Siirry suoraan sisältöön

Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät ja tutkimustiedon hankinta (5 op)

Toteutuksen tunnus: BC00BS91-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

12.09.2022 - 09.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

T&K-osuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 37

Tutkinto-ohjelma

  • Geronomi (AMK)

Opettaja

  • Hilkka Latva-Somppi
  • Leena Elenius
  • Katariina Perttula

Opiskelijaryhmät

  • MGERO20
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa laadullisen ja määrällisen tutkimuksen teoreettiset, menetelmälliset ja eettiset lähtökohdat. Opiskelija osaa asettaa tutkimuksen lähestymistapaan sopivan kysymyksen. Hän osaa toteuttaa tutkimusprosessin laadullisen tutkimuksen perusmenetelmin. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa määrällisen tutkimuksen tutkimusprosessin, rakentaa aineistonkeruuvälineen ja käyttää SPSS -tilastointiohjelmaa. Opiskelija osaa tehdä ehdotuksia tutkimustiedon soveltamisesta vanhustyön käytäntöön. Opiskelija osaa eritellä tutkimustiedon tarvettaan, käyttää tutkimustiedon etsimiseen soveltuvia tiedonlähteitä ja lukea tutkimustietoa.

Sisältö

- laadullisen ja määrällisen tutkimuksen peruskäsitteet, kysymyksenasettelu, tutkimussuunnitelma ja –prosessi
- tiedonkeruuvälineen suunnittelu, muuttujien mitta-asteikot, otanta
- laadullisten aineistojen keruun ja analyysin perusmenetelmät
- määrällisen aineiston analysointi SPSS –tilastointiohjelmalla
- tulosten havainnollistaminen ja raportointi
- tutkimuksen eettisyys ja luotettavuus, tiedon tuottaminen ja tulosten soveltaminen vanhustyön käytäntöön ja sen kehittämiseen
- sosiaali- ja terveysalan kotimaiset ja kansainväliset tutkimustiedon lähteet
- tutkimustiedon ja tilastollisen tiedon hankinta sekä lukeminen

Oppimateriaalit

- Greasley, Pete (2008) Quantitative Data Analysis Using SPSS: An Introduction for Health and Social Sciences. Open University Press. (e-kirja).
- Heikkilä, Tarja (2014) Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
- Hirsjärvi, Sirkka & Hurme, H. Tutkimushaastattelu. teemahaastattelun teoria ja käytäntö.
- Kananen, Jorma (2014) Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 176.
- Kananen, Jorma (2014) Toimintatutkimus kehittämistutkimuksen muotona. Jyväskylä: Jyväskylän
ammattikorkeakoulun julkaisuja.
- Puusa, A & Juuti, P. 2011. Menetelmäviidakon raivaajat: perusteita laadullisen tutkimuslähestymistavan valintaan. Helsinki: JTO.
- Sarajärvi, Anneli & Tuomi, Jouni. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Helsinki:Tammi.
- Verkko-oppimisalustalla olevat materiaalit
- Muu opettajan jakama kirjallisuus
- SeAMK Kirjaston verkkosivut, Vanhustyön - geronomitutkinnon tiedonhaun opas ja muut kirjaston tuottamat verkko-oppaat
- SeAMK Kirjallisten töiden ohje ja mallipohja.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus ja verkko-opetus, itsenäiset tehtävät. Tiedonhankinnassa työpajaopetus.
Määrällinen osuus virtuaaliopetuksena.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kokonaistyömäärä 130 h, josta
- Määrällliset tutkimusmenetelmät -osuuden virtuaaliopiskelun osuus 52 h
- Laadulliset tutkimusmenetelmä -osuuden kontaktiopetus 20 h, itsenäisen työn osuus 32 h
- Tutkimustiedonhankinta – työpajat 8 h, itsenäisen työn osuus 18 h

Sisällön jaksotus

Määrälliset tutkimusmenetelmät -osuus
- Määrällisen tutkimuksen ominaispiirteet, käsitteet
- Kyselylomakkeet, Webropol-kyselyt
- SPSS-ohjelman tai Webropolin Raportointi ja Professional Statistics käyttö määrällisen tutkimusaineiston analysoinnissa
- itsenäiset tehtäväsuoritukset
Laadulliset tutkimusmenetelmät:
- Laadullisen tutkimuksen ominaispiirteet ja periaatteet
- Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruutavat
- Laadullisen tutkimusaineiston analyysitavat
- Tutkimuksen luotettavuus laadullisessa tutkimuksessa
Tutkimustiedon hankinta
- tutkimusaiheen jäsentäminen ja hakusanat
- kotimaiset ja kansainväliset tutkimustiedonlähteet
- tutkimuksen lukeminen, tutkimuksen osat

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla laadullista ja määrällistä tutkimuksen lähestymistapaa ja menetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa ohjauksessa tutkimusprosessin laadullisen ja määrällisen tutkimuksen perusmenetelmin. Opiskelija tietää tutkimuseettiset normit. Opiskelija osaa kuvata esimerkkejä tutkimustiedon soveltamista vanhustyön käytäntöön. Opiskelija osaa esitellä ja käyttää sosiaali- ja terveysalan tutkimustiedon lähteitä. Opiskelija osaa lukea tutkimustietoa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla laadullisen ja määrällisen tutkimuksen lähestymistapoja, kysymyksenasettelua ja menetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa tutkimusprosessin ja huomioida eettiset tekijät. Hän osaa käyttää laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen soveltuvia tiedonkeruumenetelmiä sekä analysoida aineistoja SPSS-tilastointiohjelmalla sekä laadullisen tutkimuksen perusmenetelmin. Opiskelija osaa raportoida ja havainnollistaa tutkimuksen tuottamaa tietoa sekä tehdä johtopäätöksiä vanhustyön käytännön kehittämiseen. Opiskelija osaa esitellä ja käyttää sosiaali- ja terveysalan tutkimustiedon lähteitä sujuvasti. Opiskelija osaa lukea ja jäsentää tutkimustietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida laadullisen ja määrällisen tutkimuksen teoreettisia, menetelmällisiä ja eettisiä lähtökohtia. Opiskelija osaa toteuttaa ja perustella tutkimusprosessin. Hän osaa valita tutkimukseen soveltuvia aineistoja, suunnitella aineistonkeruuta ja analysoida aineistoja laadullisen tutkimuksen perusmenetelmin sekä SPSS-tilastointiohjelmalla. Opiskelija osaa raportoida ja havainnollistaa tulokset sekä tuottaa johtopäätöksiä käytännön vanhustyön kehittämiseen. Opiskelija osaa esitellä ja käyttää sosiaali- ja terveysalan tutkimustiedon lähteitä sujuvasti ja monipuolisesti. Opiskelija osaa lukea tutkimustietoa kriittisesti ja kehittää tiedonhakuaan löydetyn tiedon perusteella.

Esitietovaatimukset

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet