Ammatilliset vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot (2 op)
Toteutuksen tunnus: SH00DF11-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 29.10.2023
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Tarja Knuuttila
- Kirsi Kivistö-Rahnasto
Opiskelijaryhmät
-
MSH23SSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa kohdata asiakkaan, perheen ja yhteisön jäsenen oman elämänsä asiantuntijana
-osaa kohdata asiakkaan aktiivisena toimijana omassa hoidossaan kunnioittavasti.
-osaa toimia ammatillisessa ja hoidollisessa vuorovaikutuksessa eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa.
-osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja vastaamaan oman toimintansa seurauksista tunnistamalla omat vuorovaikutus- ja yhteistyötaitonsa ja niiden kehittämisen
Sisältö
Yksilö, perhe ja yhteisö asiakkaana.
Vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot.
Ammatillinen ja hoidollinen vuorovaikutus.
Työnjakomallit, työparityöskentely ja tiimityötaidot.
Verkostotyötaidot
Osallistuminen tunneille
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
-tunnistaa ja pyrkii kehittämään omien vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojensa vahvuuksia ja heikkouksia sekä pyrkii mukauttamaan toimintansa näiden mukaisesti.
-osaa toimia yksittäisissä vuorovaikutus- ja yhteistyötilanteissa ohjeiden mukaisesti.
-osaa toimia asiakaslähtöisesti.
-osaa toimia työryhmän jäsenenä.
-osallistuu ryhmän oppimisprosessiin ja opitun jakamiseen.
-osaa työskennellä tasa-arvoisesti ja ammatillisesti erilaisten toimijoiden kanssa.
-osaa tarkastella omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan asiakaslähtöisessä ammatillisessa osaamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija
-osaa erotella ja pyrkii kehittämään omien vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojensa vahvuuksia ja heikkouksia sekä mukauttaa toimintansa näiden mukaisesti.
-osaa toimia hyvin asiakaslähtöisesti vuorovaikutus- ja yhteistyötilanteissa.
-osaa toimia työryhmissä yhteistyössä.
-osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin ja opitun jakamiseen.
-osaa työskennellä perustellen tasa-arvoisesti ja ammatillisesti erilaisten toimijoiden kanssa.
-kehittää itseään asiakaslähtöisessä ammatillisessa osaamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
-osaa arvioida ja kehittää omien vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojensa vahvuuksia ja heikkouksia sekä osaa mukauttaa toimintansa näiden mukaisesti.
-osaa toimia perustellen asiakaslähtöisesti vuorovaikutus- ja yhteistyötilanteissa.
-osaa toimia erilaisissa työryhmissä ja jakaa asiakaslähtöistä ammatillista osaamistaan.
-osaa ottaa vastuuta ryhmän oppimisprosessista ja opitun jakamisesta.
-työskentelee aktiivisesti ja perustellen tasa-arvoisesti ja ammatillisesti erilaisten toimijoiden kanssa.
-kehittää itseään ja osaamistaan aktiivisesti asiakaslähtöisessä ammatillisessa osaamisessa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
-tunnistaa omien vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojensa vahvuuksia ja heikkouksia, mutta ei pyri kehittämään itseään ja mukauttamaan toimintaansa näiden mukaisesti.
-ei kykene toimimaan vuorovaikutus- ja yhteistyötilanteissa ammatillisesti.
-ei kykene toimimaan ohjeiden mukaisesti asiakaslähtöisessä ammatillisessa osaamisessa.
-ei osallistu ryhmän oppimisprosessiin ja opitun jakamiseen.
-ei halua eikä osaa työskennellä tasa-arvoisesti ja ammatillisesti erilaisten toimijoiden kanssa.
Esitietovaatimukset
Ei tarvita edeltäviä opintoja.