Siirry suoraan sisältöön

Ehkäisevät ja valtaistavat menetelmät (3op)

Toteutuksen tunnus: GERAEV100-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.10.2021 - 01.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.11.2021 - 05.06.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Geronomi (AMK)
Opettajat
Anna-Kaarina Koivula
Opintojakso
GERAEV100

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön käsitteitten sisällön ja tunnistaa ennakoivan, ehkäisevän ja valtaistavan työn teoreettisia perusteita. Opiskelija osaa nimetä ennakoivan ja ehkäisevän vanhustyön keskeisimmät toimijat ja toimintamuodot sekä osaa antaa esimerkkejä valtaistaistavan työn toimintamuodoista.

Sisältö

- hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen teoreettiset perusteet
- valtaistavan työn teoreettiset perusteet
- ehkäisevän vanhustyön toimijoita sekä toteutusmuotoja
- ehkäisevä työ monialaisena työnä
- valtaistavan vanhustyön toteutusmuotoja
- asiakasryhmien ohjaaminen

Oppimateriaalit

Suomi, A. & Hakonen, S. (toim.) 2008. Kuluerästä voimavaraksi. PS-kustannus.
- Caiels, J., Forder, J., Malley, J., Netten, A. & Windle, K.2010. Measuring the outcome of low-level services: Final Report Annexes. PSSRU. Discussion paper 2727. University of Kent. Saatavana: http://www.pssru.ac.uk/pdf/dp2727.pdf
- Godfrey, M. 2001. Prevention: developing a framework for conceptualizing and evaluating outcomes of preventive services for older people. Health and Social care in the Community 9 (2), 89 ? 99.
- Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari, M., Pohjola, A. & Pösö, T. (toim.) Sosiaalityö ja teoria, sivut 315- 337. PS-kustannus.
- muu ajankohtainen materiaali

Opetusmenetelmät

Itsenäinen verkkototeutus moodle-alustalla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla erilaisia ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön teorioita, toimijoita ja työmuotoja sekä arvioida eri työmuotojen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida ehkäisevän ja valtaistavan vanhustyön merkitystä iäkkään ihmisen osallisuuden tukemisessa, voimavarojen vahvistamisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä. Opiskelija osaa suunnitella ja kehittää ehkäisevän ja valtaistavan työn menetelmiä.

Siirry alkuun