Sosiaali- ja terveysalan digitalisaation liittyvä yhteiskunnallinen osaaminen (2 op)
Toteutuksen tunnus: BZ00CZ26-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.09.2022 - 11.09.2022
Ajoitus
06.09.2022 - 31.03.2023
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Monialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Sami Perälä
Opiskelijaryhmät
-
MONIERKO22KMonialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Sosiaali- ja terveysalan digitalisaatioon liittyvällä yhteiskunnallisella osaamisella tarkoitetaan tämän osaamisalueenydintä ja se käsittää ihmisen osana yhteiskuntaa, yhteisöjä ja järjestelmiä, sekä ymmärtää miten palvelujen ja yhteiskunnan digitalisaatio vaikuttaa yksilön ja yhteiskunnan väliseen suhteeseen, sekä ihmisten hyvinvointiin ja arkeen. Tulee osata tunnistaa ja analysoida teknologisoitumiseen liittyvää eriarvoisuutta ja mahdollisia syrjäyttäviä rakenteita ja prosesseja. Tavoitteena on osata edistää osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia ihmislähtöisesti.
Opiskeltuaan sosiaali- ja terveysalan digitalisaatioon liittyvää yhteiskunnallista osaamista oppija on asiantuntija monialaisesta roolistaan käsin ja osaa
• edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia teknologisoituvassa yhteiskunnassa
• analysoida teknologisoitumiseen liittyvää eriarvoisuutta ja tiedostaa teknologisoitumiseen liittyviä syrjäyttäviä rakenteita ja prosesseja
• analysoida sähköisten sosiaali- ja terveyspalveluiden ja yhteiskunnan teknologisoitumisen ja toimintaympäristön muutoksen vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin ja arkeen
Sisältö
Osaamisalueen osat:
• Digiosallisuuden edistäminen
• Teknologisoitumiseen liittyvä eriarvoisuus
• Teknologisoitumisen sosiaaliset vaikutukset
Oppimateriaalit
Kurssi Digikampuksessa
Opetusmenetelmät
Läsnäolo aloitus- ja lopetuswebinaareissa
Aloitus webinaari 7.2.2023 3h
Lopetuswebinaari 14.3.2022 3h
Itsenäiset tehtävät, arvioitava itsenäinen case-tehtävä, ryhmä case-tehtävä ja vertaiskeskustelut suoritettu hyväksytysti
Ajankäyttö
- Webinaarit 6h
- Itsenäiset tehtävät 8h
- Arvioitava tehtävä 30h , 15 min ( 5 min per aihe) , vertaisarviointi 1h (3 x 15min video katselu + vertaisarvioinnin antaminen)
- Vaihe 1, 13 h
- Vaihe 2,13h
- Vaihe 3, 13h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Osaa:
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
-raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Osaa:
-toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
-ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisestansa
Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Osaa:
-kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
-kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Osaa:
-arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Osaa:
-esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
-edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Osaa:
-edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
-kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
Osaa:
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Osaa:
-arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
-ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvioidaan soveltuvilta osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Osaa:
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
-arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava itsenäinen case- tehtävä: video, johon sisältyy 3 vaihetta jaoteltuna selkeästi, 5 min teknologiaan tutustuminen,5 min asiakasnäkökulma, 5 min asiantuntija/ammattilainen näkökulma
Vertaisarviointi
• Käykää katsomassa kolme esitystä ja antakaa niistä vertaispalautetta
• Mitä opin lisää siitä miten palvelu tai teknologia edistää yhteiskunnallista digiosallisuutta ja tasa-arvoa
• Mitä kehittämisajatuksia tai ideoita heräsi esityksen pohjalta
Vaihe 1 teknologiaan tutustuminen
• Valitse sähköinen- digitaalinen palvelu tai hyvinvointia ja terveyttä edistävä teknologia
• Tee kuvaus palvelun tai teknologian toiminnasta (Mikä palvelu tai teknologia ?Kenelle suunnattu/tarkoitettu? Palvelun tai teknologian tavoitteet? Palvelun tai teknologian toiminnallisuus/toiminta, palvelun tai teknologian
perustoiminta ja käyttötarkoitus? Palvelun tai teknologian Haasteet? Palvelun tai teknologian Vahvuudet?
• Pohdi miten käytetty palvelu tai teknologia lisää yhteiskunnallista digiosallisuutta ja tasa-arvoa
huom! käyttäkää digiosallisuuden canvasta
• Pohdi myös miten palvelu tai teknologia toteuttaa, tukee ja huomioi digipalvelulakia
• Tee videoesitys, jossa edellä mainittujen asioiden lisäksi havainnollistat palvelun tai teknologian toimintaa, lisätä yhteiskunnallisen digiosallisuuden näkökulma , kesto max 10 min
• Käykää katsomassa kolme esitystä ja antakaa niistä vertaispalautetta
• Mitä opin lisää siitä miten palvelu tai teknologia edistää yhteiskunnallista digiosallisuutta ja tasa-arvoa
• Mitä kehittämisajatuksia tai ideoita heräsi esityksen pohjalta
Vaihe 2 Asiakashaastattelu
• Haastattele kansalaista, asiakasta tai potilasta digitaalisten palvelun tai teknologioiden käytöstä. Haastateltava voi olla minkä ikäinen tahansa
• Kansalaisen näkökulmasta, Selvitä
• Mitkä ovat asiakkaan käytössä olevat digipalvelut ja laitteet tai pääsy palveluihin/laitteisiin?
