Affärssvenska / Business Swedish (3op)
Toteutuksen tunnus: KD07AYRU022-3032
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 22.11.2021 - 26.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.03.2022 - 31.05.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- SeAMK Seinäjoki, Frami
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 10
- Koulutus
- Bachelor of Business Administration, International Business
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
- Tradenomi (AMK), Pk-yrittäjyys
- Opettajat
- Paula Välimäki
- Opintojakso
- KD07AYRU022
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa viestiä jokapäiväisissä kielenkäyttötilanteissa ja oman alansa tavanomaisissa työtilanteissa kirjallisesti ja suullisesti ruotsin kielellä. Hän osaa hankkia ja hyödyntää omaan alaansa liittyvää tietoa ja osaa käyttää liikealan perusterminologiaa. Hän osaa kehittää omaa kielitaitoaan työelämän vaatimusten mukaisesti.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan ja työkokemuksistaan esim. työnhakutilanteissa.
- osaa hoitaa asioita puhelimitse ja/tai sähköpostilla
- osaa kertoa oman alansa työpaikoista ja työympäristöstä
- osaa kuvailla yrityksiä ja niiden toimintoja ja/tai tuotteita
- osaa hankkia ja hyödyntää omaan alaansa liittyvää tietoa
- osaa viestiä vuorovaikutteisesti ja asiakaslähtöisesti asiakaspalvelu- ja opastustilanteissa
Sisältö
- henkilö- ja koulutustaustastaan kertominen
- työnhakutilanteet, työpaikkahaastattelut ja CV:n laatiminen
- työympäristön, työolojen ja työtehtävien kuvailu
- yrityksen ja sen toiminnan kuvailu
- småprat
- puhelinviestintä ja sähköinen viestintä
- tapaamiset, opastamiset, mielipiteen ilmaisut ja perustelut
- suulliset asiakaspalvelutilanteet
- tuote- ja/tai yritysesittelyt
- Opiskelija tutustuu ruotsinkieliseen kulttuuriin, yrityselämään ja yhteiskuntaan esim vierailuilla, opintomatkoilla , asiantuntijaluennoilla
Aika ja paikka
Verkkokurssi, jolla ei ole yhteistä lähiopetusta. Opiskelijalla on mahdollisuus edetä ohjatusti suositusvauhtia, jolloin teema vaihtuu viikoittain tai omaa vauhtia. Uusi osio aukeaa, kun edellinen osio on suoritettu ohjeiden mukaisesti loppuun ja tarvittavat harjoitukset on palautettu.
Kurssin aikana 3 drop in -vastaanottoa, jolloin opettaja tavattavissa verkossa.
Alustava aikataulu:
1. 30.3. klo 14-16
2. 13.4. klo 8-10
3. 4.5. klo 8-10
(Huom aikataulua päivitetty 14.1.2022, sillä siinä oli virheitä).
Kurssi alkaa 21.3.2022 ja ensimmäinen tenttimismahdollisuus on viikolla 20.
Oppimateriaalit
Opettajan kokoama materiaali Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Kyseessä on virtuaalikurssi. Tentti virtuaalivalvotussa Exam-tenttitilassa kurssin lopuksi.
Kurssi sisältää itsenäistä opiskelua: erilaisia kirjallisia ja suullisia tehtäviä, sekä kuuntelutehtäviä. Myös vuorovaikutteisia verkkotehtäviä muiden kurssilaisten kanssa.
Uusi teema joka viikko.
.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla arvioitavia suullisia tehtäviä (Arviointi 50% kurssiarvosanasta) ja kirjallinen Moodletentti kurssin lopussa (Arviointi 50%). Uusintatentit erillisen aikataulun mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
81h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää viestinnässään yksinkertaisia rakenteita ja suppeaa sanastoa, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä. Ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta ja helpohkoa ammattialan tekstiä. Selviää auttavasti ennakoitavissa työelämän tilanteissa. Ääntämisessä havaittavissa muiden kielten vaikutusta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää viestinnässään perusrakenteita lähes virheettömästi ja ammattialan perussanastoa ymmärrettävästi. Opiskelija selviytyy kohtalaisesti ennakoiduissa työelämän tilanteissa. Ääntää ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää viestinnässään lähes virheettömästi monipuolisia rakenteita ja laajaa ammattialan sanastoa. On aktiivinen ja selviytyy itsenäisesti ja sujuvasti työelämän kirjallisissa ja suullisissa tilanteissa. Ääntäminen kohdekielenomaista.
Esitietovaatimukset
- ruotsin kielen keskeisten rakenteiden hallinta