Siirry suoraan sisältöön

Kehittäminen ja tutkiminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 8G00DM21-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
30.08.2024 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Master School
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
Opettajat
Pia-Mari Riihilahti
Petteri Mäkelä
Pasi Junell
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10 . Avoin AMK : 10.)
Ryhmät
YTOJ24
Insinööri (ylempiAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
YRAK24
Insinööri (ylempi AMK), Rakentaminen
Pienryhmät
Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
Opintojakso
8G00DM21

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa perustella tieteellisen ja arkiajattelun erot ja yhtäläisyydet. Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä erilaisia työelämän kehittämisen kohteita ja tarpeita. Opiskelija osaa perustellusti suunnitella ja toteuttaa kehittämisen prosessin tai kokonaisuuden.

Sisältö

- Tieteellisen ajattelun ja arkiajattelun erot ja yhteneväisyydet
- Kriittinen ajattelu ja argumentaatio
- Käytännön toiminnan kriittinen tarkastelu
- Tutkimus- ja kehittämistoiminnan kysymyksenasettelut ja tarveanalyysit
- Tietoteoriat
- Kehittämisen eri tapoja

Oppimateriaalit

Opettajan esittämä materiaali
Hirsjärvi, S., Remes, P., & Sajavaara, P. (2016). Tutki ja kirjoita (myös aiemmat ja myöhemmät painokset)
Kananen, J. (2012). Kehittämistutkimus opinnäytetyönä : kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: Luennot sekä itsenäiset ja ryhmässä tehtävät oppimistehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 40 h kontaktiopetusta ja 90 h itsenäistä opiskelua

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut tehtävät, mutta ei ole syventynyt asiaan tai selvittänyt termejä. Opiskelija on ymmärtänyt vain eri tutkimismenetelmien erot, mutta ei ole osoittanut ymmärtävänsä kunnolla eri tapoja tehdä tutkimusta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut tehtävät hyvin syventyen asiaan ja on selvittänyt terminologiaa. Opiskelija on ymmärtänyt eri tutkimismenetelmien erot, ja on osoittanut ymmärtävänsä eri tapoja tehdä tutkimusta. Opiskelija osaa valita tutkimustavan ja perustella sitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut tehtävät erinomaisesti ymmärtäen asian ja osoittaen hyvää ymmärrystä terminologiasta. Opiskelija ymmärtää eri tutkimusmenetelmät ja osaa soveltaa niitä eri tilanteisiin. Opiskelija osaa valita perustellusti tavan tehdä tutkimusta ja osaa kriittisesti arvioida kokonaisuutta.

Siirry alkuun