Siirry suoraan sisältöön

Kotieläinten rehut ja ruokinta (5 op)

Toteutuksen tunnus: KA00BW71-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

30.09.2024 - 18.12.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Agrologi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Agrologi (AMK)
  • Avoin amk

Opettaja

  • Samu Palander
  • Jussi-Matti Kallio

Ajoitusryhmät

  • A-ryhmä (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • B-ryhmä (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)

Opiskelijaryhmät

  • AGRO23
    Agrologi (AMK)

Koulutusryhmat

  • A-ryhmä
  • B-ryhmä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee rehujen ravintoaineet ja rehuarvojen perusteet sekä ruoansulatuksen toiminnan ja niiden merkityksen. Hän tuntee ruokinnansuunnittelun pääperiaatteet ja tavoitteet ja osaa arvioida rehuannoksen komponenttien suhteellisen osuuden muutoksen vaikutusta ravintoaineiden saantiin ja rehuannoksen koostumukseen. Hän osaa arvioida ruokinnan onnistumista käytännössä ja osaa laskea eläimen rehuntarpeen. Opiskelija osaa kuvailla myös tuotantoeläinten ruokinnassa käytettäviä vaihtoehtoisia teknologisia ratkaisuja.

Sisältö

Rehujen ravintoaineet, tärkeimpien rehujen koostumus ja rehuarvo, ruoansulatus, ruokinnansuunnittelu ja sen yhteys eläimen terveyteen ja hyvinvointiin, ruokinnan onnistumisen seurantakeinot, ruokintateknologia.

Oppimateriaalit

Rehutaulukot ja ruokintasuositukset
Luentomuistiinpanot ja muu opetuksen yhteydessä osoitettava materiaali
Lisäksi soveltuvin osin esim.:
Siljander-Rasi, H., Nopanen, A. & Helin. J. (toim.) 2006: Sian ruokinta ja hoito. Tieto tuottamaan 114. ProAgria keskusten liitto
Kyntäjä, S., Nokka, S., Harmoinen, T. & Ellä, A. (toim.) 2010: Lypsylehmän ruokinta. Tieto tuottamaan 133. ProAgria keskusten liitto

Opetusmenetelmät

Luennot, demonstraatiot, laskuharjoitukset, ryhmätyö (suunnitelma ja raportti)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot n. 30 h, demonstraatiot ja vierailut 12 h, laskuharjoitukset ja työpajat 12 h, itsenäinen työskentely n. 80 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa esittää erilaisten ruuansulatuskanavien rakenteen ja toiminnan pääpiirteittäin. Hän osaa nimetä ravintoaineet sekä laatia yksinkertaisia laskelmia rehuntarpeesta. Hän osaa luetella keskeiset ruokinnan onnistumisen seurantakeinot. Hän osaa nimetä tavallisimmat ruokintateknologiset ratkaisut.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää eläimen ruuansulatuksen, ravintoaineiden kemian pääpiirteiden ja käytännön rehuvalintojen yhteyden. Hän osaa laskea rehuannoksen sisältämän ravintoaineiden määrän ja pitoisuudet sekä verrata niitä ruokintasuosituksiin ja muihin annettuihin ohjearvoihin. Hän osaa soveltaa valmiita ruokintasuunnitelmia käytäntöön. Hän osaa selittää, kuinka ruokinnan onnistumista voidaan seurata. Hän osaa kuvailla erilaisten ruokintateknologioiden eroja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää ravitsemuksen biologista merkitystä eläimelle. Hän osaa suunnitella tavanomaisista rehuvaihtoehdoista koostuvia rehuannoksia ja laskea eläinten vuosittaisen tai koko kasvatuskauden rehuntarpeen. Hän osaa arvioida toteutetun ruokinnan onnistumista käytännössä. Hän osaa kuvailla erilaisten ruokintateknologioiden eroja ja selittää niiden merkitystä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Välikokeet (viikkotestit 4 - 5 kpl) tai vaihtoehtoisesti lopputentti
-Ryhmätehtävän raportti
-Osallistuminen demonstraatioihin