Siirry suoraan sisältöön

Viestintä ja media sosiaalialan työssä (4 op)

Toteutuksen tunnus: BE00CW49-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 12.05.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 14.03.2025

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Ulla-Maaria Paukkunen
  • Milka Volanto

Opiskelijaryhmät

  • MSOS23K
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23A
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa median ja viestinnän yhteiskunnallisen merkityksen sosiaalialan eri toimintojen näkökulmasta. Opiskelija osaa tarkastella eri intressitahojen esille nostamia mediasisältöjä analyyttisesti ja kriittisesti. Hän osaa selittää median käyttämiä tapoja ja merkityksiä. Hän osaa soveltaa yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja viestinnän keinoja sekä osaa käyttää median mahdollisuuksia valtaistavassa ja vaikuttavassa sosiaalityössä yhdessä kansalaisten, median ja muiden sidosryhmien kanssa. Opiskelijalla on taidot argumentoida ja käsitellä kriittisesti eri lähteistä peräisin olevaa tietoa. Hän tietää yhteisöviestinnän periaatteet ja toimintamuodot sekä työyhteisön sisäisessä, että ulkoisessa viestinnässä. Hän tuntee sosiaalialan ja siihen liittyvän sosiaalisen median ammatillisen ohjeistuksen. Opiskelija osaa tarkastella alaan liittyvää viestintää ja median toimintaa kestävän kehityksen kannalta.

Sisältö

- medialukutaito: mediatodellisuuden hahmottaminen ja siinä sosiaalialan ammattilaisena toimiminen
-kestävän kehityksen näkökulmia viestinnässä ja tiedottamisessa
-osallistava ja valtaistava viestintä
- yhteiskunnallinen vaikuttaminen median kautta osana valtaistavaa sosiaalityötä
- yhteisöviestinnän perusteet
- sosiaalialan viestinnän lainsäädäntö ja eettisyys
- median eettiset ohjeet

Oppimateriaalit

Hall, C. Slembrouck, S. & Sarangi S. 2006. Language Practises in Social Work: Categorisation and Accountability in Child Welfare. : luku 9, s. 145 - 163 Narrative transformation in media reporting; Luku 10, s. 164 - 173 Conclusion.
Stocchetti, M. & Kukkonen, K. 2010. Critical Media Analysis: An Introduction for Media Professionals. Frankfurt am Main: Peter Lang AG. E-kirja.
Katleena Kortesuo (2016). Riko lasi hätätilanteessa. (Käsittelee kriisiviestintää, suunnattu lähinnä esimiesasemassa työskenteleville.)
Elina Nivala & Sanna Ryynänen (2019): Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus. (128-143)
A.-P. Pietilä (2018): Uutisissa valheita, valheista uutisia.
Laura, Tiitinen (2017): Sosiaalityö ja viestintä. Teoksessa: Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, Miettinen & Marjamäki (toim.). Tietosanoma. Helsinki. (Luku 33. Palveluviestintä, Julkinen viestintä rakenteellisen sosiaalityön välineenä, Kriisiviestintä).

Opetusmenetelmät

Orientointi ja lähiopetusta viikolla 3, tehtävät Moodlessa.
Harjoitustyö kurssin aikana sovitulla tavalla.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä harjoittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

108 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
- Valtaista sosiaalityö

