Siirry suoraan sisältöön

Perheohjaus (4 op)

Toteutuksen tunnus: BE00DC28-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.03.2024 - 17.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.05.2024 - 31.08.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Paikat
12 - 40
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Asta Pohjola
Ryhmät
SOS24A
Sosionomi (AMK)
SOS23B
Sosionomi (AMK)
SOS23C
Sosionomi (AMK)
MSOS24K
Sosionomi (AMK), Monimuotototeutus
Opintojakso
BE00DC28

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso orientoidaan 28.5.2024 klo 14.15-16. Orientointi tallennetaan.
Opintojakso sisältää 4.6.2024 klo 8-16 toteutuvan pienen lapsen seksuaalikasvatukseen kohdentuvan koulutuksen. Koulutukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Koulutusta ei tallenneta.
Opintojakson tentti on 18.6.2024 klo 8-24 (tenttiaika 3h opiskelijan itse valitsemana ajankohtana).
Opintojaksolla laaditaan kirjallinen oppimistehtävä, joka palautetaan aikavälillä 31.7.-31.8.2024.

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa psykososiaalista työotetta ja ammatillisen vuorovaikutuksen menetelmiä. Opiskelija osaa kuvata perheohjauksessa käytettäviä keskeisiä työtapoja sekä menetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta erilaisissa asiakastilanteissa.

Opiskelija osaa kuvata, millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa eritellä perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja malleja. Opiskelija ymmärtää systeemisen toimintamallin periaatteet ja monialaisen työotteen merkityksen perheohjauksen kontekstissa. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin.

Sisältö

-perheohjauksen ja lähikäsitteiden määrittely
-perheohjauksen toimintaympäristöt
-perheohjaajan rooli ja ammatillinen vuorovaikutus perheohjauksessa
-perheohjauksen prosessi, dokumentointi
-systeeminen toimintamalli, monialaisuus
-perheohjauksen keskeiset menetelmät
-oman toiminnan arvioiminen ja kehittäminen

Oppimateriaalit

- Kohtaamisia lapsiperheissä. Menetelmiä perhetyöhön. 2010. Vilen, M., Seppänen, P., Tapio, N. &Toivanen, R. (toim.)
- Rönkkö, L & Rytkönen, T. Monisäikeinen perhetyö. 2010. WSOY.
- Perheen parhaaksi: Perhetyön arkea. 2012. Järvinen, R; Lankinen, A; Taajamo,T; Veistilä, M; Virolainen A. (toim.) 2.uud.p. Helsinki: Edita. Luku 6: Perhetyön sisällöt, sivut 112-156.
- Rönkkö, L. 2008. Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen näkökulma vuorovaikutuksessa. Teoksessa. Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. (toim.) Vuorovaikutuksellinen tukeminen. WSOY, sivut 171-203.
- Lasten haastattelu lastensuojelussa 2018. Hyvärinen, S. & Pösö T. (toim.).
-Pulkkinen, Lea (2022). Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
-Avola, Pauliina & Viivi Pentikäinen (2019). Kukoistava kasvatus.
-Pöyhönen, Julia & Heidi Livingston (2023) Hyvän vanhemman salaisuus. Teema.

Opetusmenetelmät

Opintojakson teoriaosuus opiskellaan verkossa. Opintojakso sisältää reaaliaikaisesti Teamsissa toteutuvan lapsen seksuaalikasvatukseen kohdentuvan koulutuksen 4.6.2024 klo 8-16. Tätä koulutusosuutta ei tallenneta. Mikäli opiskelija ei osallistu kyseiseen koulutuspäivään, hän perehtyy opintojakson vaihtoehtoiseen teemaan. Teoriaosuuden lisäksi opiskelija tutustuu perheohjaajan työhön sopimalla tapaamisen/keskusteluajan n perheohjaajan kanssa (live/Teams).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään tutustumiskäynti perheohjauksen työkentälle.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso orientoidaan 28.5.2024 klo 14.15-16. Orientointi tallennetaan.
Opintojakso sisältää 4.6.2024 klo 8-16 toteutuvan pienen lapsen seksuaalikasvatukseen kohdentuvan koulutuksen. Koulutukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Koulutusta ei tallenneta.
Opintojakson tentti on 18.6.2024 klo 8-24 (tenttiaika 3h opiskelijan itse valitsemana ajankohtana).
Opintojaksolla laaditaan kirjallinen oppimistehtävä, joka palautetaan aikavälillä 31.7.-31.8.2024.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

108 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perheohjauksen eroavaisuuden. Opiskelija osaa nimetä, millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa määritellä psykososiaalisen työn perusteet ja ammatillisen vuorovaikutuksen merkityksen perheohjauksessa. Opiskelija osaa nimetä perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä. Opiskelija osaa tunnistaa tavoitteellisen perheohjauksen prosessin eri vaiheet, osaa tunnistaa systeemisen toimintamallin pääpiirteet ja monialaisuuden periaatteet sekä perheohjaajan roolin perhetyössä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perheohjauksen erot ja merkitykset. Opiskelija osaa määritellä millaisissa toimintaympäristöissä perheohjausta on mahdollista toteuttaa. Hän osaa toimia perheohjauksen asiakastilanteissa ammatillista vuorovaikutusta soveltaen. Opiskelija osaa arvioida perheohjauksellisen työskentelytavan tarvetta lapsiperheiden palveluissa. Hän osaa soveltaa ja analysoida perheohjauksessa käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin, osaa huomioida monialaisuuden työskentelyssään sekä osaa kuvata systeemisen toimintamallin piirteitä perheohjauksessa. Opiskelija osaa reflektoida toimintatapojaan ammattieettisestä näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tarkastella ja analysoida sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisen perheohjauksen eroavaisuuksia ja merkityksiä. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti perheohjauksen tarvetta ja sisältöä lapsiperheiden palveluissa. Opiskelija osaa arvioida omia valmiuksiaan soveltaa psykososiaalista työtä ja ammatillista vuorovaikutusta perheohjauksessa. Hän osaa suunnitella tavoitteellisen perheohjauksen prosessin ja kehittää sitä huomioiden myös monialaisuuden sekä systeemisen toimintamallin. Hän osaa arvioida perheohjauksessa käytettäviä työmenetelmiä ja arvioida ammattieettisesti omaa toimintaansa sekä rooliaan perheohjauksen prosessissa.

Esitietovaatimukset

sosiaalialan tietoperustaopinnot pääosin

Siirry alkuun