Sairaanhoitajan ikääntyneiden hoitotyön osaamisen syventäminen (4 op)
Toteutuksen tunnus: SH00CS20-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 20.02.2024
Ajoitus
06.05.2024 - 15.12.2024
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Virpi Rantanen
Opiskelijaryhmät
-
SH21SSairaanhoitaja (AMK)
-
MSH21SSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
-
RN21Degree Programme in Nursing, Nursing Branch, Registered Nurse, RN, (UAS)
Tavoitteet
1) Ammatillisuus ja eettisyys
Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä.
Osaa työskennellä voimassa olevan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen mukaisesti.
On omaksunut sairaanhoitajan ammatti-identiteetin ja sitoutunut palveluammatin periaatteisiin.
Kykenee työskentelemään hoitotyössä asiantuntijan roolissa ja vastaamaan työskentelynsä seurauksista.
Kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa osaamistaan.
Omaa valmiudet puuttua epäammatilliseen työskentelyyn.
Tunnistaa jaksamisensa rajat, osaa hakea tukea ja käyttää saatavilla olevia tukimuotoja.
Ymmärtää sairaanhoitajan urakehitysmahdollisuudet.
Osaa noudattaa työturvallisuusohjeita.
2) Asiakaslähtöisyys
Arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana.
Osaa kohdata haavoittuvat asiakasryhmät hoitotyössä.
Osaa kohdata eri kulttuureista tulevia asiakkaita/ potilaita yksilöllisesti.
3) Kommunikointi ja moniammatillisuus
Osaa viestiä ammatillisesti.
Kykenee ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
Kykenee itsenäiseen viestintään ja vuorovaikutukseen kotimaisella, toisella kotimaisella ja vähintään yhdellä vieraalla kielellä.
Ymmärtää oman ja toisten sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten vastuut sekä hallitun ja joustavan työnjaon merkityksen asiakkaan/ potilaan kokonaishoidon toteuttamisessa.
Osaa työskennellä monialaisissa työryhmissä ja toimintaympäristöissä sekä verkostoissa hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti.
4) Terveyden edistäminen
Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asiakas/potilastyössä.
Tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Osaa suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Tunnistaa olemassa olevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/ potilaiden terveyden edistämistä.
5) Johtaminen ja työntekijyysosaaminen
Osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan.
Toiminnan priorisointi ja organisointi
Itsensä johtaminen ja tilanne johtaminen
Osaa motivoida työyhteisönsä jäseniä ja antaa sekä ottaa vastaan palautetta.
Osaa työskennellä kustannustietoisesti, ympäristön huomioiden ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.
Osaa ohjata opiskelija- ja työtovereita.
Kykenee kehittämään ja muuttamaan työskentelyään sosiaali- ja terveydenhuollon muutosten mukaisesti.
6) Informaatioteknologia ja kirjaaminen
Osaa tietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä.
Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti asiakkaan/ potilaan hoitoprosessin ja arvioida potilastietojärjestelmään kirjatun tiedon ajantasaisuutta, yhdenmukaisuutta ja laatua.
Osaa käyttää asiakkaan/ potilaan hoitotyön kirjaamisessa hoitotyön prosessia; arvioida asiakkaan/ potilaan hoitotyön (hoidon) tarvetta käyttäen hoidon tarveluokitusta (SHTaL), suunnitella ja toteuttaa hoitoa käyttäen hoitotyön toimintoluokitusta (SHToL) ja arvioida hoidon tulosta käyttäen hoidon tulosluokitusta (SHTuL) sekä tuottaa hoitotyön yhteenvedon.
Osaa käyttää terveydenhuollon informaatioteknologiaa, sähköisiä tietokantoja ja raportointityökaluja.
Osaa noudattaa nettietikettiä, sähköposteja koskevia sääntöjä ja menettelyjä sekä toimia sosiaalisessa mediassa hoitotyön ammattilaisena.
7) Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen
Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
Osaa suunnitella toteuttaa ja arvioida yksilö- ja ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan/ potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.
