Työyhteisöjen ja työhyvinvoinnin dialoginen johtaminen ja kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: BJ00CT92-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 22.04.2024 - 04.09.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2024 - 31.12.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- SeAMK Master School
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
- Opettajat
- Kaija Loppela
- Ryhmät
-
YIKA23Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija
- Opintojakso
- BJ00CT92
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida, johtaa ja kehittää palvelurakenteiden uudistuksen myötä tulevia muutoksia sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa ja palveluissa. Opiskelija osaa analysoida strategisen henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja merkitystä organisaation menestyksekkäälle toiminnalle sekä työyhteisön työhyvinvoinnille. Opiskelija osaa analysoida dialogisen, arvostavan, osallistavan ja palvelevan johtamisen keskeisiä sisältöjä ja merkityksiä. Opiskelija osaa analysoida työhyvinvoinnin merkitystä osana organisaation strategista kehittämistä. Opiskelija osaa suunnitella strategialähtöisiä toimenpiteitä osaamisen ja uudistumisen tueksi ja kehittämiseksi. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistarpeitaan suhteessa esimiehen osaamisvaatimuksiin sekä dialogisen johtamisen edellytyksiin.
Sisältö
• Strategisen johtamisen osa-alueet ja merkitys organisaation toiminnalle
• Henkilöstöstrategia ja -suunnittelu
• Dialoginen johtaminen ja kehittäminen
• Osaamisen ja uudistumisen johtaminen
• Työhyvinvoinnin johtaminen ja hyvät käytännöt
• Strateginen osaamisen kehittäminen
• Esihenkilön oma osaaminen ja uudistuminen
Oppimateriaalit
Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A. ja Toikko, T. 2015. Dialoginen johtaminen - avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampereen yliopistopaino Oy.
Syvänen, S., Loppela, K. ja Kolehmainen, R. 2022. Työyhteisöjen ja johtamisen dialoginen kehittäminen. Työhyvinvoinnin ja uudistumisen tekijät. Tampereen yliopisto.
Laaksonen, H. ja Ollila, S. 2022. (toim.) Henkilöstöjohtamisen moninaisuus. Ajateltua, koettua, tutkittua. Oppian.
Muu kurssilla esitelty kirjallisuus
Opetusmenetelmät
luennot, opetuskeskustelut, itsenäinen opiskelu ja tehtävät sekä ryhmätyöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä yhtennsä 135 t.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa nimetä opintojakson peruskäsitteitä. Opiskelija osaa määritellä kurssin peruskäsitteistöä opintojakson tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut .ja (pois)rakentavasti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa analysoida aiheen käsitteistöä ja osaa kriittisesti soveltaa opittua opintojakson tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut erittäin aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija osaa vertailla aiheen käsitteistöä ja osaa monipuolisesti, kriittisesti ja luovasti soveltaa opittua opintojakson tehtävissä niitä myös käytännön toimintaan peilaten.
Esitietovaatimukset
Ei aikaisempia vaadittavia opintoja