Siirry suoraan sisältöön

Ravitsemustiede (2op)

Toteutuksen tunnus: SH00CS13-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 29.10.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.09.2023 - 03.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Anita Keski-Hirvi
Ryhmät
TH23
Terveydenhoitaja (AMK)
SH23K
Sairaanhoitaja (AMK)
MSH23K
Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Opintojakso
SH00CS13

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Kurssi jaksottuu 4 osaan, joissa opiskeltavat materiaalit annettu ja tehtävän anto kerrottu. Jokaisen jakson lopussa on osaamistehtävä / osaamiskoe, jonka hyväksytty suorittaminen avaa seuraavan osion.
Lopuksi on kurssin kokoava loppukoe.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
- osaa integroida ravitsemushoitoa ja –ohjausta osaksi kokonaisvaltaista hoitotyötä yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa.
- osaa arvioida asiakkaan/ potilaan ravitsemustilaa ja tunnistaa vajaaravitsemusriskissä olevan asiakkaan/ potilaan.

Sisältö

Kansalliset, eri ikäryhmille kohdistetut ravitsemussuositukset
Ravitsemussuositusten sisällön soveltaminen potilaan/ asiakkaan arjen ruokavalinnoissa ja ruokailutilanteissa
ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevän ravitsemusneuvonnan toteutus
Ravitsemushoidon merkitys ja suunnitelmallinen toteutus asiakkaan/ potilaan hoidossa
Ravitsemushoidon tarpeen tunnistaminen
Yleisimmät erityisruokavaliot
Potilaan/asiakkaan energian ja ravintoaineiden tarpeen arviointi
Painon seurantatiedot osana kokonaishoitoa
Ravitsemustilaa mittaavat testit sekä niiden tulosten tulkinta ja soveltaminen hoidossa
Potilaan ravinnon saanti, ruuan- ja nesteenkulutuksen seuranta ja yksilöllinen tarvearvio
Energia- ja proteiinitarpeen sekä ravintolisien ja suojaravintoaineiden yksilöllinen tarvearvio

Aika ja paikka

Pidennetty aikaperiodi

Oppimateriaalit

Ravitsemushoitosuositus (uusin)
Suomalaiset ravitsemussuositukset (uusin)
Mutanen, Niinikoski, Schwab & Uusitupa (toim.) Ravitsemustiede. 2021. (sov. osin) Duodecim.

Opetusmenetelmät

Moodlen verkko-oppimisympäristössä opiskeltavat materiaalit ja tehtävät sekä keskustelualueet verkkokeskusteluille ja tehtävän palautukset.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Verkko-oppimisympäristössä kokonaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op = opiskelijalla 52 tuntia.
Verkkokurssi on ajoitettu lähes koko lukukaudelle (n. 2½ kk).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osaa etsiä ravitsemustietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osoittaa käyttävänsä jonkin verran ravitsemuksen tietoperustaa
- erottaa arkitiedon tutkitusta ravitsemustiedosta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia työryhmässä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön periaatteiden pohjalta ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- osaa etsiä asiakaslähtöiseen kliiniseen hoitotyöhön liittyvää ravitsemustietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
- osaa käyttää ja soveltaa näyttöön perustuvaa ravitsemustietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- osaa toimia erilaisissa työryhmissä ja jakaa ravitsemustiedon osaamistaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja osaamistaan systemaattisesti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei osoita käyttävänsä asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa
- ei erota arkitietoa tutkitusta tiedosta
- ei osaa toimia työryhmän jäsenenä ja jakaa jonkin verran asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan
- ei osaa tarkastella omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä

Lisätiedot

Sisältö:
Suomalainen ravitsemus ja elintarvikelainsäädäntö
Kansalliset ravitsemussuositukset ja niiden soveltaminen potilaan/ asiakkaan arjen ruokavalintoihin ja ruokailutilanteisiin ravitsemushoidon ja ennaltaehkäisevän ravitsemusneuvonnan toteuttamiseksi
Ruuan sisältämät aineet
Perusasioita ravitsemuksen fysiologiasta
Ravitsemuksen arviointi
Ravitsemuksen merkitys kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
Yleisimmät erityisruokavaliot

Siirry alkuun