Brändin johtaminen (3op)
Toteutuksen tunnus: LT00DB59-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.11.2024 - 20.01.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.01.2025 - 07.03.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
-Brändin määrittely
-Brändin tavoitemielikuva, persoonallisuus, ydinlupaus ja arvot
-Henkilöbrändi
-Brändien merkitys kuluttajille ja organisaatioille
-Brändin rakentaminen
-Brändin suorituskyvyn mittaus
-Brändin elinkaaren hallinta
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella, rakentaa, kehittää ja johtaa brändejä. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja. Opiskelija osaa toimia innovatiivisesti ja luovasti brändin rakentamiseen ja kehittämiseen liittyvissä tehtävissä.
Sisältö
- Brändin määrittely
- Brändin persoonallisuus, ydinlupaus ja arvo
- Brändien merkitys kuluttajille ja yrityksille
- Brändin rakentaminen
- Henkilöbrändi
- Tarinankerronta
- Brändin elinkaaren hallinta
- Brändin suorituskyvyn mittaus
Oppimateriaalit
-Ahto, O., Kahri, A., Kahri, T. & Mäkinen, M. (2016). Bulkista brändiksi. Käsikirja kasvuun ja kannattavuuteen.
-Ruokolainen, P. (2020). Brändikäsikirja: näin teet yritysbrändistä vetovoimaisen.
-Vahtola, M. (2020). Intohimona brändit. Kolme vuosikymmentä brändien parissa.
-Aaker, D. (2002). Building Strong Brands.
-Laakso, H. (2004). Brandit kilpailuetuna. Miten rakennan ja kehitän tuotemerkkiä.
-Kurvinen, J., Laine, T. & Tolvanen, V. (2017). Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi.
-Huhta, M. & Myllyntaus, V. (2021). Työantajabrändi ja työntekijäkokemus. Erityisesti luku 5, työantajabrändi & alaluku 6.4.Työntekijöiden ja brändin aktivointi
-Moodlesta löytyvä materiaali (PP-esitykset, artikkeleita, podcasteja, tutkimusraportteja)
Opetusmenetelmät
- Luennot
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely (oppimistehtävät)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä 80 h:
- Kontaktitunnit 20 h
- Ryhmätyöskentely 24 h
- Itsenäinen työskentely 36 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot. Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija tunnistaa pääpiirteittäin brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella ja rakentaa brändejä. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot perusteellisesti ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella, rakentaa, kehittää ja johtaa brändejä. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja. Opiskelija osaa toimia innovatiivisesti ja luovasti brändin rakentamiseen ja kehittämiseen liittyvissä tehtävissä.