Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen (6 op)
Toteutuksen tunnus: BC00CK51-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 16.12.2022
Laajuus
6 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Geronomi (AMK)
Opettaja
- Katri Turunen
Opiskelijaryhmät
-
MGERO21Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ikääntyvien toimintakykyä kuvaavat keskeiset käsitteet. Opiskelija osaa nimetä toimintakyvyn heikentymiselle altistavia tekijöitä, joihin tulee kiinnittää huomiota koko elinkaaren ajan terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen tukemiseksi. Opiskelija osaa nimetä vanhuudessa yleistyviä sairauksia, joita voidaan ennaltaehkäistä terveellisillä elintavoilla. Opiskelija tuntee kansalliset terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi laaditut suositukset, ja osaa ohjata ikääntyvää itsenäiseen suositusten mukaiseen terveydestä ja toimintakyvystä huolehtimiseen. Opiskelija osaa perustella ennaltaehkäisyn merkityksen ikääntyvien sairauksien ehkäisyssä ja toimintakyvyn tukemisessa. Opiskelija on perehtynyt elintapaohjauksessa ja toimintakyvyn tukemisessa käytettäviin menetelmiin. Opiskelija kykenee huomioimaan toiminnassaan ikäihmisten yksilöllisyyden ja osaa tukea ikääntynyttä yksilöllisten tavoitteiden mukaisesti. Opiskelijan toiminnassa näkyy toimintakykyä tukeva ja ikääntyvän yksilölliset voimavarat tunnistava työote.
Opiskelija ymmärtää ennaltaehkäisevän ja toimintakykyä tukevan toiminnan yhteyden kestävän kehityksen tavoitteisiin.
Sisältö
- Toimintakyvyn käsitteet ja laaja-alainen toimintakyvyn arviointi
- Elämänkaarinäkökulma toimintakyvyn laaja-alaiseen tukemiseen
- Kansalliset terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämisen suositukset
- Elintapaohjauksen menetelmät
- Ikääntyvien ohjaus toimintakykyä tukevin menetelmin
Oppimateriaalit
TOIMIA-suositukset:
1. Hanna Kerminen, Anna-Maija Jäppinen, Kirsi Kiviniemi, Päivi Tikkanen ja Satu Havulinna. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä.
2. Harriet Finne-Soveri, Marja Äijö, Eija Tolonen, Pirjo Rehula, Pia Vähäkangas, Mari Patronen, Tiina Autio, Sara Haimi-Liikkanen ja Satu Havulinna. Iäkkäiden henkilöiden toimintakyvyn mittaaminen palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä
3. Rantanen Taina, Kokko Katja, Sipilä Sarianna, Viljanen Anne (toim.) Gerontologia. 5., uudistettu painos 2022. Kustannus oy Duodecim (soveltuvin osin, ilmoitetaan opintojaksolla).
4. Kulmala Jenni (toim.) Hyvä vanhuus - menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen. 2019. PS-kustannus.
lisäksi THL Toimintakyky-aihesivusto. www.thl.fi/toimintakyky sekä muu opintojaksolla annettava materiaali.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä toimintakyvyn käsitteet ja nimeää tekijöitä, jotka tukevat tervettä ja toimintakykyistä vanhenemista. Opiskelija tietää tärkeimmät kansalliset ikääntyville suunnatut terveyden ja toimintakyvyn suositukset. Opiskelija osallistuu ikääntyville suunnattujen hyvinvointipäivien järjestämiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa nimetä toimintakyvyn käsitteet ja kuvaa monipuolisesti tekijöitä, jotka tukevat tervettä ja toimintakykyistä vanhenemista. Opiskelija tietää tärkeimmät kansalliset ikääntyville suunnatut terveyden ja toimintakyvyn suositukset ja osaa suunnitella niiden pohjalta yksilöllistä elintapaohjausta. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ikääntyville suunnattujen hyvinvointipäivien järjestämiseen. Opiskelija osoittaa toiminnassaan toimintakykyä tukevaa työotetta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa nimetä toimintakyvyn käsitteet ja kuvaa monipuolisesti tekijöitä, jotka tukevat tervettä ja toimintakykyistä vanhenemista. Opiskelija osaa perustella toimintaansa tutkimusnäytön kautta. Opiskelija tietää tärkeimmät kansalliset ikääntyville suunnatut terveyden ja toimintakyvyn suositukset ja osaa suunnitella niiden pohjalta yksilöllistä elintapaohjausta. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti ikääntyville suunnattujen hyvinvointipäivien järjestämiseen. Opiskelijan toiminnassa näkyy positiivinen, kannustava ja yksilölliset voimavarat huomioiva toimintakykyä tukeva työote.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Gerontologian perusteet sekä Ikäystävällinen ympäristö ja ajattelu