Innovaatiot ja asiakasarvo (4 op)
Toteutuksen tunnus: LTVAMA501-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 13.10.2024
Laajuus
4 op
T&K-osuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
- Merja Juppo
Opiskelijaryhmät
-
LITA21CTradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA21BTradenomi (AMK), Liiketalous
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata innovaatioiden roolia ja merkitystä yrityksen menestyksessä. Opiskelija osaa analysoida yrityksen ansaintalogiikkaa sekä asiakkaan yrityksen tarjoomasta saamia hyötyjä ja kokemia kustannuksia. Opiskelija osaa etsiä uusia tapoja lisätä asiakkaan kokonaishyötyä eli ideoida uusia tuotteita, palveluita ja toimintamalleja analyysiin perustuen. Opiskelija osaa myös arvioida vaihtoehtoisia tapoja tuottaa asiakasarvoa valitulle kohderyhmälle eli tarkastella kriittisesti mahdollisten innovaatioiden kannattavuutta. Opiskelija osaa toimia oppivassa ryhmässä ja osaa arvioida omaa ja muiden osaamista.
Sisältö
- Innovaatiot yritystoiminnassa
- Yrityksen tarjonnan analysointi
- Kilpailevan tarjonnan analysointi
- Hinnoittelun rooli asiakasarvossa
- Palveluvaltainen logiikka asiakasarvon perustana
Oppimateriaalit
Luennoitsijan ilmoittama materiaali.
Lisäksi soveltuvin osin:
Arvosta! Kuinka asiakasarvoa vaalitaan. 2014. VTT. Hemilä, Kallionpää, Lanne, Murtonen, Rantala, Ala-MaakalaVerkko-osoite
Arvoa synnyttävän liiketoiminnan lähteillä. TEM oppaat ja muut julkaisut • 4/2018
Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitustehtävä/toimeksianto,
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustyö tehdään toimeksiantajalle
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Ei ole
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108 h, josta lähiopetusta 16h ja itsenäistä työskentelyä 92 h
Sisällön jaksotus
- Innovaatiot yritystoiminnassa, mikä innovaatio on?
- asiakasarvo, arvoanalyysi
- Yrityksen tarjonnan analysointi,
- Kilpailevan tarjonnan analysointi
- kohderyhmän asiakasarvon selvittäminen
- Innovointi: tavoitteet, konseptointi, esittely
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kuvaa innovaatioiden roolia ja merkitystä yrityksen menestyksessä perustasolla. Opiskelija analysoi yrityksen ansaintalogiikkaa sekä asiakkaan hyötyjä ja kustannuksia tyydyttävästi. Opiskelija tuottaa analyysin pohjalta joitakin jokseenkin perusteltuja ideoida uusista tuotteista, palveluista tai toimintamalleista. Opiskelija löytää myös jonkin vaihtoehtoisen tavan tuottaa asiakasarvoa valitulle kohderyhmälle valitusta näkökulmasta ja vertailee tyydyttävästi eri tapoja. Opiskelija toimii oppivassa ryhmässä ja arvioi omaa ja muiden osaamista.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kuvaa innovaatioiden roolia ja merkitystä yrityksen menestyksessä perusteellisesti ja esimerkkien kautta. Opiskelija analysoi yrityksen ansaintalogiikkaa sekä asiakkaan hyötyjä ja kustannuksia perinpohjaisesti ja jokseenkin loogisesti. Opiskelija tuottaa analyysin pohjalta useita varsin perusteltuja ideoida uusista tuotteista, palveluista tai toimintamalleista. Opiskelija löytää myös useita vaihtoehtoisia tapoja tuottaa asiakasarvoa valitulle kohderyhmälle valitusta näkökulmasta ja vertailee tapoja hyvin. Näissä tehtävissä opiskelija osoittaa hyvää harkintakykyä ja soveltaa käsitteitä johdonmukaisesti. Opiskelija toimii rakentavasti oppivassa ryhmässä ja arvioi rakentavasti omaa ja muiden osaamista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kuvaa innovaatioiden roolia ja merkitystä yrityksen menestyksessä perusteellisesti ja esimerkkien kautta. Opiskelija analysoi yrityksen ansaintalogiikkaa sekä asiakkaan hyötyjä ja kustannuksia perinpohjaisesti ja kriittistä harkintaa osoittaen. Opiskelija tuottaa analyysin pohjalta useita erittäin perusteltuja ja toimivia ideoida uusista tuotteista, palveluista tai toimintamalleista. Opiskelija löytää myös useita vaihtoehtoisia tapoja tuottaa asiakasarvoa valitulle kohderyhmälle valitusta näkökulmasta ja vertailee tapoja perustellen. Näissä tehtävissä opiskelija osoittaa erinomaista harkintakykyä ja soveltaa käsitteitä perustellusti. Opiskelija toimii rakentavasti oppivassa ryhmässä ja arvioi rakentavasti omaa ja muiden osaamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
2-3 hengen ryhmissä toimeksiannon asiakasarvon analyysit ja ratkaisujen innovointi 100%
itse- ja vertaisarvoinnit +/-
aktiivinen osallistuminen tunneilla +/-
Esitietovaatimukset
Tutkinto-ohjelman yhteisest ammattiopinnot