Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityö moniammatillisissa työyhteisöissä (4op)

Toteutuksen tunnus: SOSAPS80-1

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.11.2016 - 18.11.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.01.2017 - 17.03.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Asta Pohjola
Opintojakso
SOSAPS80

Arviointiasteikko

1-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu keväällä 2017 viikoilla 2-8.

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa sosiaalityön tehtävät ja paikat erilaisissa hyvinvointialan ja rinnakkaisalojen organisaatioissa, joiden välitön perustehtävä ei kohdistu sosiaalialan toimintojen tai sosiaalihuollon toteuttamiseen. Tehtäväkenttinä esimerkiksi varhaiskasvatus, koulun sosiaalityö, sosiaalityö terveydenhuollon organisaatioissa ja kuntoutusorganisaatioissa, sosiaalityö kriminaalihuollossa, sosiaalityö työvoimahallinnossa ja kelassa. Opiskelija osaa tarkastella asiakkaan tilannetta ja tarpeita sosiaalisen näkökulmasta sekä selvittää, mitä sosiaalietuuksia, palveluita, tukitoimia ja avunlähteitä asiakkaalla on käytettävissä. Opiskelija osaa tunnistaa millaisia muita kuin sosiaalityön asiantuntijuuksia asiakas tarvitsee hyvinvointinsa tueksi. Opiskelijalla on valmiudet toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä.

Sisältö

- sosiaalisen asiantuntijuus
- moniammatillisuus, yhteistyö, monialaisuus
- asiakkaan tilanteen ja palvelutarpeiden kartoitus
- tiedonhankinta palveluista, etuuksista ja lainsäädännöstä
- tiimityö, verkostotyö, dialogisuus
- varhaiskasvatus, koulun sosiaalityö, sosiaalityö terveydenhuollon organisaatiossa, sosiaalityö päihdetyössä, sosiaalityö työvoimahallinnossa

Oppimateriaalit

Isoherranen, K.2012.Uhka vai mahdollisuus – moniammatillista yhteistyötä kehittämässä.
Isokorpi, T. 2006, Napit vastakkain ? ristiriidat, rajat ja ratkaisut. PS-kustannus. Sov. osin.
Kerätär, R.2016.Kun katsoo kauempaa, näkee enemmän.Monialainen työkyvyn ja kuntoutustarpeen arviointi pitkäaikaistyöttömillä.
Seikkula, J. & Arnkil T.E. 2009. Dialoginen verkostotyö. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavana http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2012008999
Payne, M. & Campling, J. 2000. Team work in multiprofessional care. Palgrave. Sov. osin.
Reeves, S. 2010. Interprofessional teamwork for health and social care. Wiley-Blackwell. Sov. osin.
Thomas, J & Miers, M. & Pollard, K.C. 2010. Understanding interprofessional working in health and social care: theory and practice. Palgrave McMillan.

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan lähiopetustoteutuksena. Lähiopetustoteutus sisältää luentoja, verkkotyöskentelyä ja toimipistevierailuja/asiantuntijaluentoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa lähiopetus- tai verkkototeutuksena.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä moniammatillisen työn käsitteen ja tavoitteet. Opiskelija osaa nimetä moniammatillisen työryhmän jäsenenä toimimisen edellytyksiä. Opiskelija osaa kuvata sosiaalialan asiantuntijan rooleja ja tehtäviä moniammatillisissa toimintaympäristöissä.
Opiskelija osaa kuvata asiakkaan tilannetta ja tarpeita sosiaalisen näkökulmasta. Hän osaa tunnistaa, mitä muita asiantuntijuuksia asiakas tarvitsee hyvinvointinsa tueksi. Opiskelija osaa selvittää pääpiirteet sosiaalietuuksista, palveluista, tukitoimista ja avunlähteistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tarkastella moniammatillisen työryhmän jäsenenä toimimisen edellytyksiä. Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti sosiaalialan asiantuntijan rooleja, tehtäviä ja häneen kohdistuvia odotuksia moniammatillisissa toimintaympäristöissä.
Opiskelija osaa tarkastella asiakkaan tilannetta ja tarpeita sosiaalisen näkökulmasta. Opiskelija osaa tunnistaa ja perustella , mitä muuta kuin sosiaalityön asiantuntijuutta asiakas tarvitsee hyvinvointinsa tueksi. Opiskelija osaa selittää mitä sosiaalietuuksia, palveluja, tukitoimia ja avunlähteitä asiakas voi eri tilanteissa saada.Hän osaa arvioida asiakkaan tarvitsemien palvelujen kokonaisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tarkastella monipuolisesti moniammatillisen työryhmän jäsenenä toimimisen edellytyksiä. Opiskelija osaa verrata sosiaalialan asiantuntemuksen luonnetta suhteessa muiden ammattialojen asiantuntemukseen.
Opiskelija osaa analysoida moniammatillisen työn ongelmakohtia ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa esittää ja perustella ratkaisuja, joilla asiakkaan näkökulmaa voi nostaa esille ja edistää moniammatillista yhteistyötä.

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Opintoihin ja työhön valmentaminen
- Sosiaalinen kuntoutus
- Sosiaaliohjaus asumisyhteisöissä
- Sosiaaliohjaus avopalveluissa
- Perheohjaus

Siirry alkuun