Kansallinen ja globaali väestön terveys sekä terveyttä edistävä hoitotyö (3 op)
Toteutuksen tunnus: BD00CN72-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 11.10.2023
Ajoitus
13.11.2023 - 25.02.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Tiina Hemminki
- Kari Jokiranta
Opiskelijaryhmät
-
MSH21SSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asiakas/potilastyössä.
-tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
-osaa suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja ryhmille asiakkaiden/ potilaiden kanssa ja moniammatillisessa yhteistyössä
-tunnistaa olemassa olevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden / potilaiden terveyden edistämistä
-osaa kuvata kansallisten ja kansainvälisten keskeisten sosiaali- ja terveyspoliittisten ohjelmien strategiat terveyden edistämisen näkökulmasta.
-tietää ja osaa huomioida kestävän kehityksen periaatteet
Sisältö
Terveyden ja sairauden periaatteet
Kansanterveys, terveyden edistäminen ja preventio, perusterveydenhuolto
Terveyden edistämisen normi-, resurssi- ja informaatio-ohjaus
Terveyden edistämisen etiikka
Elintapojen yhteydet terveyteen
Elintapojen riskikäyttäytymisen, tapaturmariskien ehkäisy ja varhainen tunnistaminen
Hyvinvointianalytiikka terveyden rekisteri- ja tilastotietojen käytössä
Kestävän kehityksen periaatteet
Oppimateriaalit
Kari Jokirannan osuus: Luennoitsijan tarjoama opiskelumateriaali.
Tiina Hemmingin osuus:
Jokela, S., Kilpeläinen, K., Parikka, S., Sares-Jäske, L., Koskela, T., Lumme, S., ... & Rotko, T. (2021). Terveyden eriarvoisuus Suomessa: ehdotus seurantajärjestelmän kehittämiseen. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/142576/RAP2021_005_Terveyden_eriarvoisuus_Suomessa_s_korj2.pdf?sequence=10&isAllowed=y
Korhonen, M., Kauhanen, J., Erkkilä, A., Myllykangas, M., & Pekkanen, J. (2013). Kansanterveystiede (4. uud. p.). Sanoma Pro.
Kestävä kehitys ja Agenda 2030. https://kestavakehitys.fi/kestava-kehitys
Opettajan osoittama muu opiskelumateriaali
Opetusmenetelmät
Kari Jokirannan osuus: Kontaktiluennot 12h, tallennetut teams-luennot.
Tiina Hemmingin osuus: Kontaktiluennot 8h ja verkko-opetus (aikaan sidottua verkossa toteutuvia itsenäisiä tehtäviä)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kari Jokirannan osuus: Kontaktiluennot 12h, teams-luennot ja opintopäiväkirjan laatiminen 28h.
Tiina Hemmingin osuus: Kontaktiluennot 8h, verkossa toteutuva itsenäinen opiskelu / tehtävät, koe. 32h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija
-hallitsee vain osan kansallista ja globaalia terveyttä kuvaavista käsitteistä, epidemiologista tutkimusmenetelmistä ja tilastoista, joiden avulla kansallista ja globaalia terveyttä kuvataan ja hallitaan
-hänellä on jonkin verran kykyä lukea tutkimuksia ja tunnistaa terveyseroihin johtavia syitä tutkitun tiedon avulla ja tunnistaa näin kansansairausien taustaa
-asennoituu osin ammatillisesti erilaisiin terveyshaittoihin ja niiden ennalta-ehkäisyyn, tiedoissa menetelmistä on puutteita
- tietää kestävän kehityksen periaatteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija
- hallitsee osittain kansallista ja globaalia terveyttä kuvaavat käsitteet, epidemiologiset tutkimusmenetelmät ja perustilastot, joiden avulla kansallista ja globaalia terveyttä kuvataan ja hallitaan
- hänellä on kykyä lukea tutkimuksia ja tunnistaa osan terveyseroihin johtavista syistä tutkitun tiedon avulla ja tunnistaa osittain kansansairausien taustaa
- asennoituu asiantuntijan tavoin erilaisiin terveyshaittoihin ja niiden ennalta-ehkäisyyn
- tietää ja osaa hyödyntää kestävän kehityksen periaatteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija
