Siirry suoraan sisältöön

Palveluohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: BE00CW37-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.04.2022 - 21.04.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 30

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Marja-Liisa Saariaho

Opiskelijaryhmät

  • MSOS22K
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee suunnitelmallisen ja pitkäjänteisen palveluohjauksellisen toimintatavan ja periaatteet. Opiskelija osaa palveluohjauksen keinoin suunnata ja koota tarpeen mukaisia palveluita erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden tueksi. Hän osaa arvioida asiakkaan palvelutarpeita monipuolisesti ja sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmien toimintalogiikkaa sekä palveluohjauksellisen toimintatavan eri tasot. Opiskelija osaa edesauttaa palvelukokonaisuuden toteutumista yhteistyöverkostoissa ja hän ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen. Hänellä on valmiuksia sovittaa yhteen esim. julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamia palveluita. Opiskelija osaa käyttää asiakaskohtaisesti soveltuvia ammattityön menetelmiä palveluohjausprosessissa. Opiskelija on perehtynyt palveluohjauksen käytäntöön erityisesti nuorten, mielenterveysasiakkaiden, vammaisten ja ikääntyneiden palvelutarpeissa. Hänellä on valmiudet hankkia tietoa palveluohjauksen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa hyödyntää digitaalisia palveluita osana palveluohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä.

Sisältö

- palveluohjauksen käsite ja palveluohjauksellinen toimintatapa
- asiakkaan palvelutarpeen arvioiminen
- palveluohjauksen prosessi
- asiakaslähtöisyys palveluohjausprosessissa
- eettinen osaaminen palveluohjauksessa
- julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin palvelujen hyödyntäminen asiakkaan yksilöllisessä elämäntilanteessa
- palvelujärjestelmien toimintaperiaatteet ja -logiikka
- kirjaaminen palveluohjauksessa
- palveluohjaus nuorten, mielenterveysongelmaisten, vammaisten ja ikääntyneiden palvelutarpeissa
- moniammatillinen yhteistyö
- verkostotyö
- digitaaliset palvelut osana palveluohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä

Oppimateriaalit

- Hänninen, K. Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä palvelua vauvasta vaariin. Stakes, FinSoc. Raportteja 20/2007. http://www.julkari.fi/handle/10024/75697
- Ketola, T. & Alaverdyan, A. 2020. Ihmisiä kohtaamassa: Asiakaslähtöisen palveluohjauksen jäljillä työikäisten palveluissa. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 295/2020, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-595-1
- Pietiläinen, E. ja Seppälä, H. 2003. Palveluohjaus asiakastyössä ja organisaatiossa. Kehitysvammaliitto.
- Patronen M., Hämäläinen J., Sola J., Leisio J., Koistinen T. & Holja T. Palvelutori – Ohjaus- ja neuvontapalvelu ikäihmisille. 2015. 2. uudistettu laitos. Sitran selvityksiä 82. https://media.sitra.fi/2017/02/27174904/Selvityksia82_uud_p-2.pdf
- Suominen, S. ja Tuominen M. 2007. Palveluohjaus: portti itsenäiseen elämään. Profami.
- Zechner M. (toim.) Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144. Seinäjoki 2019. https://www.theseus.fi/handle/10024/226365
- Lisäksi muu mahdollinen opettajan osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

NONSTOP-verkkototeutus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133t

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutuu verkko-opetuksena ajalla 9.1.-30.4.2023. Opiskelijan tulee aloittaa opintojakson suorittaminen viimeistään 15.3.2023 mennessä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa suunnitelmallisen ja pitkäjänteisen palveluohjauksen toimintatavat ja periaatteet. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän toimintaperiaatteita ja hän tuntee, miten julkisen yksityisen ja kolmannen sektorin palveluja sovitetaan yhteen palveluohjauksen keinoin. Opiskelija osaa nimetä palveluohjauksessa käytettäviä asiakastyön menetelmiä. Opiskelija tietää palveluohjauksen käytäntöjä erityisesti nuorten, mielenterveysasiakkaiden, vammaisten ja ikääntyneiden asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen palveluohjauksessa.

Hyvä (3-4)

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitelmallisen ja pitkäjänteisen palveluohjauksen toimintatavat ja periaatteet. Hän osaa palveluohjauksen keinoin suunnata, koota ja arvioida asiakkaan tarpeen mukaisia palveluja.

Opiskelija tietää palvelujärjestelmän toimintaperiaatteita ja hän osaa menetelmiä, miten julkisen yksityisen ja kolmannen sektorin palveluja sovitetaan yhteen palveluohjauksen keinoin. Opiskelija osaa käyttää soveltuvia asiakastyön menetelmiä palveluohjausprosessissa. Opiskelija tietää palveluohjauksen käytäntöjä erityisesti nuorten, mielenterveysasiakkaiden, vammaisten ja ikääntyneiden asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen palveluohjauksessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee suunnitelmallisen ja pitkäjänteisen palveluohjauksen toimintatavat ja periaatteet. Hän osaa palveluohjauksen keinoin suunnata, koota ja arvioida asiakkaan tarpeen mukaisia palveluja. Opiskelija tietää palvelujärjestelmän toimintaperiaatteita ja hän osaa erilaisia menetelmiä, miten julkisen yksityisen ja kolmannen sektorin palveluja sovitetaan yhteen palveluohjauksen keinoin. Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia asiakastyön menetelmiä palveluohjausprosessissa. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti palveluohjauksen käytäntöjä erityisesti nuorten, mielenterveysasiakkaiden, vammaisten ja ikääntyneiden asiakkaiden kanssa.

Opiskelija osaa analysoida moniammatillisen yhteistyön merkitystä palveluohjausprosessissa. Opiskelijalla on valmiuksia hankkia tietoa palveluohjauksen edellyttämällä tavalla.