Brändin johtaminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: LTVAMA403-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
14.11.2022 - 23.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
23.01.2023 - 17.03.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
- Opettajat
- Terhi Anttila
- Opintojakso
- LTVAMA403
Arviointiasteikko
1-5
Sisällön jaksotus
-Brändin määrittely
-Brändin tavoitemielikuva, persoonallisuus, ydinlupaus ja arvot
-Henkilöbrändi
-Brändien merkitys kuluttajille ja organisaatioille
-Brändin rakentaminen
-Brändin suorituskyvyn mittaus
-Brändin elinkaaren hallinta
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella, rakentaa, kehittää ja johtaa brändejä. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja. Opiskelija osaa toimia innovatiivisesti ja luovasti brändin rakentamiseen ja kehittämiseen liittyvissä tehtävissä.
Sisältö
-Brändin määrittely
-Brändin persoonallisuus, ydinlupaus ja arvot
-Tavaramerkki
-Brändien merkitys kuluttajille ja yrityksille
-Brändin rakentaminen
-Brändin rakentamisen esteet
-Brändin elinkaaren hallinta
-Brändin suorituskyvyn mittaus
Oppimateriaalit
-Ahto, O., Kahri, A., Kahri, T. & Mäkinen, M. (2016). Bulkista brändiksi. Käsikirja kasvuun ja kannattavuuteen.
-Ruokolainen, P. (2020). Brändikäsikirja: näin teet yritysbrändistä vetovoimaisen.
-Vahtola, M. (2020). Intohimona brändit. Kolme vuosikymmentä brändien parissa.
-Aaker, D. (2002). Building Strong Brands.
-Laakso, H. (2004). Brandit kilpailuetuna. Miten rakennan ja kehitän tuotemerkkiä.
-Kurvinen, J., Laine, T. & Tolvanen, V. (2017). Henkilöbrändi. Asiantuntijasta vaikuttajaksi.
-Huhta, M. & Myllyntaus, V. (2021). Työantajabrändi ja työntekijäkokemus. Erityisesti luku 5, työantajabrändi & alaluku 6.4.Työntekijöiden ja brändin aktivointi
-Moodlesta löytyvä materiaali (PP-esitykset, artikkeleita, podcasteja, tutkimusraportteja)
Opetusmenetelmät
- Luennot
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely (oppimistehtävät)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä 80 h:
- Kontaktitunnit 22 h
- Ryhmätyöskentely 23 h
- Itsenäinen työskentely 35 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot. Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa brändejä. Opiskelija tunnistaa brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja. Opiskelija osaa toimia brändin rakentamiseen ja kehittämiseen liittyvissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella ja rakentaa brändejä. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja. Opiskelija osaa toimia brändin rakentamiseen ja kehittämiseen liittyvissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella, rakentaa, kehittää ja johtaa brändejä. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja. Opiskelija osaa toimia innovatiivisesti ja luovasti brändin rakentamiseen ja kehittämiseen liittyvissä tehtävissä.