liittyviä näkökulmia. Opiskelija osaa analysoida erilaisten opetusmenetelmien käyttöä perustellen. Opiskelija tiedostaa kehittymistarvetta omassa toiminnassaan ja havaitsee kehittämismahdollisuuksia toiminnassaan. Hän osoittaa toiminnassaan näkemyksellisyyttä ja analysointikykyä. Hän noudattaa annettuja ohjeita ja toimii annetussa aikataulussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ravitsemuskasvatuksen käsitettä monipuolisesti ja syvällisesti. Hän osaa kuvata laaja-alaisesti ruokakasvatuksen merkitystä osana hyvinvoinnin kenttää. Opiskelija osaa esitellä hyvin kasvatustieteen lähestymistapoja ruoka- ja ravitsemuskasvatuksen taustalla. Opiskelija osaa analysoida syvällisesti erilaisia ruokakasvatukseen liittyviä näkökulmia. Opiskelija osaa analysoida erilaisten opetusmenetelmien käyttöä hyvin perustellen. Opiskelija on aloitteellinen ja hänellä on valmius soveltaa oppimaansa käytäntöön sekä kehittää omaa ja työyhteisönsä toimintaa. Hän noudattaa annettuja ohjeita ja toimii prosessin aikana annetussa aikataulussa täsmällisesti.

Esitietovaatimukset

Elintarvikkeet ja ravitsemus (suoritettu)
Ravitsemuslaatu ruokapalveluissa (suoritettu)

Lisätiedot

Opintojakso toteutetaan tarvittaessa englanniksi