Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (3 op)

Toteutuksen tunnus: LT00CG37-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

16.01.2025 - 30.04.2025

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Tradenomi (AMK), Liiketalous

Opettaja

  • Jaana Liukkonen

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 4. Avoin AMK: 4.)

Opiskelijaryhmät

  • MLITA22
    Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, SeinäjokI

Koulutusryhmat

  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- innovoida, suunnitella ja kehittää palveluita ja tuotteita siten, että ne vastaavat yrityksen liiketoiminallisia tavoitteita sekä asiakkaan tarpeita
- hahmottaa palvelun/tapahtuman/tuotannon kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit
- suunnitella ja rakentaa tarinallisen ja fyysisen kehyksen palvelulle
- kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan ja toimeksiantajan toiveet huomioiden, hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä
- soveltaa liiketoiminnallisia lainalaisuuksia ja -mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä

Sisältö

- palvelumuotoilun prosessi
- asiakasymmärryksen hankinta ja tulkinta sekä asiakkaiden osallistaminen kehittämisprojekteihin
- arvon muodostuksen elementit
- palveluiden käyttäjien tarpeiden kohtaaminen toiminnallisesti sekä palveluympäristöissä
- palvelukokemuksen kontaktipisteet ja niiden suunnittelu ja mallintaminen
- palveluiden parantaminen, uusien palveluiden kehittäminen
- opintojaksoon voi sisältyä ulkopuoliselle toimeksiantajalle tehtävä kehittämisprojekti
- palvelukonseptin kaupallistaminen (BMC)

Oppimateriaalit

Luentomateriaali

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla tehdään oma tai pienen ryhmän palvelumuotoilun kehittämistehtävä omalle kohteelle tai mahdolliselle opintojaksolla tarjottavalle ulkopuoliselle toimeksiannolle. Kehittämistehtävä presentoidaan ryhmälle.

Opintojaksolla on aikaan sidottuja TEAMS-iltoja 16.1., 30.1., 13.2. ja 26.3.2025 klo 17.15 alkaen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

80 tuntia, joista 14h on ohjattu työskentelyä ja loput itsenäistä pienryhmätyöskentelyä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun tärkeyden ja osaa nimetä muutamia palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa hahmottaa auttavasti palvelumuotoilun prosessin sekä ymmärtää, mitä asiakas palvelussa arvostaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa ratkaista liiketaloudellisia ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Hän osaa erottaa palvelun kokemuksellisest kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja ymmärtää arvon muodostumisen elementit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista yritysten ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä. Opiskelija osaa soveltaa liiketoiminnallisia laina-alaisuuksia ja –mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämistehtävä. Vertaispalaute

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun tärkeyden ja osaa nimetä muutamia palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa hahmottaa auttavasti palvelumuotoilun prosessin sekä ymmärtää, mitä asiakas palvelussa arvostaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa ratkaista liiketaloudellisia ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Hän osaa erottaa palvelun kokemuksellisest kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja ymmärtää arvon muodostumisen elementit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista yritysten ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä. Opiskelija osaa soveltaa liiketoiminnallisia laina-alaisuuksia ja –mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä.