Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen menetelmät (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CH15-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.03.2022 - 31.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.04.2022 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Terveydenhoitaja (AMK)
Opettajat
Marja Toukola
Anita Keski-Hirvi
Opintojakso
TH00CH15

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi. Hän osaa kartoittaa asiakkaan voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä, ja osaa auttaa asiakasta tunnistamaan omia voimavarojaan terveyden ylläpitämisessä. Opiskelija osaa löytää ja tukea erityisen tuen tarpeissa ja syrjäytymisen vaarassa olevia asiakkaita, perheitä ja yhteisöjä. Opiskelija osaa valita ja käyttää asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla. Opiskelija osaa käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa työssään yhdessä muiden asiantuntijoiden kanssa.

Sisältö

Promotiivinen ja preventiivinen näkökulma terveydenhoitajatyön lähtökohtana.
Voimavaroja tukeva ja voimaannuttava työote. Asiakkaan (yksilö, perhe, ryhmä, yhteisö) voimaantuminen, voimavaroja vahvistavien keinojen löytäminen, terveydenlukutaito. Dialogi, asiakkaan osallisuus, puheeksiottaminen ja varhainen tuki. Asiakassuhteiden luonne terveydenhoitajatyössä (mm. jatkuvuus, pitkäkestoisuus). Parisuhteen tukeminen ja perheen terveyden edistäminen. Asiakas-/yhteisöanalyysi, hyvinvointikertomukset, yhteisön terveyden edistäminen. Yhteisöllisyys, verkostotyö ja matalan kynnyksen palvelut. Teknologiaa hyödyntävien toimintamallien ja työmenetelmien asiakaslähtöinen käyttö.

Opetusmenetelmät

infitunti, itsenäiset tehtävät (pareittain)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op = 106 t

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
- ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
- etsii itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti terveydenhoitotyössä ja sen kehittämisessä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä
- kehittää toimintaa terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan hallinnan ja soveltaa tietoa laaja-alaisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan yksilöasiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- pystyy ryhmän terveyden edistämiseen
- toimii terveydenhoitajan työssä turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa terveydenhoitotyön kehittämisessä
- toimii terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä
- kehittää itseään ja terveydenhoitotyötä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden tietoperustan laaja-alaisen hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti terveydenhoitotyössä
- pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa terveydenhoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- toimii asiakkaan ja hänen perheensä tarpeista lähtien terveydenhoitotyössä
- pystyy kuuntelemaan, tukemaan ja ohjaamaan asiakasta ja hänen perhettään terveydenhoitotyössä
- osoittaa yksilön, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisen menetelmien hallintaa
- ottaa vastuun asiakkaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta terveydenhoitotyössä
- etsii itsenäisesti näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti terveydenhoitotyössä ja sen kehittämisessä
- kehittää itseään ja terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta terveydenhoitajatyössä
- kehittää toimintaa terveydenhoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- arvostaa ja osoittaa terveydenhoitotyön eri osa-alueiden perustietojen hallintaa ja niiden soveltamista riittämättömästi terveydenhoitajatyössä
- perustelee toimintaansa riittämättömästi terveydenhoitotyössä
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja asiakasturvallisesti terveydenhoitotyössä
- omaa riittämättömät itsenäisen päätöksenteon taidot terveydenhoitotyössä
- ei ota terveydenhoitotyössä riittävästi huomioon ammattialan eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet terveydenhoitotyön kehittämistyöhön osallistumiseen

Siirry alkuun