Kotieläinten rehut ja ruokinta (5 op)
Toteutuksen tunnus: KA00BW71-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
30.09.2024 - 18.12.2024
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
- Avoin amk
Opettaja
- Samu Palander
- Jussi-Matti Kallio
Ajoitusryhmät
- A-ryhmä (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
- B-ryhmä (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
AGRO23Agrologi (AMK)
Koulutusryhmat
- A-ryhmä
- B-ryhmä
Tavoitteet
Opiskelija tuntee rehujen ravintoaineet ja rehuarvojen perusteet sekä ruoansulatuksen toiminnan ja niiden merkityksen. Hän tuntee ruokinnansuunnittelun pääperiaatteet ja tavoitteet ja osaa arvioida rehuannoksen komponenttien suhteellisen osuuden muutoksen vaikutusta ravintoaineiden saantiin ja rehuannoksen koostumukseen. Hän osaa arvioida ruokinnan onnistumista käytännössä ja osaa laskea eläimen rehuntarpeen. Opiskelija osaa kuvailla myös tuotantoeläinten ruokinnassa käytettäviä vaihtoehtoisia teknologisia ratkaisuja.
Sisältö
Rehujen ravintoaineet, tärkeimpien rehujen koostumus ja rehuarvo, ruoansulatus, ruokinnansuunnittelu ja sen yhteys eläimen terveyteen ja hyvinvointiin, ruokinnan onnistumisen seurantakeinot, ruokintateknologia.
Oppimateriaalit
Rehutaulukot ja ruokintasuositukset
Luentomuistiinpanot ja muu opetuksen yhteydessä osoitettava materiaali
Lisäksi soveltuvin osin esim.:
Siljander-Rasi, H., Nopanen, A. & Helin. J. (toim.) 2006: Sian ruokinta ja hoito. Tieto tuottamaan 114. ProAgria keskusten liitto
Kyntäjä, S., Nokka, S., Harmoinen, T. & Ellä, A. (toim.) 2010: Lypsylehmän ruokinta. Tieto tuottamaan 133. ProAgria keskusten liitto
Opetusmenetelmät
Luennot, demonstraatiot, laskuharjoitukset, ryhmätyö (suunnitelma ja raportti)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot n. 30 h, demonstraatiot ja vierailut 12 h, laskuharjoitukset ja työpajat 12 h, itsenäinen työskentely n. 80 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa esittää erilaisten ruuansulatuskanavien rakenteen ja toiminnan pääpiirteittäin. Hän osaa nimetä ravintoaineet sekä laatia yksinkertaisia laskelmia rehuntarpeesta. Hän osaa luetella keskeiset ruokinnan onnistumisen seurantakeinot. Hän osaa nimetä tavallisimmat ruokintateknologiset ratkaisut.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää eläimen ruuansulatuksen, ravintoaineiden kemian pääpiirteiden ja käytännön rehuvalintojen yhteyden. Hän osaa laskea rehuannoksen sisältämän ravintoaineiden määrän ja pitoisuudet sekä verrata niitä ruokintasuosituksiin ja muihin annettuihin ohjearvoihin. Hän osaa soveltaa valmiita ruokintasuunnitelmia käytäntöön. Hän osaa selittää, kuinka ruokinnan onnistumista voidaan seurata. Hän osaa kuvailla erilaisten ruokintateknologioiden eroja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää ravitsemuksen biologista merkitystä eläimelle. Hän osaa suunnitella tavanomaisista rehuvaihtoehdoista koostuvia rehuannoksia ja laskea eläinten vuosittaisen tai koko kasvatuskauden rehuntarpeen. Hän osaa arvioida toteutetun ruokinnan onnistumista käytännössä. Hän osaa kuvailla erilaisten ruokintateknologioiden eroja ja selittää niiden merkitystä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-Välikokeet (viikkotestit 4 - 5 kpl) tai vaihtoehtoisesti lopputentti
-Ryhmätehtävän raportti
-Osallistuminen demonstraatioihin