Osaa käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus-ja ohjausmenetelmiä.
Osaa arvioida ohjauksen tuloksia yhdessä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa.
Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
Osaa tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa.
Tuntee asiakkaan/ potilaan hoitopolun ja osaa palveluohjaamisen perusteet.
8) Kliininen hoitotyö
Osaa vastata asiakkaan/ potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon yhteistyössä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa.
Hallitsee tiedot ja taidot hoitotyössä tarvittavista keskeisistä toimenpiteistä osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
Hallitsee tiedot ja taidot hoitotyössä tarvittavista keskeisistä diagnostisista tutkimuksista osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
Hallitsee infektioiden torjunnan periaatteet ja osaa soveltaa tietojaan toteuttaessaan infektioiden torjuntaa.
Osaa soveltaa tietoja anatomiasta ja fysiologiasta, patofysiologiasta, soveltavasta farmakologiasta sekä lääkehoidon toteuttamisesta suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan lääkehoitoa eri sairauksien hoidossa.
Hallitsee lääkehoitoon liittyvän lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen.
Osaa soveltaa eri ikä- ja kohderyhmille suunnattuja ravitsemus- ja hoitosuosituksia kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.
Hallitsee perhehoitotyön periaatteet ja osaa soveltaa sen menetelmiä.
Osaa käyttää erilaisia menetelmiä potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalisten ja vakaumuksellisten tarpeiden tukemiseen.
9) Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
Ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
Osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
Osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
Hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
Kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
Osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa
10) Yrittäjyys ja kehittäminen
Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja sitoutuu noudattamaan sitä työssään.
Omaa perusedellytykset toimia alan itsenäisenä yrittäjänä.
Hallitsee kustannustietoisuuden periaatteet omalla tehtäväalueellaan ja työskentelee taloudellisesti.
Kykenee työyhteisön kanssa reflektoiden tunnistamaan oman työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita.
Kykenee osallistumaan ryhmän jäsenenä kehittämis- innovaatio – ja tutkimusprosesseihin.
11) Laadun varmistus
Arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/ potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään.
Osallistuu hoitotyön laadun varmistamiseen työyhteisön jäsenenä.
Ymmärtää oman toimintansa vaikutuksen organisaation laatuun.
Ymmärtää potilasturvallisuusraporttien käytön osana organisaation laadunvalvontaa.
12) Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
Ymmärtää eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua.
Ymmärtää oman roolinsa organisaation maineen, brändin ja imagon rakentamisessa sekä asiakkaan palvelukokemuksen luomisessa.
Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
Osaa työskennellä uudistuvissa toimintaympäristöissä ja osaa toteuttaa palveluohjausta.
13) Potilas- ja asiakasturvallisuus
Hallitsee potilas- ja asiakasturvallisuuden keskeisen tietoperustan
Osaa edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa.
Osaa kommunikoida selkeästi varmistaakseen potilasturvallisuuden.
Osaa toimia välittömästi tilanteen vaatimalla tavalla vaaratapahtuman ilmetessä.
Osaa tunnistaa mahdollisia vaaratapahtumia ja tehdä vaaratapahtumailmoituksen.
Ymmärtää vaaratapahtumailmoituksen käsittelyprosessin.
Sisältö
Oma asiantuntijuus ja voimavarat vanhustyössä, toiminta moniammatillisen työryhmän jäsenenä,
Minä oppijana ja asiantuntijana, oman ammatillisen kehityksen haasteet ja eettinen päätöksenteko.
