Siirry suoraan sisältöön

Vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelujärjestelmät (3op)

Toteutuksen tunnus: GERAPJ200-1

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2015 - 02.08.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.01.2016 - 31.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Geronomi (AMK)
Opettajat
Päivi Rinne
Kari Jokiranta
Opintojakso
GERAPJ200

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä sosiaalista turvallisuutta, hyvinvointia ja terveyttä tuottavat vanhuspalvelut julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toiminnassa. Opiskelija osaa hankkia olennaista tietoa sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästä sekä analysoida ja soveltaa sitä. Opiskelija osaa vertailla erilaisia palveluiden järjestämistapoja sekä tunnistaa ajankohtaiset sosiaali- ja terveyspalveluiden haasteet.

Sisältö

- Julkinen, yksityinen ja kolmas sektori vanhuspalveluiden tuottajana
- vanhustenhuollon palvelurakenne ja palvelurakenteen muutos
- strategiat, ohjeistukset, suositukset ja lainsäädäntö vanhuspalveluiden määrittäjänä
- Eri maitten hyvinvointimallien pääpiirteitten vertailu

Oppimateriaalit

- Kananoja, A.& Niiranen, V. & Jokiranta, H. 2008. Kunnallinen sosiaalipolitiikka. Osallisuutta ja yhteistä vastuuta. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Ajankohtaiset valtakunnalliset ja paikalliset sosiaali- ja terveysalan strategiat, ohjeistukset ja suositukset.

Opetusmenetelmät

luennot, ryhmätyöt, itsenäinen opiskelu, palveluanalyysi, seminaariesitykset

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

78 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla erilaisia vanhustyön toimintaympäristöjä ja palvelujärjestelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla erilaisten vanhustyön toimintaympäristöjen ja palvelujärjestelmien kokonaisuutta. Opiskelija osaa esitellä palvelujärjestelmän haasteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida eri sektoreista ja tehtävistä rakentuvan vanhustyön toimintaympäristön ja palvelujärjestelmän kokonaisuutta. Opiskelija osaa analyysin perusteella ehdottaa innovatiivisia toimintatapoja ja ratkaisuja palvelujärjestelmän kehittämiseen.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Siirry alkuun