- hallitsee kansallista ja globaalia terveyttä kuvaavat käsitteet, tuntee epidemiologiset tutkimusmenetelmät ja perustilastot, joiden avulla kansallista ja globaalia terveyttä kuvataan ja hallitaan
- hänellä on kyky lukea tutkimuksia ja tunnistaa terveyseroihin johtavia syitä tutkitun tiedon avulla ja tunnistaa kansansairauksien taustat
- asennoituu asiantuntijan tavoin erilaisiin terveyshaittoihin ja osaa ohjata asiakasta
- tietää ja osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei hallitsee kansallista ja globaalia terveyttä kuvaavia käsitteitä, epidemiologisia tutkimusmenetelmiä ja perustilastoja, joiden avulla kansallista ja globaalia terveyttä kuvataan ja hallitaan
- hänen kykynsä lukea tutkimuksia ja tunnistaa terveyseroihin johtavia syitä tutkitun tiedon avulla ei ole riittävä eikä hän vielä tunnista kansansairausien taustaa
- asennoitumisessa ja tiedossa puutteita terveyshaittoihin ja asiakkaan ohjaamiseen on vielä puutteita
- ei tunnista kestävän kehityksen periaatteita
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kari Jokirannan osuus: Aktiivisuus kontaktiopetuksessa ja opintopäiväkirja.
Tiina Hemmingin osuus: Aktiivisuus kontaktiopetuksessa, vaadittujen tehtävien suorittaminen, hyväksytty koe.
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei hallitsee kansallista ja globaalia terveyttä kuvaavia käsitteitä, epidemiologisia tutkimusmenetelmiä ja perustilastoja, joiden avulla kansallista ja globaalia terveyttä kuvataan ja hallitaan
- hänen kykynsä lukea tutkimuksia ja tunnistaa terveyseroihin johtavia syitä tutkitun tiedon avulla ei ole riittävä eikä hän vielä tunnista kansansairausien taustaa
- asennoitumisessa ja tiedossa puutteita terveyshaittoihin ja asiakkaan ohjaamiseen on vielä puutteita
- ei tunnista kestävän kehityksen periaatteita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
-hallitsee vain osan kansallista ja globaalia terveyttä kuvaavista käsitteistä, epidemiologista tutkimusmenetelmistä ja tilastoista, joiden avulla kansallista ja globaalia terveyttä kuvataan ja hallitaan
-hänellä on jonkin verran kykyä lukea tutkimuksia ja tunnistaa terveyseroihin johtavia syitä tutkitun tiedon avulla ja tunnistaa näin kansansairausien taustaa
-asennoituu osin ammatillisesti erilaisiin terveyshaittoihin ja niiden ennalta-ehkäisyyn, tiedoissa menetelmistä on puutteita
- tietää kestävän kehityksen periaatteet
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- hallitsee osittain kansallista ja globaalia terveyttä kuvaavat käsitteet, epidemiologiset tutkimusmenetelmät ja perustilastot, joiden avulla kansallista ja globaalia terveyttä kuvataan ja hallitaan
- hänellä on kykyä lukea tutkimuksia ja tunnistaa osan terveyseroihin johtavista syistä tutkitun tiedon avulla ja tunnistaa osittain kansansairausien taustaa
- asennoituu asiantuntijan tavoin erilaisiin terveyshaittoihin ja niiden ennalta-ehkäisyyn
- tietää ja osaa hyödyntää kestävän kehityksen periaatteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- hallitsee kansallista ja globaalia terveyttä kuvaavat käsitteet, tuntee epidemiologiset tutkimusmenetelmät ja perustilastot, joiden avulla kansallista ja globaalia terveyttä kuvataan ja hallitaan
- hänellä on kyky lukea tutkimuksia ja tunnistaa terveyseroihin johtavia syitä tutkitun tiedon avulla ja tunnistaa kansansairauksien taustat
- asennoituu asiantuntijan tavoin erilaisiin terveyshaittoihin ja osaa ohjata asiakasta
- tietää ja osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
Esitietovaatimukset
Kliinisen hoitotyön perustaidot, ensiapu ja kuntouttava hoitotyö 6 op
Eettisyys hoitotyössä 2 op