Siirry suoraan sisältöön

Psykososiaalisten ryhmien ohjaaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: SOSATO30-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 05.05.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 21.10.2022

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 27

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Arja Hemminki

Opiskelijaryhmät

  • SOS22A
    Sosionomi (AMK)
  • SOS21B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS21C
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS22K
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet organisoida psykososiaalista, muutokseen tähtäävää ryhmätoimintaa sekä käynnistää ryhmätoimintaa asiakasryhmien tarpeet huomioiden. Hänellä on valmiudet edistää ryhmäprosessia siten, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu ja mahdolliset ristiriitatilanteet ratkaistaan rakentavasti. Opiskelija osaa nimetä ryhmädynamiikan lainalaisuuksia. Hän osaa nimetä ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa tunnistaa ryhmätoiminnan tarpeita asiakasryhmissä. Hän osaa perustella, miten psykososiaalisen ryhmätoiminnan ja vertaistuen avulla voidaan tukea asiakasryhmien hyvinvointia, toimintakykyä ja arjen hallintaa sekä yhteisistä kokemuksista voimaantumista. Opiskelija osaa nimetä sosiaalisen innostamisen ja sosiokulttuurisen työn periaatteita ja toimintatapoja. Opiskelija osaa nimetä terapeuttiseen kohtaamiseen ja kokemuksellisuuteen perustuvia työmenetelmiä.

Sisältö

- ryhmätyö sosiaalityön menetelmänä
- ryhmädynamiikka, ryhmäprosessi
- tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen
- psykososiaalinen työote ryhmätoiminnassa
- sosiokulttuuriset menetelmät, sosiaalinen innostaminen
- vertaisryhmätoiminta ja kokemuksellisuus
- vertaistukiryhmät, asumisyhteisöjen ryhmätoiminnat, kokemuksen jakaminen ja kokemuksesta oppiminen

Oppimateriaalit

Heikkinen, A. ym. (2007 Näe minut - kuule minua. Kokemuksia ryhmistä.
Jansson, A. (toim.) /2012) Psykososiaalinen ryhmätoiminta yksinäisyyden lievittäjänä.
Kopakkala, A. (2005) Ryhmä, jengi , tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen.

Opetusmenetelmät

Luento, pari- ja ryhmä harjoitukset, itsenäiset tehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

106 h, luento 28 h, ohjatut harjoitukset 40 h itsenäinen työskentely 38 h.

Sisällön jaksotus

7 kertaa 4h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimeätä ryhmädynamiikan lainalaisuuksia sekä ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa perustella erilaisten psykososiaalisten ryhmätoimintojen tarpeita ja tavoitteita. Opiskelija osaa rakentaa psykososiaalisen ryhmätoiminnan toimintakokonaisuuden ja perustella kyseisen toiminnan tavoitteita ja ryhmässä käytettyjä menetelmiä. Opiskelija osaa kuvailla omaa ja ryhmän toimintaa sekä erottella ryhmätoiminnan osallisuutta ja voimaantumista mahdollistavia tekijöitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tarkastella ryhmädynamiikan lainalaisuuksia sekä perustella ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi opiskelija osaa vertailla erilaisten psykososiaalisten ryhmätoimintojen tarpeita ja tavoitteita. Opiskelija osaa rakentaa psykososiaalisen ryhmätoiminnan toimintakokonaisuuden ja arvioida kyseisen toiminnan tavoitteita ja ryhmässä käytettyjä menetelmiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa ja ryhmän toimintaa reflektiivisesti sekä arvioida ryhmätoiminnan osallisuutta ja voimaantumista mahdollistavia tekijöitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tarkastella ryhmädynamiikan lainalaisuuksia moniulotteisesti. Lisäksi opiskelija osaa arvioida ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä sekä erotella erilaisten psykososiaalisten ryhmätoimintojen tarpeita ja tavoitteita. Opiskelija osaa rakentaa psykososiaalisen ryhmätoiminnan toimintakokonaisuuden ja analysoida kyseisen toiminnan tavoitteita ja ryhmässä käytettyjä menetelmiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa ja ryhmän toimintaa reflektiivisesti sekä arvioida ryhmätoiminnan osallisuutta ja voimaantumista mahdollistavia tekijöitä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen kontaktiopetukseen ja harjoituksiin kentällä, itsenäiset tehtävät.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opetukseen eikä tee kurssin tehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu opetukseen tyydyttävästi tai vähän. Opiskelija tekee tehtävät tyydyttävästi. Tehtäväistä ilmenee, ettei hän hallitse ryhmän ohjauksen perustaitoja ja ymmärrä ryhmäprosessin vaiheita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti. Opiskelija tekee tehtävät hyvin. Tehtävistä ilmenee, että hän halllitsee ryhmän ohjauksen perustaidot ja ymmärtää ryhmäprosessin vaiheet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu opetukseen erittäin aktiivisesti. Opiskelija tekee tehtävät kiitettävän tasoisesti. Tehtävistä ilmenee, että hän hallitsee ryhmän ohjauksen kiitettävästi ja ymmärtää ryhmäprosessin vaiheet laaja-alaisesti.

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Pedagogisten ryhmien ohjaaminen
- Toiminnallisten ryhmien ohjaaminen