Nykypäivän vanhustyön osaamishaasteet
Biologinen, fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen vanheneminen
Tutkimuksen ja kirjallisuuden antama kuva vanhenemisesta ja vanhuudesta
Opiskelija syventää osaamistaan vanhenemismuutoksista ja niiden vaikutuksesta vanhuksen hyvinvointiin ja toimintakykyyn
Opiskelija perehtyy kokemukselliseen vanhuuteen kirjallisuuden, tutkimuksen ja haastattelujen valossa
Vanheneminen ja yhteiskunta; vanhuspolitiikan historiallinen kehitys Suomessa
Vanhuspoliittiset tavoite- ja toimenpideohjelmat kansainvälisellä, kansallisella, alueellisella ja paikallisella tasolla
Vanhustyön ydinosaamisen haasteet
Opiskelija perehtyy Suomen vanhuspolitiikkaan sekä lisää ja täydentää tietojaan ja taitojaan ikääntymisen merkityksestä yhteiskunnassa
Palvelujärjestelmään liittyvät haasteet ja kehittämistarpeet sekä perehtyminen mahdollisiin meneillään oleviin kehittämishankkeisiin
Vanhuksen toimintakyvyn arvioiminen eri mittareilla
Vanhuksen toimintakykyä edistävät ja heikentävät ympäristötekijät
Vanhuksen perustarpeisiin vastaaminen
Vanhuksen hyvinvoinnin, voimavarojen ja toimintakyvyn edistäminen ja tukeminen
Lääkevaikutusten perusmekanismit ja erilaiset lääkemuodot ja lääkkeiden antotavat (kertaus) , lääkehoidossa tarvittava terminologia ja laskutoimitukset (kertaus), vanhusten lääkehoidon erityisongelmat ja haasteet, tyypilliset sivuvaikutukset, lääkkeiden turvallinen käsittely ja lääkehoidon toteutus, vanhuksen ja hänen omaisensa lääkehoidon ohjaus
Sairaan vanhuksen hoidon ja kuntoutuksen suunnitteluun ja toteutukseen perehtyminen ja osallistuminen
Vanhustyön erityismenetelmät; luova ilmaisu vanhustyön tukena; sisältö määräytyy opiskelijoiden oppimistarpeiden ja kiinnostuksen kohteiden mukaan
Vanhuksen saattohoidossa korostuvat perustarpeet ja erityispiirteet, läheisten tukeminen saattohoidossa, surutyö saattohoidossa
Lääkehoito ja lääkelaskut
Oppimateriaalit
Haavisto, M., Kakko, K., Mäkimartti, P., & Paikkarainen, L. (toim.). (2023). Vanhuksen hoidon hyvät käytännöt. Duodecim.
Opetusmenetelmät
Kontaktitunnit
Taitopajat
Opintokäynnit
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole tarjolla. Opintojakson suoritus edellyttää läsnäoloa tunneilla ja opintokäynneillä. Mahdollisten poissaolojen korvaaminen sovitaan erikseen opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4x27h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
-tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön kliinisessä päätöksenteossa.
-käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön.
-tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista.
-oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa
-työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Suomeksi
3-4
Opiskelija
-tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa.
-käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä.
-osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. -
-oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset.
-työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista.
-oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suomeksi
Suomeksi
5
Opiskelija
-osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa.
-käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti.
-osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista.
-soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti.
-noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset.
-työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista.
-oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä.
-osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Suomeksi
Suomeksi
Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Potilasturvallisuus vaarantuu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti
Hylätty (0)
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Potilasturvallisuus vaarantuu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
-tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön kliinisessä päätöksenteossa.
-käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön.
-tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista.
-oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa
-työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
-tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa.
-käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä.
-osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. -
-oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset.
-työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista.
-oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
-osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa.
-käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti.
-osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista.
-soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti.
-noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset.
-työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista.
-oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä.
-osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.
Esitietovaatimukset
Sairaanhoitajan kliinisen hoitotyön perusteiden osaaminen, Sairaanhoitajan näyttöön perustuva kliininen osaaminen kokonaisuudet 1-3. sekä Sairaanhoitajan turvallinen lääkehoito- ja nestehoito-osaaminen - opintokokonaisuudet tulisi olla suoritettuna.
Perusvaiheen opintoja vähintään 150 op:ta.