Brändin hallinta (3 op)
Toteutuksen tunnus: LT00BT74-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
16.04.2022 - 07.09.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.10.2022 - 11.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
- Opettajat
- Terhi Anttila
- Opintojakso
- LT00BT74
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
- Brändin määrittely
- Brändin tavoitemielikuva, persoonallisuus, ydinlupaus ja arvot
- Tavaramerkki
- Brändien merkitys kuluttajille ja organisaatioille
- Henkilöbrändi
- Brändin rakentaminen
- Brändin suorituskyvyn mittaus
- Brändin elinkaaren hallinta
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa tunnistaa ja soveltaa brändin rakentamisen keinoja. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella, rakentaa, kehittää ja johtaa brändejä.
Sisältö
- Brändin määrittely
- Brändin tavoitemielikuva, persoonallisuus, ydinlupaus ja arvot
- Tavaramerkki
- Brändien merkitys kuluttajille ja organisaatioille
- Brändin rakentaminen
- Brändin suorituskyvyn mittaus
- Brändin elinkaaren hallinta
Oppimateriaalit
-Ahto, O., Kahri, A., Kahri, T. & Mäkinen, M. (2016). Bulkista brändiksi. Käsikirja kasvuun ja kannattavuuteen.
-Ruokolainen, P. (2020). Brändikäsikirja: näin teet yritysbrändistä vetovoimaisen.
-Vahtola, M. (2020). Intohimona brändit. Kolme vuosikymmentä brändien parissa.
-Aaker, D. (2002). Building Strong Brands.
-Laakso, H. (2004). Brandit kilpailuetuna. Miten rakennan ja kehitän tuotemerkkiä.
-Kurvinen, J., Laine, T. & Tolvanen, V. (2017). Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi.
-Huhta, M. & Myllyntaus, V. (2021). Työantajabrändi ja työntekijäkokemus. Erityisesti luku 5, työantajabrändi & alaluku 6.4.Työntekijöiden ja brändin aktivointi
-Moodlesta löytyvä materiaali (PP-esitykset, artikkeleita, podcasteja, tutkimusraportteja)
Opetusmenetelmät
- Virtuaaliopetus
- Itsenäinen työskentely (oppimistehtävät)
- Yhteinen palaute
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä 80 h:
- Opintojakson aineistoon perehtyminen
- Oppimistehtävien tekeminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät. Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa tunnistaa brändin rakentamisen keinoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät hyvin. Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa ja soveltaa tunnistaa brändin rakentamisen keinoja hyvin. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella ja rakentaa brändejä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät kiitettävästi. Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa tunnistaa ja soveltaa brändin rakentamisen keinoja erinomaisesti. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella, rakentaa, kehittää ja johtaa brändejä.