Ruokapalvelujen johtaminen (6 op)
Toteutuksen tunnus: CA00CX08-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
12.09.2022 - 04.11.2022
Laajuus
6 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
- Paula Juurakko
Opiskelijaryhmät
-
MRESTO22Restonomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee palvelu- ja oppimisympäristön tuotanto- ja palveluprosessin. Hän osaa suunnitella, organisoida ja johtaa palvelukonseptin mukaisia ruoka- ja asiakaspalveluja.
Opiskelija toimii vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja asiakaslähtöisesti sekä kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen. Hän kykenee työn johtamisen yhteydessä toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti sekä huomioida erilaiset toimijat työskentelyssään. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa. Hän osaa tulkita ja soveltaa alan työehtosopimusta sekä laatia tietotekniikkaa hyödyntäen työyhteisön hyvinvointia edistäviä työvuorosuunnitelmia.
Sisältö
Ruokapalvelujen johtaminen toimintaympäristössä
Työvuorosuunnittelun perusteet
Työvuorosuunnitteluohjelma
Oppimateriaalit
Lehtinen, M., Peltonen, H. & Talvinen, P. 2007. Mestarikokin käsikirja. Helsinki: WSOY.
Lehtovaara, T & Hämäläinen, J. 2007. Ravintolakokista mestariksi. Helsinki: WSOY.
Määttälä, S., Nuuttila, J. & Saranpää, T. 2008. Juhlapalvelu, suunnittele ja toteuta. Helsinki: WSOY.
Ammattikeittiön ruokatuotantoprosessit. Mikkeli: Mikkelin ammattikorkeakoulun tutkimuksia ja raportteja.
Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluita koskeva työehtosopimus, työntekijät.
Opetusmenetelmät
Ruokapalvelujen suunnittelu, organisointi ja johtaminen palvelu- ja oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää verkko-oppimista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso voidaan suorittaa myös opinnollistamalla.
Suoritus on mahdollista myös syventävän harjoittelun yhteydessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ruokapalvelujen johtaminen 4 op
- 22 h kontaktiopetusta
- 32 h käytännön johtamista
Työvuorosuunnittelu 2 op
- 6 h kontaktiopetusta, loput verkkokurssina
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella, organisoida ja johtaa palvelukonseptin mukaisia ruoka- ja asiakaspalveluja. Opiskelija tietää sekä oman että muiden opiskelijoiden toiminnan merkityksen eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija osaa käyttää teknologiaa työvuorolistojen suunnittelussa. Hän tietää työvuorosuunnittelun vaikutuksen yrityksen tulokseen ja työyhteisön hyvinvointiin liittyen. Opiskelija ymmärtää tasa-arvoisuuden periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella ja johtaa palvelukonseptin mukaisia ruoka- ja asiakaspalveluja. Opiskelija organisoi työtä ja ratkaisee ongelmia paineesta huolimatta.
Opiskelija osaa antaa palautetta ja arvioida sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija osaa käyttää teknologiaa työvuorolistojen suunnittelussa. Hän ymmärtää työvuorosuunnittelun vaikutuksen yrityksen tulokseen ja työyhteisön hyvinvointiin liittyen. Opiskelija ymmärtää ja ottaa huomioon tasa-arvoisuuden periaatteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella ja soveltaa palvelukonseptin mukaisia ruoka- ja asiakaspalveluja operatiivisessa johtamisessa. Opiskelija organisoi työtä selkeästi ja johdonmukaisesti, sekä ratkaisee ongelmia paineesta huolimatta. Opiskelija osaa laaja-alaisesti arvioida, antaa palautetta ja analysoida sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija osaa hyödyntää teknologiaa työvuorolistojen suunnittelussa. Hän ymmärtää ja osaa hyödyntää teknologian merkityksen kannattavan työvuorosuunnitelman laatimisessa. Opiskelija osaa laatia työyhteisön hyvinvointia ja tasa-arvoa edistäviä työvuorosuunnitelmia
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ruokapalvelujen suunnittelu, organisointi ja johtaminen palvelu- ja oppimisympäristössä.
Aktiivinen osallistuminen, itsearviointi, ryhmän arviointi, asiakaspalautteet, harjoitustyöt ja raportit.
Esitietovaatimukset
- Asiakkaan kohtaaminen ja kokemuksellisuus tai Asiakkaan kohtaaminen ja Elämykselliset ruokapalvelut
- Ruokapalvelujen tuottaminen
- Perusharjoittelu