Kirjastohistoria (5op)
Toteutuksen tunnus: 1800BD47-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 17.04.2023 - 31.05.2024
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 28.08.2023 - 31.05.2024
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Lähiosuus
 - 5 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
 
- Toimipiste
 - SeAMK Seinäjoki, Frami
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
 
- Opettajat
 - Ari Haasio
 
- Ryhmät
 - 
                        KITI22Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
 - 
                        KITI23Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
 
- Opintojakso
 - 1800BD47
 
Arviointiasteikko
1-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee maailma kirjastohistorian keskeiset kehitystrendit. Painopiste on erityisesti kotimaisen kirjastolaitoksen ja yleisten kirjastojen kehityksessä 1900-luvulla. Opiskelija ymmärtää kirjastolaitoksen muotoutumiseen vaikuttaneet tekijät ja kykenee analysoimaan niiden merkitystä nykypäivän näkökulmasta.
                    
Toteutustavat
-	Kirjatentti tai essee
                    
Sisältö
Krjastolaitoksen historian kehitys antiikista nykypäivään. Kurssilla käsitellään niin maailman kirjastohistoriaa kuin kotimaisten kirjastojen kehitystä.
                    
Oppimateriaalit
Mäkinen, Ilkka (toim.). 2009. Suomen yleisten kirjastojen historia. Helsinki: BTJ.
Lerner, Fred. 2009 The Story of Libraries: From the Invention of Writing to the Computer Age, London, Bloomsbury.
                    
Opetusmenetelmät
Essee
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 h itsenäinen työskentely
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hallitsee kirjastohistorian perusteet ja eri aikakausien tärkeimmät tapahtumat.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee hahmottamaan eri tapahtumien syy-seuraussuhteet ja ymmärtää niiden vaikutuksen nykypäivään. Opiskelija kykenee myös itsenäiseen, kriittiseen analyysiin eri aikakausien ja tapahtumien vuorovaikutussuhteista.