Siirry suoraan sisältöön

Sairaanhoitajan hoitotyön asiantuntijuuden kehittäminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BY21-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.08.2023 - 08.10.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.01.2024 - 12.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitaja (AMK)
Opettajat
Riikka Halmesmäki
Minna Laitila
Meri Matala-Aho
Hanna Keski-Saari
Pasi Alanen
Terhi Voltti
Kirsi Kivistö-Rahnasto
Paula Paloniemi
Marja Toukola
Tiina Hemminki
Niina Keskinen
Mika Wallin
Virpi Rantanen
Tiina Koskela
Ajoitusryhmät
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Perioperatiivinen hoitotyö (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Akuutisti- ja kriittisesti sairaan hoitotyö (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Ikääntyneen hoitotyö (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Sisätauti-kirurginen hoitotyö (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö
Perioperatiivinen hoitotyö
Akuutisti- ja kriittisesti sairaan hoitotyö
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö
Ikääntyneen hoitotyö
Sisätauti-kirurginen hoitotyö
Opintojakso
SH00BY21

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija on sisäistänyt terveyden ja toimintakyvyn edistämisen hoitotyönsä lähtökohdiksi ja päämääriksi. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää kliinisen hoitotyön sekä opetuksen ja ohjaamisen kokonaisvaltaista osaamistaan tulevaisuuden hoitotyön vaatimusten näkökulmista. Opiskelija osaa toimia moniongelmaisissa yhtäaikaisissa hoitotyön tilanteissa priorisoiden hoitotyönsä. Opiskelija osaa toimia monialaisissa ja moniammatillisissa sosiaali- ja terveyspalvelujen kokonaisuudessa ottaen huomioon toimintaympäristön kehitysstrategiat. Opiskelija osaa toimia moniongelmaisissa yhtäaikaisissa hoitotyön tilanteissa priorisoiden hoitotyönsä. Opiskelija osaa toimia monialaisissa ja moniammatillisissa työryhmissä, tiimeissä ja verkostoissa hoitotyön asiantuntijana. Opiskelija osaa johtaa työryhmän ja tiimin toimintaa. Opiskelija osaa soveltaa eTerveyttä, terveysteknologiaa ja digitaalisuutta hoitotyössä tietoturvallisuutta ja potilasturvallisturvallisuutta edistäen. Opiskelijalla osaa arvioida ja kehittää hoitotyön laatua.

Sisältö

Kliinisen hoitotyön sekä opetuksen ja ohjauksen asiantuntijuuden syventäminen. Monialaisten ja moniammatillisten sosiaali- ja terveyspalvelujen laadun ja turvallisuuden kehittäminen. Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön ja sen johtamisen tulevaisuuden kehitysstrategiat. eTerveyden, terveysteknologian ja digitaalisuuden haasteet hoitotyössä.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson toteutussuunnitelmassa.

Opetusmenetelmät

teoriaopetus
itsenäinen opiskelu
simulaatiot
taitopajat

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä huomattavia virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esitys on pintapuolista, heijastaa heikkoa perehtyneisyyttä, havainnollistamatonta sekä suoraa paperista lukua. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen käsitteeseen ja esitetyt kysymykset ovat toteavia. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Hän soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Vertaispalautteen antaminen osoittaa perehtyneisyyttä vertaisen oppimistehtävään, opponointi on rakentavan kriittistä ja uusia näkökulmia esittävää. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.

Siirry alkuun