• Mitkä ovat asiakkaan taidot palveluiden/laitteiden ja sovellusten käytössä
• Mitä laitteita/sovelluksia/palveluita kansalainen käyttää?
• Mikä on kansalaisen tuen tarve digilaitteissa ja sähköisten palveluiden käytössä
• Miten asiakas saa tukea ja keneltä?
• Millaista hyötyä tavoitellaan?
• Millaisia sähköisiä palveluita asiakas tahtoisi lähdetään kokeilemaan?
• Mitkä ovat asiakkaan mahdollisuudet digiosallisuuteen?
• Tee haastattelun pohjalta asiakasprofiili, jossa tulee esiin ( videolla profiilin esittely, ei haastattelun esittely)
• Keksitty nimi, sukupuoli, Ikä, asuinpaikka ja -muoto, perhe, harrastukset, terveydentila, asenteet, taidot, yhteiskunnallisen ja digiosallisuuden tila
• Yhteiskunnallisen digiosallisuuden tila, SWOT-analyysin kautta, heikkoudet, uhat, vahvuudet ja mahdollisuudet
Yhteiskunnallisen digiosallisuuden tila, SWOT-analyysi
Vaihe 3 Ammattilaisen näkökulma
Pohdi asiakashaastattelun pohjalta, videolla seuraavia asioita
• Millaisia tuen tarpeita asiakkaalla on?
• Mitä mahdollisuuksia/vahvuuksia asiakkaalla on käyttää digipalveluita ja teknologioita?
• Onko asiakkaalla jo tarvittavat laitteet?
• Miten asiakas pärjää laitteiden tai palvelun kanssa?
• Mistä palveluista tai laitteista asiakas hyötyisi? Miten ammattilaisen lähden selvittämään mistä asiakas saa palvelun tai laitteen?
• Onko minulla ammattilaisena taitoja? Mistä voisin (asiakas sekä ammattilainen) saada tukea ja oppia käyttämään palveluita ja laitteita?
• Pohdi erityisesti, miten mahdolliset haasteet voisi ratkaista.
• Pohdi ammattilaisen näkökulmasta onko tarvetta muuttaa jotain asiakkaan digiosallisuuden edistämisessä, teknologisoitumiseen liittyvässä eriarvoisuudessa sekä teknologisoitumiseen liittyvissä sosiaalisissa ja yhteiskunnallisissa
vaikutuksissa?
• Jos ei ole tarvetta, niin pohdi, miksi ei
• Jos on tarvetta, pohdi miksi ja miten se tehdään?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa:
- Tunnistaa miten edistetään kansalaisten digiosallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia teknologisoituvassa yhteiskunnassa
- Tunnistaa miten analysoidaan teknologisoitumiseen liittyvää eriarvoisuutta
- Tunnistaa teknologisoitumiseen liittyviä syrjäyttäviä rakenteita ja prosesseja
- Tietää miten analysoida sähköisten sosiaali- ja terveyspalveluiden ja yhteiskunnan teknologisoitumisen ja toimintaympäristön muutoksen vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin ja arkeen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa
- Jäsentää kansalaisten digiosallisuuden edistämisen ja osallistumisen mahdollisuuksia teknologisoituvassa yhteiskunnassa
- Ymmärtää miten analysoidaan teknologisoitumiseen liittyvää eriarvoisuutta
- Jäsentää ja soveltaa teknologisoitumiseen liittyviä syrjäyttäviä rakenteita ja prosesseja
- Ymmärtää ja soveltaa miten analysoida sähköisten sosiaali- ja terveyspalveluiden ja yhteiskunnan teknologisoitumisen ja toimintaympäristön muutoksen vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin ja arkeen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaa
- Analysoida ja arvioida kansalaisten digiosallisuuden edistämistä ja osallistumisen mahdollisuuksia teknologisoituvassa yhteiskunnassa
- Tunnistaa ja soveltaa miten analysoidaan teknologisoitumiseen liittyvää eriarvoisuutta
- Soveltaa ja arvioida teknologisoitumiseen liittyviä syrjäyttäviä rakenteita ja prosesseja
- Arvioida, analysoida ja kehittää sähköisten sosiaali- ja terveyspalveluiden ja yhteiskunnan teknologisoitumisen ja toimintaympäristön muutoksen vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin ja arkeen