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa median ja viestinnän yhteiskunnallisen merkityksen sosiaalialalla sekä hahmottaa median käyttämien viestintätapojen kokonaisuuden. Opiskelija tunnistaa median vaikutusmahdollisuudet valtaistavassa ja vaikuttavassa sosiaalityössä yhdessä kansalaisten, median ja muiden sidosryhmien kanssa. Opiskelija osaa kuvata eri lähteistä peräisin olevaa tietoa. Opiskelija tunnistaa yhteisöviestintään liittyviä periaatteita ja toimintamuotoja yhteisön sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä. Opiskelija tunnistaa sosiaalialaan liittyvän tiedon tuottamisen tapoja ja ammatillisen ohjeistuksen. Opiskelija osaa kuvata viestinnän ja median toimintaa kestävän kehityksen kannalta. Opiskelija tunnistaa viestintään ja mediaan liittyviä arvoja ja asenteita. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia arvioida mediasisältöjä ja käyttää median ja viestinnän keinoja osana valtaistavaa sosiaalityötä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida median ja viestinnän yhteiskunnallisen merkityksen sosiaalialalla sekä hahmottaa median käyttämien viestintätapojen kokonaisuuden. Opiskelija osaa arvioida median vaikutusmahdollisuuksia valtaistavassa ja vaikuttavassa sosiaalityössä yhdessä kansalaisten, median ja muiden sidosryhmien kanssa. Opiskelija osaa tuoda esiin kansalaisten valtaistamisen kannalta ajankohtaisia aiheita. Opiskelija osaa arvioida eri lähteistä peräisin olevaa tietoa. Opiskelija tietää yhteisöviestintään liittyviä periaatteita ja toimintamuotoja yhteisön sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä. Opiskelija osaa huomioida sosiaalialaan liittyvän tiedon tuottamisen tapoja ja ammatillisen ohjeistuksen. Opiskelija osaa arvioida viestinnän ja median toimintaa kestävän kehityksen kannalta. Opiskelija osaa tuoda esiin viestintään ja mediaan liittyviä arvoja ja asenteita. Opiskelija osaa tulkita erilaisia mediasisältöjä ja käyttää median ja viestinnän keinoja osana valtaistavaa sosiaalityötä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja analysoida eri medialähteiden tuottamia sisältöjä. Opiskelija osaa analysoida median ja viestinnän yhteiskunnallista merkitystä sosiaalialalla sekä median käyttämien viestintätapojen kokonaisuutta. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida median vaikutusmahdollisuuksia valtaistavassa ja vaikuttavassa sosiaalityössä yhdessä kansalaisten, median ja muiden sidosryhmien kanssa. Opiskelija osaa nostaa käsiteltäväksi kansalaisten valtaistamisen kannalta oleellisia aiheita sekä osaa toimia valtaistavan sosiaalityön periaatteiden mukaisesti kansalaisten, median ja muiden sidosryhmien verkostossa. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida eri lähteistä peräisin olevaa tietoa. Opiskelija osaa soveltaa yhteisöviestintään liittyviä periaatteita ja toimintamuotoja yhteisön sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalialaan liittyvän tiedon tuottamisen tapoja ja ammatillisen ohjeistuksen. Opiskelija osaa analysoida viestinnän ja median toimintaa kestävän kehityksen kannalta. Opiskelija osaa arvioida viestintään ja mediaan liittyviä arvoja ja asenteita. Opiskelija osaa arvioida ja tuottaa erilaisia mediasisältöjä sekä käyttää median ja viestinnän keinoja osana valtaistavaa sosiaalityötä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteet: harjoitustehtävät itsenäisesti ja ryhmissä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa median ja viestinnän yhteiskunnallisen merkityksen sosiaalialalla sekä hahmottaa median käyttämien viestintätapojen kokonaisuuden. Opiskelija tunnistaa median vaikutusmahdollisuudet valtaistavassa ja vaikuttavassa sosiaalityössä yhdessä kansalaisten, median ja muiden sidosryhmien kanssa. Opiskelija osaa kuvata eri lähteistä peräisin olevaa tietoa. Opiskelija tunnistaa yhteisöviestintään liittyviä periaatteita ja toimintamuotoja yhteisön sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä. Opiskelija tunnistaa sosiaalialaan liittyvän tiedon tuottamisen tapoja ja ammatillisen ohjeistuksen. Opiskelija osaa kuvata viestinnän ja median toimintaa kestävän kehityksen kannalta. Opiskelija tunnistaa viestintään ja mediaan liittyviä arvoja ja asenteita. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia arvioida mediasisältöjä ja käyttää median ja viestinnän keinoja osana valtaistavaa sosiaalityötä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa tunnistaa ja arvioida median ja viestinnän yhteiskunnallisen merkityksen sosiaalialalla sekä hahmottaa median käyttämien viestintätapojen kokonaisuuden. Opiskelija osaa arvioida median vaikutusmahdollisuuksia valtaistavassa ja vaikuttavassa sosiaalityössä yhdessä kansalaisten, median ja muiden sidosryhmien kanssa. Opiskelija osaa tuoda esiin kansalaisten valtaistamisen kannalta ajankohtaisia aiheita. Opiskelija osaa arvioida eri lähteistä peräisin olevaa tietoa. Opiskelija tietää yhteisöviestintään liittyviä periaatteita ja toimintamuotoja yhteisön sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä. Opiskelija osaa huomioida sosiaalialaan liittyvän tiedon tuottamisen tapoja ja ammatillisen ohjeistuksen. Opiskelija osaa arvioida viestinnän ja median toimintaa kestävän kehityksen kannalta. Opiskelija osaa tuoda esiin viestintään ja mediaan liittyviä arvoja ja asenteita. Opiskelija osaa tulkita erilaisia mediasisältöjä ja käyttää median ja viestinnän keinoja osana valtaistavaa sosiaalityötä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa kriittisesti arvioida ja analysoida eri medialähteiden tuottamia sisältöjä. Opiskelija osaa analysoida median ja viestinnän yhteiskunnallista merkitystä sosiaalialalla sekä median käyttämien viestintätapojen kokonaisuutta. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida median vaikutusmahdollisuuksia valtaistavassa ja vaikuttavassa sosiaalityössä yhdessä kansalaisten, median ja muiden sidosryhmien kanssa. Opiskelija osaa nostaa käsiteltäväksi kansalaisten valtaistamisen kannalta oleellisia aiheita sekä osaa toimia valtaistavan sosiaalityön periaatteiden mukaisesti kansalaisten, median ja muiden sidosryhmien verkostossa. Opiskelija osaa kriittisesti arvioida eri lähteistä peräisin olevaa tietoa. Opiskelija osaa soveltaa yhteisöviestintään liittyviä periaatteita ja toimintamuotoja yhteisön sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä. Opiskelija osaa soveltaa sosiaalialaan liittyvän tiedon tuottamisen tapoja ja ammatillisen ohjeistuksen. Opiskelija osaa analysoida viestinnän ja median toimintaa kestävän kehityksen kannalta. Opiskelija osaa arvioida viestintään ja mediaan liittyviä arvoja ja asenteita. Opiskelija osaa arvioida ja tuottaa erilaisia mediasisältöjä sekä käyttää median ja viestinnän keinoja osana valtaistavaa sosiaalityötä.

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö