Työelämän englanti (3 op)
Toteutuksen tunnus: KC00CG77-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 23.02.2025
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Automaatio- ja tietotekniikka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Insinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Opettaja
- Riikka Ala-Sankila
Opiskelijaryhmät
-
AUTE24AInsinööri (AMK), Automaatiotekniikka
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata omaa koulutustaan suullisesti ja kirjallisesti.
Opiskelija osaa työnhaun vaiheet ja niihin liittyvän sanaston.
Opiskelija tunnistaa viestinnän muodollisuustasot ja osaa käyttää muodollista tyyliä viestinnässään.
Opiskelija osaa viestiä kohteliaasti ja ammattimaisesti sähköpostitse ja puhelimessa.
Opiskelija osaa kokouksiin ja neuvotteluihin liittyviä fraaseja ja sanastoa.
Opiskelija osaa pitää esitelmän oman alansa aiheesta.
Opiskelija osaa oman koulutusalan keskeisintä sanastoa ja käyttää sitä puheessa ja kirjoittamisessa.
Sisältö
- tehokas kommunikointi
- koulutus ja työ
- kokoukset ja neuvottelut
- asiakaskontaktit
- esitelmät
- oman alan keskeistä terminologiaa
Oppimateriaalit
Isaacs, Pesso, Rasimus, Rönkä: Engineer Your English. Edita. Viimeisin painos.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
80 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää. Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista, maksimi arvosana on 1-2. Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen. Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta. Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita. Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa. Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
kirjallinen koe ja suullinen esitys
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kirjallisessa tuotoksessa esiintyy paljon isojakin virheitä ja tekstin sujuvuudessa on ongelmia. Teksti on yksinkertaista, mutta yhtenäistä ja ymmärrettävää.
Suullisessa esityksessä esiintyy paljon virheitä, ääntämys poikkeaa osin kohdekielestä. Ongelmista huolimatta viesti on kuitenkin pääosin ymmärrettävissä. Mikäli suullinen esitys on suoraan luettu muistiinpanoista tai dioista tai voi epäillä tekoälyn tuottamaksi, arvosana on 0.
Opiskelija hallitsee tavallisimman sanaston ja kieliopin perusrakenteet yksipuolisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kirjallinen tuotos sisältää jonkin verran pienehköjä virheitä, mutta viesti välittyy niistä huolimatta ongelmitta. Sujuva, johdonmukainen teksti, joka on kirjoitettu perusrakenteita oikein käyttäen.
Suullisessa esityksessä esiintyy jonkin verran ääntämis- ja/tai kielioppivirheitä, mutta ne eivät häiritse viestin välittymistä. Hyvä, sujuva peruskielitaito, Jokseenkin vapaasti, vaikkakin paikon muistiinpanojen varassa esitetty. Epäröinti hidastaa puhetta.
Opiskelija hallitsee oman alan ja yleiskielen sanaston kohtalaisesti. Opiskelija käyttää perusrakenteita melko virheettömästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kirjallinen tuotos on virheetöntä, erittäin luontevaa ja huomiota on kiinnitetty myös ammattielämän viestintätilanteiden vaatimiin kielellisiin tyyliseikkoihin. Tekstissä hyödynnetään sujuvasti vaativiakin lauserakenteita.
Suullisessa esityksessä ei esiinny virheitä, ääntäminen on luontevaa ja puhetahti on sopiva. Kaiken kaikkiaan puhe on vapaata, sujuvaa kerrontaa, jota kuuntelijan on helppo seurata. Opiskelija reagoi asianmukaisesti vuorovaikutustilanteessa.
Opiskelija hallitsee laajan sanaston ja käyttää rakenteita sujuvasti ja monipuolisesti.
Lisätiedot
Lähtökohtana lukion oppimäärä tai vastaavat tiedot